Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2022-11-22, 11:17
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En bluffaktura kallas det för som sagt, han har ju inte beställt detta.
Han har heller ingen skyldighet att jobba gratis för företaget.
Bluffaktura är något annat. Företaget tror att du gjort beställningen, skickar ut varor och sen en faktura så är det ju inget bluff med det, OM det är någon annan bedragare som gjort beställningen vill säga.
En bluffaktura kommer ju från ett blufföretag som skickar ut en faktura som ska se ut som en riktig faktura och låta kunden tro att den beställt nåt som den inte har.
Citera
2022-11-22, 11:21
  #110
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Bluffaktura är något annat. Företaget tror att du gjort beställningen, skickar ut varor och sen en faktura så är det ju inget bluff med det, OM det är någon annan bedragare som gjort beställningen vill säga.
En bluffaktura kommer ju från ett blufföretag som skickar ut en faktura som ska se ut som en riktig faktura och låta kunden tro att den beställt nåt som den inte har.

Nej företaget kan se att han inte har beställt grejerna och då är det en bluffaktura om de skickar det.
Citera
2022-11-23, 18:45
  #111
Medlem
Startade kontot enbart för att kunna skriva till dig :') För det jag hade varit orolig för om jag vore du är att du varit med om ID-kapning, dvs att någon annan har beställt sakerna i ditt namn, dvs bedrägeri. Det skulle förklara varför ditt namn stod på paketet du inte beställt. Det här med ID-kapning/stöld är väldigt vanligt. Mitt tips är att spärra ditt personnummer för köp och höra av dig till företaget som varorna kommer ifrån.
Citera
2022-11-27, 03:33
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Hade beställt ett paket från utlandet och när jag hämtade det så fick jag två paket, tänkte inte mer på det då jag inte visste hur det jag beställt var packat och kunde gott och väl varit två paket.

När jag kom hem så öppnade jag mitt paket och såg att allt var där, nyfiket öppnade jag det andra och såg att det inte alls var något jag beställt, inga konstigheter utan såg ut att vara en beställning från en butik, men dock med massa saker jag absolut kan ha användning av, uppskattningsvis kanske ett värde på 15k.

Eftersom dom på utlämningsstället hävdade att jag skulle ha två paket och att på lappen på "extrapaketet" stod mitt namn antar jag att det helt enkelt hamnat fel.

Utan moraliska pekpinnar nu så borde det vara rätt svårt att spåra paketet till mig eftersom jag hämtade ut det I mitt namn då det uppenbarligen felaktigt fått en klisterlapp med mitt namn på?

Jag tänker så här, jag behåller paketet tills vidare och ser om jag blir kontaktad, sen tar jag del av innehållet och lever lycklig i resten av mina dagar.
Fattar att många skulle lämnat tillbaka paketet men jag är lagd åt kleptohållet och det var ändå beställt till ett större företag.

Så.. Finns det risk att det kan spåras till mig?
Lämna tbx det snarast.
Om du vill tjäna pengar så kan du ju suga kuk på gatan ist, då är du iaf inte en tjuv !
Tror du det skulle va ett passande alternativ att gå ner på knä o suga kuk på stan ?
Citera
2022-11-27, 03:42
  #113
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bengbengskeet
Lämna tbx det snarast.
Om du vill tjäna pengar så kan du ju suga kuk på gatan ist, då är du iaf inte en tjuv !
Tror du det skulle va ett passande alternativ att gå ner på knä o suga kuk på stan ?

Då måste förstås först företaget lösa frakten tillbaka, det ska inte han betala. Han måste också få en kvittens på att han har skickat varorna om det kommer bort igen.

Bäst är kanske att ett bud hämtar det och signerar att de har hämtat det.

Vill du bli avsugen finns det kanske bättre trådar för det.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback