Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 11:17
  #1
Medlem
systems avatar
Aloha Browser har funnits länge för iOS och Android.
Nu är den på gång till macOS och betaversion finns.

I skrivande stund är det version 0.0.2 (17) som kan hämtas via länken nedan.

https://alohabrowser.com/pc/

Största fördelen är att den har inbyggd VPN, även i gratisversionen. Även TOR finns, för den som skulle vara intresserad.

(Mest surfar jag på mobilen, och då är Aloha mitt främsta val. Detta då den där dessutom är lösenordsskyddad i ett extra steg. Filer som laddas ner där är alltså lösenordsskyddade, så även om någon får tillgång till min telefon kan de varken använda browsern eller komma åt nedladdade filer. Denna funktion finns inte i macOS-versionen, iallafall inte vad jag kan se. Men kanske det kommer, vem vet.)
Citera
2022-10-12, 17:01
  #2
Moderator
Rassas avatar
Nice, hade inte en aning om att den här ens fanns. Alltid lär man sig nånting. Det var mycket som ingår i gratis-versionen och helt ok pris för premium om man nu vill ha den. Om jag har fattat det rätt har man vpn-tunnel gratis i appen, men premium ska alltså ge möjlighet till vpn i andra appar. Förvisso dyrare än vad jag betalar i dag (Bahnhof) men det fanns ju lite andra saker i premium som kanske vara värt det för en och annan.
Citera
2022-10-13, 22:38
  #3
Medlem
Existents avatar
Vad är det för skillnad på den här mot låt oss säga firefox?
Citera
2022-10-14, 09:50
  #4
Medlem
Sqeptisks avatar
För MAC OS?

Kollade kanske inte tillräckligt noga på länken i trådstarten, men hittade bara nedladdning för Windows
Citera
2022-10-14, 09:58
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
För MAC OS?

Kollade kanske inte tillräckligt noga på länken i trådstarten, men hittade bara nedladdning för Windows
Isåfall är det nog oturligt.

För mig (och jag har testat länken flertalet gånger) så hamnar jag rätt.

Det råkar väl inte så vara att du missuppfattat tecknen pc i länken du läst?

PC betyder personal computer.

Rubriken på hemsidan säger

Safe browsing
for Mac
__________________
Senast redigerad av system 2022-10-14 kl. 10:10.
Citera
2022-10-14, 10:09
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Existent
Vad är det för skillnad på den här mot låt oss säga firefox?
Ganska mycket.

Själv använder jag Firefox på jobbet då jag måste. Detta då ingen annan browser funkade med en jävla javaskript-funktion som en klåpare satt ihop.

FF ska viss blivit bättre på senare tid.

Jag gillar konkurrens. Nästan allt kan bli bättre om utmaningar finns.

Men nu handlar denna tråd Aloha Browser.

Ok?
Citera
2022-10-14, 15:35
  #7
Medlem
CD-skivas avatar
Hur funkar VPNen? Låter suspekt att den är gratis.
Är du säker på att ditt internet inte delas till andra Aloha-användare som vill surfa ifrån ett svenskt IP?
Det finns andra "gratis VPN"er som fungerar på detta sätt. Helt plötsligt kanske polisen knackar på och säger att du har laddat ner barnporr.
Citera
2022-10-14, 16:27
  #8
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CD-skiva
Hur funkar VPNen? Låter suspekt att den är gratis.
Är du säker på att ditt internet inte delas till andra Aloha-användare som vill surfa ifrån ett svenskt IP?
Det finns andra "gratis VPN"er som fungerar på detta sätt. Helt plötsligt kanske polisen knackar på och säger att du har laddat ner barnporr.
Jag vet inte.
Jag har ingen aning.
Jag ser ditt exempel som långsökt.
Jag använder oftast Aloha och har så gjort i många år.
Citera
2022-10-14, 22:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CD-skiva
Hur funkar VPNen? Låter suspekt att den är gratis.
Är du säker på att ditt internet inte delas till andra Aloha-användare som vill surfa ifrån ett svenskt IP?
Det finns andra "gratis VPN"er som fungerar på detta sätt. Helt plötsligt kanske polisen knackar på och säger att du har laddat ner barnporr.

Ja, det är väl ingen garanti med någon VPN sett ur det perspektivet att den som lyssnar på tunneltrafiken kan teoretiskt sett lista ut vad som pågår.

För att VPN någorlunda ska anses nästan 100 % säkert så får det bara finnas två likadana datorer på hela Internet som kör sin egen tunnel bara mellan varandra.
Och som dessutom kör en slags one-time-pad kryptering som ingen annan känner till, typ ?

Men det finns hål i detta ändå, eftersom man vet att trafiken innehåller rätt så mycket förutsägbar trafik och tex redan kända bytessekvenser.
Men visst går det att skriva helt egna protokoll med tex utspädning med random data.
Men det är en hel del jobb med det.
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag vet inte.
Jag har ingen aning.
Jag ser ditt exempel som långsökt.
Jag använder oftast Aloha och har så gjort i många år.

Alohas Browser är ju ännu bara en betaversion. Och har bara funnits i 6 år nu.
Att den fortfarande bara är en betaversion verkar ju lite trist, och behöver antagligen
mera funktionalitet.

Knowledgebase och FAQ verkar vara ganska liten och futtig information att hämta där.
Aloha Mobile är Aloha Browsers ägare, och ett telefonbolag som har sin
adress på Cypern.

Vet ej om hur pass avslappnade regler som Cypern har kring webbsäkerhet osv.
Och till exempel Malta fick ju mycket skäll för sina brister, inte bara på cyber-sidan utan också på banksidan med penningtvätt mm.

Med tanke på att Aloha Mobile bara verkar ha två (2 !!) anställda så
verkar det rätt kul om den fungerar hyfsat...

Tittar man på listan över mobiloperatörers popularitet på Cypern, så dominerar O2,
Orange, Vodafone, Epic och Tre.
Verkar inte kunna hitta att Aloha Mobile säljer sina egna SIM-kort, om de ens har några.

De dyker inte upp på listorna över populära operatörer på Cypern.

Citat:
Ursprungligen postat av system
(Filer som laddas ner där är alltså lösenordsskyddade, så även om någon får tillgång till min telefon kan de varken använda browsern eller komma åt nedladdade filer. Denna funktion finns inte i macOS-versionen, iallafall inte vad jag kan se. Men kanske det kommer, vem vet.)
Autokryptering vid nedladdning i så fall alltså ?
Tja, det vore kanske inte så dumt.
Men nästan bättre att vara extra rädd om den tfnen som är så viktig, och istället bara ha med sig en sådan tfn man kan riskera att mista.
Tja, det beror ju förstås på hur rädd man är om den. Och har råd med en tfn till ?

Citat:
Ursprungligen postat av CD-skiva
Hur funkar VPNen? Låter suspekt att den är gratis.
Är du säker på att ditt internet inte delas till andra Aloha-användare som vill surfa ifrån ett svenskt IP?
Det finns andra "gratis VPN"er som fungerar på detta sätt. Helt plötsligt kanske polisen knackar på och säger att du har laddat ner barnporr.

Jo, det finns ju ingen garanti här inte. Äkta IP-adresser som är knutna till riktiga fysiska användare blir ju värdefulla på det viset att de försinkar polisens efterspaningar.
Men på så vis vore en sådan lösning likadan som ett enda skal av TOR-paketet.
Citera
2022-10-14, 23:52
  #10
Medlem
Colossos avatar
Intressant men Safari är överlägset alla.
Citera
2022-10-15, 00:35
  #11
Medlem
CD-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag vet inte.
Inte jag heller.

Hittade bara detta:
https://proprivacy.com/privacy-servi...n/vpn-browsers
Citat:
Aloha Browser Privacy policy
To make our services better for you, our servers (which might be hosted by a third party service provider) will collect some information from you such as your IP address, device information and location of your device. This information will be collected but will not be logged by us. Please note however that certain third party websites which you might access via our browser and even with the VPN feature enabled might log your actual IP. Please also note that some of our select partners might also log your actual IP details. We have ensured that these select partners apply the same privacy and confidentiality provisions as ourselves.

Secure, but not very private
We think Aloha's logs and privacy policies leave room for improvement, and definitely raise more questions than they answer. Despite their great features and functionality, we don't recommend using this VPN browser for privacy; only for adding an extra layer of security to your browsing.
Citera
2022-10-16, 12:47
  #12
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Isåfall är det nog oturligt.

För mig (och jag har testat länken flertalet gånger) så hamnar jag rätt.

Det råkar väl inte så vara att du missuppfattat tecknen pc i länken du läst?

PC betyder personal computer.

Rubriken på hemsidan säger

Safe browsing
for Mac
Tack för påpekandet.

När jag körde länkad sida utan "NoScript" funkade det finfint
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback