Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-13, 21:08
  #1
Medlem
Köpte just ett Kingston XS2000 för att använda både för att spela Xbox-spel ifrån och lagra grejer från datorn på. Enligt flera sidor på nätet så ska det gå att göra båda de här grejerna parallellt. Jag har följt den här guiden till punkt och pricka: https://www.maketecheasier.com/forma...r-use-with-pc/

Dock vet jag inte vad man yrar om när man säger att det går, för när jag sätter igång Xboxen med SSD:n ikopplad står det att om man ska lägga spel på den så måste den formateras och hela platsen tillägnas detta. Väljer jag att jag inte vill formatera utan använda platsen till bilder istället så går det inte att lägga några spel på den. Om jag istället väljer att jag vill formatera, ja, då försvinner alla partitioner och jag får ett lagringsutrymme som inte går att använda på datorn. Vad fan är grejen?!
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-10-13 kl. 21:10.
Citera
2022-10-13, 21:10
  #2
Medlem
Greenspams avatar
Grejen är att det är olika filsystem FATX, så du kommer inte kunna använda disken till något annat.
__________________
Senast redigerad av Greenspam 2022-10-13 kl. 21:12.
Citera
2022-10-13, 21:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Grejen är att det är olika filsystem FATX, så du kommer inte kunna använda disken till något annat.

Finns det ingen väg runt detta? Så att man kan partitionera och använda SSD:n till olika saker? Guiden säger ju det, liksom. Är det någon ändring Microsoft har gjort? Kan man inte skapa en FATX-partition i nåt annat program så att Xboxen ger fan i att lägga näsan i blöt när man sätter på konsolen? :O

Edit: Det finns nåt slags partitionsverktyg som låter en skapa FAT32-partitioner, men FAT32 verkar gälla för 360 och PS3.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-10-13 kl. 21:25.
Citera
2022-10-13, 22:59
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Skaffa fatx-verktygen för Linux och partitionera och formattera två partitioner med fatx respektive fat32 så kanske det funkar.
Citera
2022-10-14, 06:10
  #5
Moderator
^Eazs avatar
Dator- och konsolspel --> Spelkonsoler
/Moderator
Citera
2022-10-14, 06:53
  #6
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Köpte just ett Kingston XS2000 för att använda både för att spela Xbox-spel ifrån och lagra grejer från datorn på. Enligt flera sidor på nätet så ska det gå att göra båda de här grejerna parallellt. Jag har följt den här guiden till punkt och pricka: https://www.maketecheasier.com/forma...r-use-with-pc/

Dock vet jag inte vad man yrar om när man säger att det går, för när jag sätter igång Xboxen med SSD:n ikopplad står det att om man ska lägga spel på den så måste den formateras och hela platsen tillägnas detta. Väljer jag att jag inte vill formatera utan använda platsen till bilder istället så går det inte att lägga några spel på den. Om jag istället väljer att jag vill formatera, ja, då försvinner alla partitioner och jag får ett lagringsutrymme som inte går att använda på datorn. Vad fan är grejen?!

Står ju i guiden hur man använder disken till en PC om man inte behöver det till sin Xbox

Men att använda den på båda samtidigt går ej.

Orsakerna olika filsystem och att det skulle kunna användas för piratkopiering.
Citat:
n fact, your PC won’t even recognize that the drive is plugged in. Well lucky for you this article will walk you through how to format your Xbox One external hard drive so it can be used on a PC.
Citera
2022-10-14, 06:55
  #7
Medlem
jiZZeds avatar
Partitionera och formatera i Linux. Finns stöd där att göra det korrekt.
Citera
2022-10-14, 09:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Partitionera och formatera i Linux. Finns stöd där att göra det korrekt.

Vet du att Xboxen godkänner SSD:n som spellagringsenhet då?

Jag har för övrigt aldrig använt Linux. Skulle det vara svårt att göra detta då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback