Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-07-30, 18:45
  #37
Medlem
Jag kan bara svara för PostNord som jag har koll på och det finns då alls inga hinder att välja ombud som du vill hämta ut på.

Dock kan vissa webbutiker ha enklare checkout där du inte kan göra det valet. Men med en modern checkout eller om man använder PostNords egna så ska det inte vara några problem att välja ombud. Det är ingen extra kostnad.

Eftersom olika fraktalterntiv (inte ombudsval) kostar olika för ehandlare så kanske de inte alltid erbjuder alla transportörers alla alternativ till alla adresser, särskilt om de erbjuder fri frakt.
Citera
2022-07-30, 20:31
  #38
Medlem
OlleLisss avatar
Ja vem vet. Kanske tecknar budfirmorna exklusiva avtal med företagen, så att de inte har möjlighet att ha alternativ. Annars borde det ju inte spela så jättemycket roll vem som hämtar försendelsen för företaget som sådant. Oftast brukar det vara riktiga rövfirmor som levererar till slutkund och har avtal med de större som DHL, Schenker etc. Har en sån firma på orten där jag bor, paketet fördröjs åtminstone 1-2 dagar pga att de inte sköter sin del.
Citera
2022-08-24, 22:35
  #39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Visa logistikbolag vill man inte ta i med tång ens gång. Amazon anlitar något riktig ruttet "bud" företaget, som är sämst i test.

Ja, jag märkte det när jag testade gratismånaden med Prime, första paketet lastades för utkörning och det stod att det skulle levereras idag, paketet skulle alltså köras hem. Klockan blev 17 utan att något paket kommit...

Nästa morgon stod det att det lastats för utkörning igen och leverans samma dag och konstigt nog så upprepades inte gårdagen utan jag fick verkligen paketet hemkört den dagen.

Det suspekta företaget hette PostNord...

Senare leveranser gick något bättre men insåg att jag hellre vill få det till ett utlämningsställe och hämta det när jag vill i stället för att inte veta när nån ringer på dörren/ lägger det på trappen/ lägger det i brevlådan.

Ingen ringde väl på dörren förresten, ibland fick man reda på att leveransen skett i appen ganska direkt och ibland dröjde det några timmar från att paketet lagts vid dörren...
Då jag är typ hemma 95% av tiden så vill jag gärna veta direkt det kommit så det inte behöver ligga ute obevakat i onödan.

Jag håller det inte för troligt att jag någonsin kommer att skaffa Prime då jag på slutet ändrade alla leveranser till utlämningsställe.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback