Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-11, 19:48
  #661
Medlem
Ördögs avatar
Rushdie ska ge ut en bok om knivattacken.

Salman Rushdie was stabbed onstage last year. He’s releasing a memoir about the attack

https://apnews.com/article/salman-ru...bf7fa78d7ae197
Salman Rushdie has a memoir coming out about the horrifying attack that left him blind in his right eye and with a damaged left hand. “Knife: Meditations After an Attempted Murder” will be published April 16.

“This was a necessary book for me to write: a way to take charge of what happened, and to answer violence with art,” Rushdie said in a statement released Wednesday by Penguin Random House.
Citera
2024-04-13, 13:00
  #662
Medlem
Ördögs avatar
Rushdie kommer att nästa vecka släppa sin bok, med titeln Knife: Meditations After an Attempted Murder. Han har också gett sin första tv-intervju efter mordförsöket. Samtalet med Anderson Cooper, i CBS-programmet ”60 Minutes”, sänds på söndag kväll.

https://www.gp.se/kultur/salman-rush...6-73b63f7dc02a
”Jag satt till höger på scenen. Då, i min högra ögonvrå – det sista mitt högra öga någonsin skulle se – såg jag mannen i svart springa mot mig. Svarta kläder, svart ansiktsmask. Han kom in hårt och lågt. En squat missil” läser Salman Rushdie högt ur sin bok, och fortsätter sedan lite till.

"Jag erkänner, jag hade ibland föreställt mig att min lönnmördare reste sig upp i ett eller annat offentligt forum och kom efter mig på det här sättet. Så min första tanke när jag såg den här mordiska gestalten rusa mot mig var: 'Så det är du. Här är du.”

Efter attacken låg Salman Rushdie på sjukhus i sex veckor. Läkaren berättade då för honom att han hade haft tur som ”bara” förlorade synen på höger öga och känseln i några av sina fingertoppar.

”På vilket sätt hade jag tur?” frågade Rushdie.

”Tja ...” svarade läkaren, ”du hade tur att mannen som attackerade dig inte hade en aning om hur man dödar en man med kniv.”
__________________
Senast redigerad av Ördög 2024-04-13 kl. 13:11.
Citera
2024-04-13, 13:07
  #663
Medlem
Att folk inte fattar hur sjuk ideologi det här faktiskt är, det finns så mycket bevis, ett ständigt flöde på deras ondska.
Citera
2024-04-13, 13:23
  #664
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att folk inte fattar hur sjuk ideologi det här faktiskt är, det finns så mycket bevis, ett ständigt flöde på deras ondska.
Det är en ideologi som kräver total underkastelse. En sådan ideologi kan inte skapa något annat än mekaniska köttrobotar, ivriga att underkasta sig Allah. De är till och med stolta över sin brist på självständighet. De vill reducera sig själva till viljelösa verktyg för en människofientlig ideologi. Det stora mysteriet är hur detta inte kan vara uppenbart för alla.
Citera
2024-04-13, 14:48
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är en ideologi som kräver total underkastelse. En sådan ideologi kan inte skapa något annat än mekaniska köttrobotar, ivriga att underkasta sig Allah. De är till och med stolta över sin brist på självständighet. De vill reducera sig själva till viljelösa verktyg för en människofientlig ideologi. Det stora mysteriet är hur detta inte kan vara uppenbart för alla.

Det är ju inte direkt som att dom är diskreta med vad dom tycker, tänker samt gör. Spelar ingen roll hur många fd muslimer som varnar, folk lyssnar inte. DrPhil hade ett program med en av Hamas grundares son som försökte tala dessa aktivister till rätta men det gick inte alls fram, trots han om något vet hur dom tänker.
Citera
2024-04-20, 00:02
  #666
Medlem
-GGs avatar
Boken finns på svenska;

Kniv

Citat:
Den 12 augusti 2022 blev Salman Rushdie attackerad under ett framträdande i Chautauqua i New York. I Kniv berättar han för första gången i detalj om det fruktansvärda dådet, men påminner oss också om hur konsten kan hjälpa oss att förstå det otänkbara. Kniv är en gripande och personlig skildring av livet efter attacken och samtidigt ett resonemang om sorgen, kärleken, konsten och om vikten av att hitta styrkan att resa sig ännu en gång


Jag läser om den på Bokbörsen just nu, kanske köper jag den.
__________________
Senast redigerad av -GG 2024-04-20 kl. 00:10.
Citera
2024-04-20, 00:10
  #667
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är en ideologi som kräver total underkastelse. En sådan ideologi kan inte skapa något annat än mekaniska köttrobotar, ivriga att underkasta sig Allah. De är till och med stolta över sin brist på självständighet. De vill reducera sig själva till viljelösa verktyg för en människofientlig ideologi. Det stora mysteriet är hur detta inte kan vara uppenbart för alla.

Våldskapitalet är det enda de innehar, som ras och som kultur.

Islam är ren ondska i händerna på dessa "mekaniska köttrobotar". Bra uttryck!

Varför länder med människor importerar denna hejdlösa skit är ett mysterium.
Islam får svårt att existera utan total underkastelse. Eftersom det skulle möjliggöra en kritisk analys av ideologin eller ett mer självständigt tänkande. Det är också vad som skiljer det från egentligen alla andra ideologier. Ingen annan kräver så Totalt från sina anhängare eller en sådan våldsamhet emot de som inte tror eller följer. Eller för den delen utlovar en belöning i efterlivet. Islam gör att man inte behöver bry sig om liv eller livet, utan döden är centralt. Islam är definitivt inte "ännu en religion" eller en sak som ett land klarar av att etablera och ge fritt spelrum med hänvisning till "mångkultur".
Citera
2024-04-20, 00:18
  #668
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det är ju inte direkt som att dom är diskreta med vad dom tycker, tänker samt gör. Spelar ingen roll hur många fd muslimer som varnar, folk lyssnar inte. DrPhil hade ett program med en av Hamas grundares son som försökte tala dessa aktivister till rätta men det gick inte alls fram, trots han om något vet hur dom tänker.

Sant. Islam är förvånansvärt öppet om vad det vill, och jag tror att det ligger till så för det är så självklart för muslimer att agera och tänka så. Man har underkastat sig och lever helt i detta.

Islam saknar reflektion, eftertänksamhet och en insikt om sig själv och ens handlingar i förhållande till ansvaret som en enskild individ kan ha. I stället gömmer man sig bakom "Islam" och är en enkel och farlig människa.

Muslimer tar gärna på sig offerrollen om islam kan vinna på det, men blir väldigt upprörda om andra grupper handlar på samma vis i syfte att skydda sig själva eller en nation. Man kan aldrig vinna gentemot islam eller muslimer, islam har en påtagen offerroll och uthärdar aldrig en inre reflektion.
Citera
2024-04-20, 07:29
  #669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Sant. Islam är förvånansvärt öppet om vad det vill, och jag tror att det ligger till så för det är så självklart för muslimer att agera och tänka så. Man har underkastat sig och lever helt i detta.

Islam saknar reflektion, eftertänksamhet och en insikt om sig själv och ens handlingar i förhållande till ansvaret som en enskild individ kan ha. I stället gömmer man sig bakom "Islam" och är en enkel och farlig människa.

Muslimer tar gärna på sig offerrollen om islam kan vinna på det, men blir väldigt upprörda om andra grupper handlar på samma vis i syfte att skydda sig själva eller en nation. Man kan aldrig vinna gentemot islam eller muslimer, islam har en påtagen offerroll och uthärdar aldrig en inre reflektion.


Precis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback