Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-17, 23:55
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, om man alltså vet med sig att det lufsar omkring stora svultna ulvar i storskogen man vill fotvandra i, och så väljer man en mörk natt utan måne oh med tjockt molntäcke, för att ta sin promenad till de djupaste delarna av skogen.
Man går utan ficklampa, och gör väl inget annat än att bara gå. Lite brutna kvistar blir det väl och man kanske trillar nån gång.

Men hur hade vargen reagerat på en då?

Det finns ju en hel del berättelser och filmer som visar att vargen gillar att förfölja skogsvandrare, då den får chansen.
Men det har varit på dagen.

Hur hade det då varit om det varit mitt på natten, mitt inne i skogen långt från all ordning och reda.
Utan ficklampa eller någonting sådant ???
vildvargar har aldrig utom tvivel dödat en människa, det finns 2 fall men båda är extrema situationer. vildvargen ser människan som ett farligt rovdjur, däremot tamvargar kan attackera för att de tycker människan är lite mjäkiga. och i samtliga fall i USA och Kanada är det just vargar som vuxit upp i fångenskap som sedan släppts ut som står för alla vargattacker med dödlig utgång
Citera
2022-08-18, 01:06
  #26
Medlem
Juggernawts avatar
Fler människor som dödats av älgar än vilda vargar i Sverige sen minst 1830-talet.
Citera
2022-08-18, 01:35
  #27
Medlem
IdunLos avatar
Jag gillar verkligen idén men du borde ta med en ficklampa om något händer. Du behöver ju inte använda den hela tiden. Ta med mobilen också avstängd i fickan. Allt annat är bara dumdristigt.

Jag gick vilse under en vandring i skogen en gång eftersom jag glömde av tiden och det var inte roligt när det blev kompakt mörker. Visst får man mörkerseende men det finns ju gränser. Jag tog inte med någon ficklampa för det var bara en dagsvandring (trodde jag). Numera är ficklampan alltid med. Det fanns varg där men sannolikheten att stöta på en är ju väldigt liten.

Jag tror också att vargarna skulle undvika dig, mer spännande än så lär det inte bli (tack och lov eller tyvärr, beroende på hur man ser det).
Citera
2022-08-18, 02:38
  #28
Medlem
Pughs avatar
På sättet TS skriver får jag känslan av att h*n har en extremt fascination till vargen och kanske till och med känner en sexuell dragning. Sannolikheten att du kommer stöta på en eller flera är dock väldigt låg. Men du kanske kan bygga en åtel och hoppas att vargarna hittar den innan svinen?
Citera
2022-08-18, 07:53
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
utöver risken att ramla och skada sig är det nog mer sannolikt att du går på en älg eller ett vildsvin som försvarar sig än att du ska krocka med en varg eller björn

Detta. Jag hade varit mer bekymrad över att springa på nattaktiva vildsvin än varg.
Citera
2022-08-18, 08:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, om man alltså vet med sig att det lufsar omkring stora svultna ulvar i storskogen man vill fotvandra i, och så väljer man en mörk natt utan måne oh med tjockt molntäcke, för att ta sin promenad till de djupaste delarna av skogen.
Man går utan ficklampa, och gör väl inget annat än att bara gå. Lite brutna kvistar blir det väl och man kanske trillar nån gång.

Men hur hade vargen reagerat på en då?

Det finns ju en hel del berättelser och filmer som visar att vargen gillar att förfölja skogsvandrare, då den får chansen.
Men det har varit på dagen.

Hur hade det då varit om det varit mitt på natten, mitt inne i skogen långt från all ordning och reda.
Utan ficklampa eller någonting sådant ???

Du kan googla och söka efter när en varg dödade en människa senast och sedan bedöma risken.
Citera
2022-08-19, 11:57
  #31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Du kan googla och söka efter när en varg dödade en människa senast och sedan bedöma risken.
Det var ju inte länge sedan i Ryssland. Tre tonårspojkar blev blodtörstigt och oprovocerat attackerade med sylvassa huggtänder för bara lite sedan.
En av dem hann springa och gömma sig och han klarade ju livhanken. Men en hade inte lika stor lycka, utan han blev indragen av ulven i skogen och uppäten.
Den andra blev väl bara lite biten här och var.


Har ni aldrig sett filmklippen på där jakthundar bli anfallna av vargar?
Det är ingen vacker syn, det är ju klart.


Här finns en artikel med kort som visar hur en svulten ulv lurpassade och förföljde en ensam kvinna som gick hem från jobbet en kväll över ett kalhygge utanför Hörby:
Hennes grannar stod på andra sidan hygget med sina hundar, och innan de hann ingripa för att rädda flicksnärtan så upptäckte vargen dem, och stannade, tvekade, och slokade med svansen - sen vände hden sig och smög tillbaka in till skogen igen.

Kvinnan märkte aldrig någonting, trots att hon hade ulven i hasorna hela tiden.
Inte förrän grannarna åkte hem till henne på kvällen för att avslöja hur nära hon var dödens käftar, så förstod hon ju att hon aldrig varit ensam. Då blev hon rädd.

Jag tror inte vargen följde efter henne för att den ville bli kliad bakom öron precis.


Det är ju ungdomsvargar, inte vuxna p något sätt utan mycket nyfikna och kanske dumdristigt framfusiga. Ser de någon köttbit som kommer vandrande så vill den nog följa efter för att se vad som händer.
Citera
2022-08-20, 07:45
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var ju inte länge sedan i Ryssland. Tre tonårspojkar blev blodtörstigt och oprovocerat attackerade med sylvassa huggtänder för bara lite sedan.
En av dem hann springa och gömma sig och han klarade ju livhanken. Men en hade inte lika stor lycka, utan han blev indragen av ulven i skogen och uppäten.
Den andra blev väl bara lite biten här och var.


Har ni aldrig sett filmklippen på där jakthundar bli anfallna av vargar?
Det är ingen vacker syn, det är ju klart.


Här finns en artikel med kort som visar hur en svulten ulv lurpassade och förföljde en ensam kvinna som gick hem från jobbet en kväll över ett kalhygge utanför Hörby:
Hennes grannar stod på andra sidan hygget med sina hundar, och innan de hann ingripa för att rädda flicksnärtan så upptäckte vargen dem, och stannade, tvekade, och slokade med svansen - sen vände hden sig och smög tillbaka in till skogen igen.

Kvinnan märkte aldrig någonting, trots att hon hade ulven i hasorna hela tiden.
Inte förrän grannarna åkte hem till henne på kvällen för att avslöja hur nära hon var dödens käftar, så förstod hon ju att hon aldrig varit ensam. Då blev hon rädd.

Jag tror inte vargen följde efter henne för att den ville bli kliad bakom öron precis.


Det är ju ungdomsvargar, inte vuxna p något sätt utan mycket nyfikna och kanske dumdristigt framfusiga. Ser de någon köttbit som kommer vandrande så vill den nog följa efter för att se vad som händer.

Ja, jag förnekar inte att vargen KAN attackera och då är ganska farlig. Men menar att det händer väldigt sällan så det behöver inte vara liksom så att så fort man är i skogen en sen kväll i mörkret behöver vara RÄDD att det ska hända just där och då att man blir attackerad av en varg

Dessutom så är vargen ett djur. Den känner nyfikenhet precis som alla andra djur. Det är egentligen bara vid våldsam hunger som en varg överhuvudtaget ens kan tänka sig att attackera en människa, vilket ger att man ser att flertalet av de attacker som skett är på vintern när det är svårt att jaga.

Jag tror däremot faran är betydligt större att vandra i skogen mitt i natten utan ljus, det är skogen själv. Man kan snava på något, man missar att det plötsligt blir brant eller man går rakt in i något och får en gren i ögat. Typ sådana saker är betydligt värre just där och då i mörkret.
Citera
2022-09-23, 22:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"medan 4 människor skall ha dödats av friska vargar i Europa under de senaste femtio åren" står där.

Men, ar du funderat över varför det står just "senaste 50 åren" ...
Jo för att vargen var praktiskt taget utrotad då ju, som du vet.
Och då kan det inte bli några incidenter. Det säger sig själv.

BAra så korkat att tro att vargen är snäll?

Ja jag tycker Också om vargen.
Jag tycker väldigt mycket om vargen.

Men jag vill inte utmana ödet bara för det, genom att klampa omkring ensam utan ljus i vargskog.
Särskilt inte när den lokala vargflocken består av "ungdomsvargar," så att säga - som kanske inte lärt sig allt de behöver, och som kanske vill prova sig fram för att kunna lära sig.

Dessutom så testar ju ungvargar varandra, så det är viktigt för den som ville vara bäst att hela tiden visa sig just bäst och modigast.
Minst en dem var ju dock i en djurpark i ett hägn (kolmården) där vargens naturliga beteende störs av den minimal ytan gruppen har att röra sig på...
I sverige finns inte ett enda fall (utöver detta) på över 100 år.
Så din rädsla är obefogad. Folk har dödats av ÄLGAR också.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-fick-skulden
Citera
2022-09-26, 11:09
  #34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Minst en dem var ju dock i en djurpark i ett hägn (kolmården) där vargens naturliga beteende störs av den minimal ytan gruppen har att röra sig på...
I sverige finns inte ett enda fall (utöver detta) på över 100 år.
Så din rädsla är obefogad. Folk har dödats av ÄLGAR också.
Så då menar du alltså att du, om du hade varit ute och tassat omkring i vargskogen om natten och plötsligt för höra hur ulven försökt locka på dig, så hade du alltså låtit dig luras och gått dit?

Då tror jag inte på dig.
Du hade alldeles säkert gjort i byxorna om du plötsligt fått höra vargens lockläte.
Jag tror att du är en ulv i fårakläder som försöker lura ut folket i vargskogen genom att narras med att den är så snäll och ofarlig.
Du kanske redan har låtit dig bli hypnotiserad av vargens locktoner och förföriska viftande på svansen. Men isf är du ju redan halvt uppäten iaf så vem tror du kommer lystra efter din klagolåt?
Citera
2022-09-26, 16:05
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så då menar du alltså att du, om du hade varit ute och tassat omkring i vargskogen om natten och plötsligt för höra hur ulven försökt locka på dig, så hade du alltså låtit dig luras och gått dit?

Då tror jag inte på dig.
Du hade alldeles säkert gjort i byxorna om du plötsligt fått höra vargens lockläte.
Jag tror att du är en ulv i fårakläder som försöker lura ut folket i vargskogen genom att narras med att den är så snäll och ofarlig.
Du kanske redan har låtit dig bli hypnotiserad av vargens locktoner och förföriska viftande på svansen. Men isf är du ju redan halvt uppäten iaf så vem tror du kommer lystra efter din klagolåt?
Det är inte näcken eller sirener vi talar om utan varg. De ”lockar” inte på någon. Du verkar ha en ganska skev uppfattning om svenska skogens fauna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback