Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 18:24
  #481
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Tydligen inte då de prioriterar att ploga cykelbanor framför bilvägar, cykelbanor som i normalfall används mycket av kvinnor men som vid snöoväder bara används av memiler.

Är det din uppfattning? Ganska långsynt tes Finns det politiska beslutet som ligger bakom att läsa om?
Citera
2022-11-25, 08:57
  #482
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
2023-02-14, 14:48
  #483
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
All busstrafik i Stockholms innerstad stoppad - feministisk snöröjning (2022-11-19)

Sedan valet 2022 styrs Stockholm av S+V+MP.

Dessa partier brinner sedan länge för feministisk snöröjning. Åtminstone går det att datera till 2015.



https://sverigesradio.se/artikel/6068658

Även Stockholm inför så kallad jämställd snöröjning där man i första hand röjer snö på cykel- och gångbanor och därefter på bilvägarna.

Vilka blir lidande?

– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Nu väljer man att ställa in busstrafiken i hela Stockholms innerstad - prognos saknas.

SVT: Alla bussar i Stockholms innerstad inställda – ingen prognos för hur länge
Det kraftiga snöfallet har nu även nått Stockholm och Södertälje och orsakar stora trafikproblem.

Det inträffar många trafikolyckor och i Stockholms län har alla bussar i innerstan ställts in.

prognos saknas för när trafiken kan dra igång igen.


Vad säger ni om detta? Är feministisk snöröjning framtiden?
Vad är det mer konkret? Kvinnor som kör hjullastare?
Citera
2023-02-17, 18:54
  #484
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att bussarna inte klarar lite snö beror inte på snöröjningen utan på dåliga däck och chaufförer som fått sitt busskörkort av Arbetsförmedlingen och inte klarar av att köra buss. Med bra däck och erfarenhet klarar man av betydligt mer snö i ett motorfordon än en cyklist, Agda 85 med rullator eller en mamma med barnvagn. Men vissa bilister tycker tydligen att det ska vara sommarväglag året om på vägarna.
Citera
2023-02-17, 19:23
  #485
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad är det mer konkret? Kvinnor som kör hjullastare?
Nej detta handlar om att prioritera snöröjning på cykel- och gångbanor framför vägarna. Står tydligt i texten du citerar vad det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att bussarna inte klarar lite snö beror inte på snöröjningen utan på dåliga däck och chaufförer som fått sitt busskörkort av Arbetsförmedlingen och inte klarar av att köra buss. Med bra däck och erfarenhet klarar man av betydligt mer snö i ett motorfordon än en cyklist, Agda 85 med rullator eller en mamma med barnvagn. Men vissa bilister tycker tydligen att det ska vara sommarväglag året om på vägarna.
Ja förra vintern så tvingades dom ställa in all busstrafik i Örebro vid två tillfällen. Under den tiden så tuffade biltrafiken på ganska normalt. Kändes där som bussarna borde se över däcken snarare än snöröjningen.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-17 kl. 19:26.
Citera
2023-02-17, 21:48
  #486
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej detta handlar om att prioritera snöröjning på cykel- och gångbanor framför vägarna. Står tydligt i texten du citerar vad det handlar om.

Ja förra vintern så tvingades dom ställa in all busstrafik i Örebro vid två tillfällen. Under den tiden så tuffade biltrafiken på ganska normalt. Kändes där som bussarna borde se över däcken snarare än snöröjningen.

Fast måste det kallas feministisk snöröjning? Dummaste jag har hört.
Citera
2023-02-21, 11:52
  #487
Medlem
Feminism är tanken om att män och kvinnor skall behandlas likvärdigt och ha samma rättigheter och skyldigheter.
På VILKET vis uppnås detta av att jag blir tvungen att köra bil på trottoaren?!
Eller är det att man vill få bort små och feminina bilar som Mini med 10-tums hjul? Det blir mer jämställt om alla trafikpendlande kvinnor måste köra manligare fordon såsom Willys Jeep, Chevrolet Blazer och Hägglunds Bandvagn?
Citera
2023-02-21, 12:12
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att bussarna inte klarar lite snö beror inte på snöröjningen utan på dåliga däck och chaufförer som fått sitt busskörkort av Arbetsförmedlingen och inte klarar av att köra buss. Med bra däck och erfarenhet klarar man av betydligt mer snö i ett motorfordon än en cyklist, Agda 85 med rullator eller en mamma med barnvagn. Men vissa bilister tycker tydligen att det ska vara sommarväglag året om på vägarna.
Alla har inte höga bilar med fyrhjulsdrift. Jag har en Mini, eller "hundkoja" som den också kallas. Den har 10-rumshjul och låg markfrigång.
Visserligen kör jag den sällan på vintern eftersom jag har lyxen att kunna promenera till jobbet, men skulle jag vara tvungen att arbetspendla i den bilen så skulle jag antagligen få problem om det låg 3 decimeter snö på vägbanan. Skulle de dessutom ploga en trottoar eller cykelväg ordenligt men helt strunta i bilvägen så skulle jag bli rejält förbannad.

Men här i stan (inte Stockholm) är det oftast bra plogat kl. 6 på morgonen än så länge.
Citera
2023-02-25, 00:43
  #489
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Alla har inte höga bilar med fyrhjulsdrift. Jag har en Mini, eller "hundkoja" som den också kallas. Den har 10-rumshjul och låg markfrigång.
Visserligen kör jag den sällan på vintern eftersom jag har lyxen att kunna promenera till jobbet, men skulle jag vara tvungen att arbetspendla i den bilen så skulle jag antagligen få problem om det låg 3 decimeter snö på vägbanan. Skulle de dessutom ploga en trottoar eller cykelväg ordenligt men helt strunta i bilvägen så skulle jag bli rejält förbannad.

Men här i stan (inte Stockholm) är det oftast bra plogat kl. 6 på morgonen än så länge.

Vägar med 3 dm snö är ovanligt i Stockholm och när det förekommer lär det ligga lika mycket på trottoarer samt gång- och cykelvägar samt cykelbanor. Men man kan alltid skapa sina egna halmdockor.
Citera
2023-03-08, 08:14
  #490
Medlem
Jordgubbes avatar
Idag är det internationella kvinnodagen. Kan vi få nån rapport från feministerna: är de nöjda med dagens snöröjning? Och det här är förstasidan från Expressen om dagens snökaos.
Citera
2023-03-08, 08:19
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Idag är det internationella kvinnodagen. Kan vi få nån rapport från feministerna: är de nöjda med dagens snöröjning? Och det här är förstasidan från Expressen om dagens snökaos.

Det man ska ta ställning till är huruvida all skattefinansierad woke-feminism har lett till ett bättre samhälle när man släpar sig genom snön på gator som kunde varit plogade om samma skattepengar istället lagts på grundläggande infrastruktor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback