Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-07, 16:43
  #13
Medlem
Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

Den finns nu på Svt-play.
Någon som sett den?
Är det slöseri med tid?
Den är ändå 3h 22 min.
Citera
2024-04-07, 16:53
  #14
Medlem
Rosad av kritiker. Jag stängde av efter 45 min. För mkt socialrealism o långsamt tempo
Citera
2024-04-07, 16:53
  #15
Medlem
serotonins avatar
Det är en speciell film som sannerligen inte passar alla. En del av poängen med filmen är ju att man ska uppleva Jeannes monotona vardagsrutiner istället för att bara beskåda dem. I mitt tycke är det ett absolut mästerverk, men det finns nog en hel del som kommer tycka det är den tråkigaste film de sett och jag tänker inte säga emot dem, för det är som sagt en film som inte passar alla.
Citera
2024-04-07, 16:54
  #16
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Blev inte den utsedd till världens bästa film rätt nyligen?

Den är så klart lite väl lång och bitvis seg, men jag tyckte ändå den hade något "hypnotiskt" över sig. Skulle ge den 8/10 i betyg kanske.

Citera
2024-04-07, 17:22
  #17
Medlem
Eponumoss avatar
Tack för tipset. Ska absolut ses vid tillfälle.
Citera
2024-05-01, 23:43
  #18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Det är en speciell film som sannerligen inte passar alla. En del av poängen med filmen är ju att man ska uppleva Jeannes monotona vardagsrutiner istället för att bara beskåda dem. I mitt tycke är det ett absolut mästerverk, men det finns nog en hel del som kommer tycka det är den tråkigaste film de sett och jag tänker inte säga emot dem, för det är som sagt en film som inte passar alla.
Hur ska man kunna uppleva monotonin? Man tittar ju inte på film för att uppleva monotoni. Om man verkligen upplever monotoni så stänger man av eller lämnar biosalongen.

Varför tycker du den är mästerlig?

Jag gillade filmen. Ett avskalat långsamt foto och de snackade inte så mycket. Mer bilder. Jag är svag för det. Den var rogivande och understundom vacker - jag såg en styrka i Jeanne.

Slutet är jag inte så förtjust i - dessutom kunde jag ana vad som skulle ske.

6/10
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2024-05-01 kl. 23:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback