Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 22:56
  #313
Moderator
Schlesiens avatar
Efter att UAF lämnat Avdiivka och Koksindustrin har ryssarna tagit kontroll där och i några mindre byar väster om:
Sjeverne, Tonenke, Lastochkyne, Orlivka, Stepove och 2/3 av Berdychi.

UAF har valt bäcken Durna som nollinje vilket gjort att ryssarna mött lite motstånd på fälten väster om Tonenke och under första halvan av april tagit sig nära Umanske och Yasnobrodivka.
Enligt Deepstate har nu ryssarna klivit över bäcken Durna i Semenivka (för x:e gången) och igår för första gången etablerat ett brohuvud på västra sidan.


Ryssarna har hittat en "lucka av svagt motstånd 10 km norrut från ovanstående: Vid de två järnvägslinjerna. Där har ryssarna sedan 11 april avancerat 5.5 km i djupled i en smal kil, fram till Ocheretyne (Ocheretion). Sista biten ska ha underlättats av att en ukrainsk trupprotation genomförts på fel vis.

Ryssarna håller nu den sjättedel* av Ocheretyne som ligger söder om järnvägen + några centrumkvarter, samt "Lilla" Novobakhmutivka alldeles söder om Ocheretyne.
*Enligt Deepstate håller ryssarna från igårkväll 60 % av Ocheretyne, resten är nu gråzon.

Reporting from Ukraine "23 april" 7 min --> https://www.youtube.com/watch?v=XvoTs5gKgow

Antingen kommer ryssarna lyckas bredda sin kil fram till Ocheretyne eller så skär UAF av kilen.
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2024-04-24 kl. 22:58.
Citera
2024-04-25, 02:06
  #314
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ryssarna har hittat en "lucka av svagt motstånd 10 km norrut från ovanstående: Vid de två järnvägslinjerna. Där har ryssarna sedan 11 april avancerat 5.5 km i djupled i en smal kil, fram till Ocheretyne (Ocheretion). Sista biten ska ha underlättats av att en ukrainsk trupprotation genomförts på fel vis.

Ryssarna håller nu den sjättedel* av Ocheretyne som ligger söder om järnvägen + några centrumkvarter, samt "Lilla" Novobakhmutivka alldeles söder om Ocheretyne.
*Enligt Deepstate håller ryssarna från igårkväll 60 % av Ocheretyne, resten är nu gråzon.

Reporting from Ukraine "23 april" 7 min --> https://www.youtube.com/watch?v=XvoTs5gKgow

Antingen kommer ryssarna lyckas bredda sin kil fram till Ocheretyne eller så skär UAF av kilen.
Ett dygn senare har nu Deepstate uppdaterat:

- Soloviove har gått från 100 % UAF-kontrollerat till 15 % ryskkontrollerat och resten gråzon.

- Gråzon utökas till 2 km bortom Ocheretyne utmed banvallen åt NV. Frontlinjerna i samhället i övrigt oförändrade. Den ryska kilen är nu uppåt 8 km djup och endast ett par km bred.
Citera
2024-04-25, 02:08
  #315
Medlem
Skogsvandrings avatar
RU har avancerat in i Krasnohorivka och håller gissningsvis två olika positioner i ortens södra kant.

https://deepstatemap.live/en#13/48.0046/37.5105
__________________
Senast redigerad av Skogsvandring 2024-04-25 kl. 02:13.
Citera
2024-04-30, 07:06
  #316
Medlem
Skogsvandrings avatar
30/4

Ryssland har avancerat mer västerut om Ocheretyne. Samt gjort framsteg i Keramik och Kyslivka. RU har även avancerat mer mot Krasnohorivka vilken om jag får gissa lär falla förr eller senare, Ryssland går framåt öster och söder om området sakta men säkert.

Ukraina har tagit ön Nestryha sydväst om Kherson samtidigt som Ryssland här genomför någon form motoffensiv. UA har fortsatt kontroll över ön.
Citera
2024-05-02, 22:11
  #317
Medlem
Jag vet inte riktigt i vilken tråd jag skall ställa min frågeställningar men jag undrar lite om det finns information om var, geografiskt på slagfältet, det dött flest soldater hittills?
Givetvis är det väl vid fronterna tänker jag mig och gissningsvis att det är kring Donetskområdet - Bachmut/Avdiivka. Men finns det några skrivet något om det eller är det höjs i dunklet av propagandamaskineriet?
Citera
2024-05-02, 23:41
  #318
Medlem
Skogsvandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag vet inte riktigt i vilken tråd jag skall ställa min frågeställningar men jag undrar lite om det finns information om var, geografiskt på slagfältet, det dött flest soldater hittills?
Givetvis är det väl vid fronterna tänker jag mig och gissningsvis att det är kring Donetskområdet - Bachmut/Avdiivka. Men finns det några skrivet något om det eller är det höjs i dunklet av propagandamaskineriet?

Tror det utan tvekan är Bakhmut med dess omkringliggande förort och positioner. Det pågick under nästan ett helt år, från 3 juli 2022 till 20 maj 2023 och med hårda strider. Ukraina gjorde ett jättemisstag som inte retirerade tidigt och lät staden falla. Istället för att göra så och omgruppera valde man att försvara staden som ett fort vilket gick allt annat än bra.

Enligt väst skördade slaget om Bakhmut omkring 20 000 döda på båda sidor med upp till 80 000 sårade på ryska sidan. Ukraina led dock värre av sina förluster vill jag påstå eftersom Ryssland samtidigt som detta fokuserade på att bygga sina defensiva linjer i söder. Det här är en av orsakerna att den ukrainska motoffensiven misslyckades senare. Det var även på ryska sidan mestadels Wagner som stred i Bakhmut och inte den ordinära ryska militären.
__________________
Senast redigerad av Skogsvandring 2024-05-02 kl. 23:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback