Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-03, 08:45
  #25
Medlem
Muppetys avatar
Jag googlade på "är det bra att träna boxning med tyngder på händerna", o då kom denna tråd upp!

Har börjat slå lite smått, följer online-videor, tittar på tekniker o läser instruktioner. Jag vill främst träna kondition, samt vill jag lära mig olika tekniker.

Så fick jag en tanke, jag har två lösa vikter i form av påsar fyllda med nån sand, jag skulle tippa på att de väger ca 0,5 kg st. Dessa är utformade med kardborreband, så att de är enkla att fästa runt handlederna.

Så, är det en fördel att träna slag med dessa vikter runt handlederna? Eller kan det verka tvärtom, något som ger sämre effekt?
Citera
2024-02-05, 16:05
  #26
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag googlade på "är det bra att träna boxning med tyngder på händerna", o då kom denna tråd upp!

Har börjat slå lite smått, följer online-videor, tittar på tekniker o läser instruktioner. Jag vill främst träna kondition, samt vill jag lära mig olika tekniker.

Så fick jag en tanke, jag har två lösa vikter i form av påsar fyllda med nån sand, jag skulle tippa på att de väger ca 0,5 kg st. Dessa är utformade med kardborreband, så att de är enkla att fästa runt handlederna.

Så, är det en fördel att träna slag med dessa vikter runt handlederna? Eller kan det verka tvärtom, något som ger sämre effekt?

Alltså - vikterna gör i princip ingen skillnad - annat än att du kommer att slå fortare utan dem på handlederna.

Men vid skuggboxning (eller boxning på säck eller så) kan du ju köra med större handskar (16 Oz eller nåt?) så får du samma viktpåslag.
Citera
2024-02-06, 06:53
  #27
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Alltså - vikterna gör i princip ingen skillnad - annat än att du kommer att slå fortare utan dem på handlederna.

Men vid skuggboxning (eller boxning på säck eller så) kan du ju köra med större handskar (16 Oz eller nåt?) så får du samma viktpåslag.
Ok, tack!

Jo, jag slår ju på en säck.
Citera
2024-02-09, 16:10
  #28
Medlem
När vi ändå väcker en död tråd:

Läs vad denna skribent skriver (FB) Om jag håller en 25kg hantel i handen samtidigt som jag gör slå moves, hårdare slag?

Ett "hårt" slag är en kamp om anslagskraft och rörelseenergi. Om vi går från din hantel till att han en näve och en handske så behöver du generera en viss kraft från din kropp (rörelsen du gör som "slag") för att sätta din näve i rörelse, med nävens hastighet och massa kommer du sedan ha en mängd rörelseenergi som kommer att överföras till objektet du slår mot. Väger din näve 1 kg behöver du ha en viss kraft i momentum från ben, höft och överkropp för att generera den rörelsemängd som krävs för att näven ska flytta sig. När den sedan slår mot objektet gör den det med en rörelseenergi som motsvarar massan och hastigheten av näven.

Om du nu stoppar in vikter i din handske som sitter över din näve som kommer att slå objektet med 25kg X den hastighet som du genererar i kvadrat. Men handskens rörelsemängd är större än bara nävens och därför krävs det mer av din kroppsrörelse för att sätta handsken i rörelse, men det krävs naturligt lägre hastighet för handsken att slå med samma rörelseenergi som med näven. Därför kommer du att ha lättare att slå hårdare med en större vikt än med bara en näve, men du kommer att få svårare att orka generera den kraft som krävs för att överhuvudtaget sätta handsken i rörelse.

Du kan se uträkningarna i Human Weapon Savant
https://www.youtube.com/watch?v=IXNs9ARsNFU
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback