Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-22, 21:18
  #1
Medlem
postvagns avatar
Frågan gäller TV-appen (som förut var iTunes), inte Apple TV (den fysiska produkten med sin egen mjukvara).

Om jag har en videofil i .mkv-format, så kan jag bara köra den direkt via USB-minne i min tv, eller spela den i VLC och enkelt välja att undertextspåret ska vara svenska, engelska eller vad som nu finns.

Vad jag vet, finns inte detta alternativ i TV-appen på Mac-datorer. Har jag missat nåt, eller går detta att fixa? Dvs, jag vet att videofilen inte kan vara .mkv, utan måste vara kompatibelt med TV-appen. men kan jag få TV att läsa en etern .srt-fil?
Citera
2022-07-22, 21:31
  #2
Medlem
reverend.paisleys avatar
Varför inte använda VLC?

RIP
Citera
2022-07-22, 22:05
  #3
Medlem
postvagns avatar
Kolla...jag använder citatfunktionen...

Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Varför inte använda VLC?

RIP

För att jag vill streama videofilen från min dator, till Apple TV (den fysiska produkten) som är kopplad till mitt fantastiska bild & ljudsystem. Helt utan sladdar som ligger kors och tvärs i rummet.

Varför tror du att jag frågade?
Citera
2022-07-22, 22:17
  #4
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
För att jag vill streama videofilen från min dator, till Apple TV (den fysiska produkten) som är kopplad till mitt fantastiska bild & ljudsystem. Helt utan sladdar som ligger kors och tvärs i rummet.
Tack för det tydliga svaret.

RIP
Citera
2022-07-23, 16:50
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Frågan gäller TV-appen (som förut var iTunes), inte Apple TV (den fysiska produkten med sin egen mjukvara).

Om jag har en videofil i .mkv-format, så kan jag bara köra den direkt via USB-minne i min tv, eller spela den i VLC och enkelt välja att undertextspåret ska vara svenska, engelska eller vad som nu finns.

Vad jag vet, finns inte detta alternativ i TV-appen på Mac-datorer. Har jag missat nåt, eller går detta att fixa? Dvs, jag vet att videofilen inte kan vara .mkv, utan måste vara kompatibelt med TV-appen. men kan jag få TV att läsa en etern .srt-fil?

Kan det här ge något?

https://support.apple.com/sv-se/guid...vebf18f94f/mac

Alltså importera videofilen till Apple TV-appen.
Citera
2022-07-25, 20:41
  #6
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kan det här ge något?

https://support.apple.com/sv-se/guid...vebf18f94f/mac

Alltså importera videofilen till Apple TV-appen.

Sitter inte så jag kan testa EXAKT detta nu, men är inte "importera" samma sak som att "dra" filen till app-fönstret?
Citera
2022-09-22, 01:00
  #7
Medlem
jaydillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Kolla...jag använder citatfunktionen...



För att jag vill streama videofilen från min dator, till Apple TV (den fysiska produkten) som är kopplad till mitt fantastiska bild & ljudsystem. Helt utan sladdar som ligger kors och tvärs i rummet.

Varför tror du att jag frågade?

Här kommer ett rätt sent svar.

Jag försökte fiffla med .srt också när jag ville streama en film fr min Macbook till Apple TVn. Problemet är att QuickTime (och antagligen inte TV-appen heller) kan hantera .srt filer.
VLC är ett alternativ men där finns inte en inbyggd funktion för airplay, bara mirroring vilket ger dålig jävla kvalitet.
Jag var faktiskt illa tvungen att köpa Beamer, en app som fungerar som en airplay bridge från Macen till Apple TVn.

Verkar inte finnas en annan lösning??
Citera
2022-09-22, 11:12
  #8
Medlem
Plex. Plex är alltid svaret. Jag återupprepar. Plex.
Citera
2022-09-23, 11:30
  #9
Medlem
Plex är ofta toppen, håller med, men om man vill göra det som frpgaren vill är svaret Subler: https://subler.org/

En utmärkt liten app som kan göra om mkv till mp4 utan att omkoda, och som kan göra saker som att öppna en mp4 och droppa en srt på den → undertexten är nu inbäddad i filen 🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback