Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 19:51
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
det tar inte 10 minuter att köra tvärs igenom stockholms kommun, vad fan har du rökt?

Nej, då jag inte heller menade Stockholms Kommun. Stockholms län har fler kommuner.
Citera
2022-11-14, 20:30
  #242
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Biljettpriser som totalt kostar mer än månadsbeloppet för trängselskatten.
Att ha bil är ungefär fem gånger dyrare än SL's månadsmärke.
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vaxholm-Vallentuna med SL 1 timme 10 min
Vallentuna till Sergels torg tar 43 min med SL, eller 32 min med bil.
Citera
2022-11-14, 21:20
  #243
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Nu måste jag i förbifarten nämna ett visst infrastrukturprojekt som i dagsläget ser ut att kosta 38 miljarder kronor (eller 63 000 sjuksköterskeårslöner) men som antagligen kommer bli ännu dyrare. Innan det har man tidigare byggt två länktunnlar för sammanlagt nästan 25 miljarder kronor. Det är knappast så att det saknas projekt för att underlätta trafiksituationen i Stockholm. Här ute i spenaten får vi vara glada om det kommer en bil en gång i decenniet och fyller igen potthålen. M.a.o.; det är ganska många som skall dela på kakan i vårt s.k. "avlånga land" men många är vi som enbart får suga i oss smulorna efter att storstäderna mumsat i sig. Lite ödmjukhet inför detta faktum hade varit klädsamt.

Skyll inte på invånarna i Stockholm. Invånarna i spenaten har varit envisa med att rösta fram partier som skiter i era vägar. Lite ödmjukhet inför detta faktum hade också varit klädsamt. Ni har fått för evigt bidragsberoende istället. Bra röstat.

Vad gäller finansieringen betalas 80% av förbifarten av stockholmsbilister via de sk. trängselskatterna. För Norra länken stod staten för 75% av kostnaderna. Södra länken vet jag inte men fördelningen torde vara densamma som för Norra länken. Det finns dock ganska många skattebetalare i Stockholm.

Förtjänar spenaten bättre vägar? Klart som fan den gör, men så länge spenatens väljare röstar som dne gör kommer spenaten få lida.

"Men det finns ju idioter i Stockholm också! De skiter i Norrland."

Jajamenssan, flest idioter i Sverige, men de styr med spenatens mandat.
__________________
Senast redigerad av Glödskal 2022-11-14 kl. 21:22.
Citera
2022-11-14, 21:42
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Skyll inte på invånarna i Stockholm. Invånarna i spenaten har varit envisa med att rösta fram partier som skiter i era vägar. Lite ödmjukhet inför detta faktum hade också varit klädsamt. Ni har fått för evigt bidragsberoende istället. Bra röstat.

Vad gäller finansieringen betalas 80% av förbifarten av stockholmsbilister via de sk. trängselskatterna. För Norra länken stod staten för 75% av kostnaderna. Södra länken vet jag inte men fördelningen torde vara densamma som för Norra länken. Det finns dock ganska många skattebetalare i Stockholm.

Förtjänar spenaten bättre vägar? Klart som fan den gör, men så länge spenatens väljare röstar som dne gör kommer spenaten få lida.

"Men det finns ju idioter i Stockholm också! De skiter i Norrland."

Jajamenssan, flest idioter i Sverige, men de styr med spenatens mandat.
I absoluta tal ligger Malmö o Göteborg bra till för tätpositioner i bidragstagaande.
Ser man det i långa tidsperspektiv har Stockholmsregionen håvat in bra med bidrag/subventioner på miljonprogrammet,ränteavdrag och allokering av infrastruktur.
Citera
2022-11-17, 14:34
  #245
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tycker det är bra. Det är alldeles för mycket onödig trafik i Stockholm. Strömgren säger att Sveavägen är en paradgata som ska präglas av folkliv, snarare än motorbuller. Jag vet inte om jag helt håller med om det.

Den riktiga paradgatorna är ju Kungsgatan, mellan Sveavägen och Stureplan, som idag är som en motorväg. Stäng av den biten helt och låt den bli gågata. Sen har vi Hamngatan, där det ju går spårvagn, men även onödig biltrafik. Gör gågata där också.

Som ett första steg ska en del av Stockholms innerstad blir miljözon klass 3 där enbart elbilar och de mest snåla gasbilarna får köra.

(FB) Nytt styre i Stockholm : Enbart elbilar tillåts i Stockholm City
Hur får du Kungsgatan till en motorväg när den korsas av flera övergångsställen? Brukar gå väldigt långsamt där.

Helt idiotiskt förslag såklart. Antibilismen är en sjukdom som vägra försvinna från diverse hippies.
Citera
2022-11-17, 18:11
  #246
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Hur får du Kungsgatan till en motorväg när den korsas av flera övergångsställen? Brukar gå väldigt långsamt där.

Helt idiotiskt förslag såklart. Antibilismen är en sjukdom som vägra försvinna från diverse hippies.
Det var mer metaforiskt menat och jag tror att alla förstår vad jag menar. Det är 4 filer asfalt.

Just sträckan Sveavägen - Stureplan skulle bli ett fantastiskt promenadstråk om man gjorde om den till gågata. Det handlar inte om "antibilism".

Du är kanske motståndare till träd, caféer och lekande barn. Men man får tänka till lite sig och låta trafiken ta andra vägar ibland.
Citera
2022-11-18, 15:23
  #247
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
det tar inte 10 minuter att köra tvärs igenom stockholms kommun, vad fan har du rökt?

Sträckan Karolinska sjukhuset i Solna till Nacka genom Stockholm skulle man nog klara på omkring 10 min kl 3 på natten.
Citera
2022-11-18, 20:13
  #248
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Sträckan Karolinska sjukhuset i Solna till Nacka genom Stockholm skulle man nog klara på omkring 10 min kl 3 på natten.
Allting beror på hur fort man kör.
Citera
2022-11-20, 16:29
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Man åker ju till Täby centrum såklart.

Exakt. Då kan man smyga in på Costco samtidigt. Eftersom man måste vara medlem och ha vårdad klädsel sorteras lösker folket bort
Citera
2022-11-20, 17:00
  #250
Medlem
halaltarzans avatar
Nu ska det fina folket få sig en släng av den rödgröna sleven också......

Citat:
Stadens kajer ska vara en plats för människor, inte bilar. Det menar den rödgröna majoriteten som vill ta bort 260 p-platser från Strandvägen och Skeppsbron.

https://www.mitti.se/nyheter/p-plats...6W5ys2vYByLLg/
Citera
2022-12-10, 09:47
  #251
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu ska det fina folket få sig en släng av den rödgröna sleven också......



https://www.mitti.se/nyheter/p-plats...6W5ys2vYByLLg/

Väldigt bra förslag. Alla vinner på om Sthlms innerstad så snart som möjligt blir bilfri.
Citera
2024-05-31, 22:29
  #252
Medlem
Det brukar ju vara "cruising" sista fredagen i månaden på Sveavägen men i år så är det ju lite speciellt, med tanke på kommande avstängningar.

Läste i lokaltidningen att "Moonshine Cruisers" i Larsboda uppmanat till att demonstrera, med början i kväll fredag 240531.

SVT Stockholm var på plats och gjorde ett inslag, filmat tidigt på kvällen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...t-pa-sveavagen

Jag gick in på Trafiken.nu för att titta via relevanta kameror, men de var avstängda?

(Kan kanske bero på att det är statsbesök i Stockholm och transporter skall ske under kvällen mot Arlanda/Bromma)

Tänk om Zelenskys karavan fastnar i gummiröken på Sveavägen,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback