Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 23:09
  #1
Medlem
Tindraindras avatar
Jag har beställt DNA test från Myheritage för en och en halv vecka sedan och de har inte kommit än. Pengarna är dragna från mitt konto samt som de försöker lura mig att köpa mer då jag får e post meddelande där det står slutför din beställning.
Borde DNA kiten komma i brevlådan eller borde jag kontakta support eller något liknande vid detta laget?
Citera
2022-11-19, 01:28
  #2
Medlem
Driparns avatar
Det kan ta sin tid. Jag fick mitt test kastat pga transportproblem, fick ett nytt skickat efter en dryg månad. Så var tålmodig om du vill, eller klaga om du vill. Men du kommer nog få det så småningom
Citera
2022-11-19, 01:38
  #3
Medlem
Telepatisks avatar
Det tar några veckor. Förresten, tänk på att MyHeritage inte är så tillförlitligt jämfört med t.ex. Ancestry (enligt mig).
Citera
2022-11-19, 06:00
  #4
Moderator
sm910difs avatar
Juridik --> Frakt och paketutlämning
/Moderator
Citera
2022-11-19, 15:12
  #5
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparn
Det kan ta sin tid. Jag fick mitt test kastat pga transportproblem, fick ett nytt skickat efter en dryg månad. Så var tålmodig om du vill, eller klaga om du vill. Men du kommer nog få det så småningom

Ja, jag kanske helt enkelt ska vänta. Det står att man ska kunna spåra sitt kit men när jag trycker för att göra det så kommer det bara upp att jag ska köpa, som att jag inte har gjort det.
Pengarna är ju dragna från kontot och adressen i fylld.
Citera
2022-11-19, 15:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Ja, jag kanske helt enkelt ska vänta. Det står att man ska kunna spåra sitt kit men när jag trycker för att göra det så kommer det bara upp att jag ska köpa, som att jag inte har gjort det.
Pengarna är ju dragna från kontot och adressen i fylld.

Jag tycker att du ska fota av att pengarna är dragna och maila dem det i en fil och skicka med det fotot i mailet. Alltså du ska maila deras kundtjänst.
Jag har aldrig hört att myheritage skulle vara oseriösa, men de kan ju ha blivit.
Men skicka med bevis i ett mail att du betalat, samtidigt som du beskriver i mailet det du skriver här, att du inte kan spåra din försändelse.

Men annars i dag så brukar man få vänta ganska länge på leveranser.
Men du borde i alla fall kunna spåra ditt paket?
Citera
2022-11-26, 18:25
  #7
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Det tar några veckor. Förresten, tänk på att MyHeritage inte är så tillförlitligt jämfört med t.ex. Ancestry (enligt mig).

Ja, det tar nog normalt flera veckor innan testet kommer.

Är man svensk och har svenska/skandinaviska anor så tycker jag att MyHeritage är bättre än Ancestry. Helt enkelt därför att Ancestry har en kraftig övervikt av amerikanska kunder. Jag tycker att jag fick betydligt bättre matchningar hos MyHeritage än hos Ancestry. Tyvärr kan man inte heller flytta sitt resultat mellan dessa företag. Tillförlitligheten kan jag inte yttra mig om. MyHeritage gör sina analyser hos Family Tree DNA och jag har inte hört något negativt om detta laboratorium.
Citera
2022-11-26, 20:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Jag har beställt DNA test från Myheritage för en och en halv vecka sedan och de har inte kommit än. Pengarna är dragna från mitt konto samt som de försöker lura mig att köpa mer då jag får e post meddelande där det står slutför din beställning.
Borde DNA kiten komma i brevlådan eller borde jag kontakta support eller något liknande vid detta laget?
Man kan nog räkna med att vissa företag har längre leveranstid än 1,5 vecka, framförallt nu när det är så populärt med gen-släktforskning och de sänder Tv-program som gör intresset superstort. Tycker gott och väl att du kan vänta 3-4 veckor efter beställning. Företaget är ju välkänt och har god renommé. Finns därför inte någon anledning för dig att vara orolig. Och även om det skulle gå åt pipan så spelar det ingen roll om du kontaktar företaget efter 7 dagar eller efter 7 veckor.
Citera
2022-11-26, 20:30
  #9
Medlem
Borde köpt från Ancestry.
Citera
2022-11-27, 01:15
  #10
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, det tar nog normalt flera veckor innan testet kommer.

Är man svensk och har svenska/skandinaviska anor så tycker jag att MyHeritage är bättre än Ancestry. Helt enkelt därför att Ancestry har en kraftig övervikt av amerikanska kunder. Jag tycker att jag fick betydligt bättre matchningar hos MyHeritage än hos Ancestry. Tyvärr kan man inte heller flytta sitt resultat mellan dessa företag. Tillförlitligheten kan jag inte yttra mig om. MyHeritage gör sina analyser hos Family Tree DNA och jag har inte hört något negativt om detta laboratorium.
Ah, för matchningar så kanske MyHeritage är bättre. Men för den där etniska uppskattningen så tycker jag att Ancestry är bättre.

MyHeritage verkar tänka typ så här: "Du har lite gemensamt DNA med en Anders Andersson i Nigeria, således är du 1 % Nigerian.

Jag vet inte hur Ancestry gör det men dom verkar ha en bättre uppskattning av ens etnicitet (98 % Skandinav) eftersom det stämmer mer överens med släktforskningen.
Citera
2024-03-05, 10:31
  #11
Medlem
MyHeritage är ett mycket oseriöst företag, jag sade upp mitt abonnemang våren 2017 men de fortsätter att bombardera min mail-box med meddelanden. Jag får detta tre till fyra gånger om dagen och det finns ingenstans att vända sig för att få stopp på TERRORN.
Har sökt efter en möjlighet att skriva till dem eller ringa men sådana möjligheter saknas totalt.
Citera
2024-03-05, 10:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
MyHeritage är ett mycket oseriöst företag, jag sade upp mitt abonnemang våren 2017 men de fortsätter att bombardera min mail-box med meddelanden. Jag får detta tre till fyra gånger om dagen och det finns ingenstans att vända sig för att få stopp på TERRORN.
Har sökt efter en möjlighet att skriva till dem eller ringa men sådana möjligheter saknas totalt.

Hade en kontakt med MyHeritage för något år sedan. Rena blufföretaget. Men förmodligen tjänar dom stora pengar på svenskars naivitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback