Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-30, 14:48
  #1
Medlem
Har aldrig hört talas om att någon ska ha ett bevis på var pengarna man handlar för kommer från.

Jag kontaktade själv bt.cx support, pga att sista sidan i köp-processen aldrig visades, och jag inte fått något bekräftelsemail, och får svar att jag ska skicka in lön.spec alt. beslut OCH utbetalning från CSN eller FK.

Varför ska bt.cx ha ett stärkande dokument om var pengarna kommer ifrån?
Det var ett köp på under 1000:-

Jag har inte gått vidare med detta men känner att jag måste väl göra det,
men tycker att det är konstigt att ingen nämnt & reagerat på detta på fb.
För det är ju ett nypåfund, inte alls de rutinfrågorna man svarar på en gång om året.
Citera
2022-10-30, 14:53
  #2
Medlem
Unelads avatar
Var ett tag sedan jag använde bt.cx men har handlat för flera hundra tusen där utan problem.

Enligt lag måste de se till att du inte t.ex tvättar pengar, men lönespec känns lite väl
__________________
Senast redigerad av Unelad 2022-10-30 kl. 14:55.
Citera
2022-10-30, 14:58
  #3
Medlem
Finnj-vels avatar
Ifall dom begär lönespec så är det för att stärka att du är den rättmätige innehavaren av kontot. Förmodligen så har polisen kontaktat bt.cx och begärt om att få veta vem som äger ditt konto, alltså vem du är, och då har bt.cx lämnat ut alla uppgifter som dom har, och polisen har nu bett bt.cx att du även ska skicka en lönespec. Troligtvis för att bygga ett starkare case på något sätt.
Citera
2022-10-30, 15:47
  #4
Medlem
Så här står det:

För att kunna gå vidare med din senaste order behöver vi få en bättre förståelse för varifrån pengarna som du använder när du handlar hos oss kommer.

I egenskap av att vara ett finansiellt institut, så är vi skyldiga enligt svensk lagstiftning att ha tillräcklig kundkännedom för att få fortsätta växla valuta.

Detta görs genom att du skickar in underlag för din inkomst
Vid lön: en lönespecifikation
Vid pension: en utbetalningsspecifikation från Pensionsmyndigheten
Vid studier: ett beslut från CSN, samt utbetalningsspecifikation
Vid försörjningsstöd: ett beslut från beslutande myndighet, samt utbetalningsspecifikation


Så jag förstår inte när polisen skulle ha bett dem kolla så att mitt konto är mitt.
På de där standardfrågorna en gång om året om varifrån pengarna man handlar för kommer ifrån har jag dessutom aldrig kryssat i "inkomst".
Citera
2022-10-30, 15:48
  #5
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Har aldrig hört talas om att någon ska ha ett bevis på var pengarna man handlar för kommer från.

Jag kontaktade själv bt.cx support, pga att sista sidan i köp-processen aldrig visades, och jag inte fått något bekräftelsemail, och får svar att jag ska skicka in lön.spec alt. beslut OCH utbetalning från CSN eller FK.

Varför ska bt.cx ha ett stärkande dokument om var pengarna kommer ifrån?
Det var ett köp på under 1000:-

Jag har inte gått vidare med detta men känner att jag måste väl göra det,
men tycker att det är konstigt att ingen nämnt & reagerat på detta på fb.
För det är ju ett nypåfund, inte alls de rutinfrågorna man svarar på en gång om året.

Kontrollfreaksen löper amok. Det kommer att blir etter värre när systemet är färdigbyggt med CBDC, standardiserade digitala ID/vaccinpass etc.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-30 kl. 15:57.
Citera
2022-10-30, 15:54
  #6
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Så här står det:

För att kunna gå vidare med din senaste order behöver vi få en bättre förståelse för varifrån pengarna som du använder när du handlar hos oss kommer.

I egenskap av att vara ett finansiellt institut, så är vi skyldiga enligt svensk lagstiftning att ha tillräcklig kundkännedom för att få fortsätta växla valuta.

Detta görs genom att du skickar in underlag för din inkomst
Vid lön: en lönespecifikation
Vid pension: en utbetalningsspecifikation från Pensionsmyndigheten
Vid studier: ett beslut från CSN, samt utbetalningsspecifikation
Vid försörjningsstöd: ett beslut från beslutande myndighet, samt utbetalningsspecifikation


Så jag förstår inte när polisen skulle ha bett dem kolla så att mitt konto är mitt.
På de där standardfrågorna en gång om året om varifrån pengarna man handlar för kommer ifrån har jag dessutom aldrig kryssat i "inkomst".

Det där är mer eller mindre standard numera. Du har nog blivit flaggad eller uttagen i ett stickprov. Jag fick liknande frågor från min fiatbank, vilket ledde till att de sade upp kontot, efter att jag först gjort klart för dem vad jag anser om dem och deras snokande.
Citera
2022-10-30, 18:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Har aldrig hört talas om att någon ska ha ett bevis på var pengarna man handlar för kommer från.

Jag kontaktade själv bt.cx support, pga att sista sidan i köp-processen aldrig visades, och jag inte fått något bekräftelsemail, och får svar att jag ska skicka in lön.spec alt. beslut OCH utbetalning från CSN eller FK.

Varför ska bt.cx ha ett stärkande dokument om var pengarna kommer ifrån?
Det var ett köp på under 1000:-

Jag har inte gått vidare med detta men känner att jag måste väl göra det,
men tycker att det är konstigt att ingen nämnt & reagerat på detta på fb.
För det är ju ett nypåfund, inte alls de rutinfrågorna man svarar på en gång om året.

Ge fan i svenska handelsplatser!

När ska folk lära sig?
__________________
Senast redigerad av Deballerur 2022-10-30 kl. 18:20.
Citera
2022-10-31, 10:10
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Ge fan i svenska handelsplatser!

När ska folk lära sig?

Exakt. Det är grundproblemet som behöver lösas.

TS borde bara förklara för btcx-personen att denne kan hitta dokumentet i sin egen röv och sen snabbt starta ett konto på Kraken, Binance, Bitfinex eller crypto.com eller nästan vad som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback