Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-16, 21:13
  #1
Medlem
systems avatar
Jag är ute efter ett program som indexerar externa lagringsenheter.

Tidigare fanns CD-Finder - ett program som gjorde det lätt att från ett arkiv söka en specifik fil och resultatet kom i form av var filen låg och på vilken CD-/DVD-skiva jag behövde montera.

Idag finns inte i programmet och jag använder såklart varken CD- eller DVD-skivor. Istället har jag en jävla massa filer på diverse externa hårddiskar. Dessa hårddiskar önskar jag indexera så att jag kan se vad som på på dessa finns, söka material etc, och därefter montera rätt hårddisk.

Jag har funnit NeoFinder. Det verkar helt okej, men jag tycker prislappen 40 USD är lite väl saftig.

Har vi någon NeoFinder-användare som verkligen rekommenderar programmet?
Eller finns här några andra förslag?
Citera
2022-09-16, 21:29
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag är ute efter ett program som indexerar externa lagringsenheter.

Tidigare fanns CD-Finder - ett program som gjorde det lätt att från ett arkiv söka en specifik fil och resultatet kom i form av var filen låg och på vilken CD-/DVD-skiva jag behövde montera.

Idag finns inte i programmet och jag använder såklart varken CD- eller DVD-skivor. Istället har jag en jävla massa filer på diverse externa hårddiskar. Dessa hårddiskar önskar jag indexera så att jag kan se vad som på på dessa finns, söka material etc, och därefter montera rätt hårddisk.

Jag har funnit NeoFinder. Det verkar helt okej, men jag tycker prislappen 40 USD är lite väl saftig.

Har vi någon NeoFinder-användare som verkligen rekommenderar programmet?
Eller finns här några andra förslag?

Macens inbyggda Spolight indexerar ju även externa diskar. Det räcker att ha disken ipluggad ett tag så att den hinner indexeras.
Citera
2022-09-16, 22:38
  #3
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Macens inbyggda Spolight indexerar ju även externa diskar. Det räcker att ha disken ipluggad ett tag så att den hinner indexeras.
Hmm.. det har jag aldrig tänkt på eller reflekterat över.

Menar du att Spotlight kan hitta filer och hänvisa till rätt disk även om den inte är monterad? Det är nämligen en sådan funktion jag söker.
Citera
2022-09-17, 08:57
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hmm.. det har jag aldrig tänkt på eller reflekterat över.

Menar du att Spotlight kan hitta filer och hänvisa till rätt disk även om den inte är monterad? Det är nämligen en sådan funktion jag söker.
https://apple.stackexchange.com/ques...ounted-volumes
Citera
2022-09-17, 12:33
  #5
Medlem
Om jag inte tar fel så CD Finder namn till NeoFinder. Ungefär samma program alltså, men det har väl uppdateras och tillkommit nya funktioner.

Jag har själv inte kört något av programmen på många år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback