Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-13, 01:28
  #601
Medlem
carminaburanas avatar
Levis var otroligt trendigt när jag i mellanstadiet. Man skulle ha levis., fotbollströjor, jag minns min polare hade en gul och grön, och jag hade en grå och röd i sånt nätmaterial med luva. sen en tajt baseboll jacka över det, svart med vita ärmar och LSC på ryggen. Lite senare kunde man ha Lee jeansjacka med.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2022-12-13 kl. 01:33.
Citera
2022-12-13, 01:32
  #602
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Buffaloskon


hehe, syrran hade de som var absurt höga, måste varit minst 20 cm.
Citera
2022-12-13, 02:40
  #603
Medlem
Jag brukade köpa Gulatidningen och läsa anonsi för 6,95sek
Citera
2022-12-13, 03:02
  #604
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänkte precis skriva detsamma. Dessa Lejonskor fanns redan -93 när jag ryckte in. Många pojkar som fått förstörda fötter av dessa skor. Själv hade jag dispans och hade med egna NIKE-skor. Lejonskorna användes på luckan när man luffsade runt😀

Haha, ja det minns jag.
De var inte de skönaste skorna, särkilt när vi sprang milen eller hade orientering.
Det var bara att härda sig, om man ville slippa en fet utskällning av vår Löjtnant. Hård men rättvis och lik Liam Neeson har han.
Citera
2022-12-13, 04:22
  #605
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Klädmärket Fila
Citera
2022-12-13, 07:56
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Kodak, Kodiak är en ö i Alaska med en ovanligt stor variant av Grizzly på, det är den Grizzlyn du absolut inte vill stöta på.

Autocorrect
Citera
2022-12-13, 09:23
  #607
Medlem
bofhs avatar
Det finns många döda varumärken i foto och bilindustrin:

Saab
Pontiac
Chinon
NSU
Contax
AMC
Triumph

och många fler...

"On life support..."
Rolleiflex
Voigtländer
__________________
Senast redigerad av bofh 2022-12-13 kl. 09:25.
Citera
2022-12-13, 11:16
  #608
Medlem
sinnpajs avatar
DATE-parfymerna! Klassiker
Citera
2022-12-13, 11:17
  #609
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Klädmärket Fila
.. lever i allra högsta grad x)
Citera
2022-12-13, 11:19
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblecup
Snacka om att du skriver massa trams, nästan inget av det du har hävdat har gjorts av Hasselblads fria vilja, det är svårt att övertyga en hardcore fanboy om att hans älskade företag inte mår bra, men jag skall försöka igen.

Att de tappat 90% av sin personal styrka hävdar du är normalt för att de kanske inte behövde arbetare längre- Jo så är det, vill ingen längre köpa kamerorna som du producerar för att de var fruktansvärt omoderna så behöver man inte bygga så många längre då behöver man inte heller personal bra exempel där Einstein på ett företag som det går bra för
Djävla smart att inte tro på den digitala "flugan" i början av 2000-talet, alla vill ju ha analoga grejer vi lägger ner all vår satsning på digitala saker och går all in på en ny filmrulle, det vill folk ha . Att de tappade alla sina kunder kan man ju säga är en form av kritik som du nämner.

kan du nämna ett företag som sagt upp all sin personal på ett bräde, varit världsledande men nu har samma omsättning som en ICA butik (visar tydligt statusen hos kunderna detta märket har), blivit vräkta ifrån sitt nybyggda lyxiga huvudkontor blivit uppköpta av en KUND och blivit tvångsförflyttad till Danmark av sin nya ägare och fått en ny VD ifrån detta danska företag för att styra upp ditt missköta bolag och göra precis det som Hasselblad inte ville göra dvs satsa på ny digital teknik och nu så har man Kinesiska ägare som kränger kameror med ditt namn på mobiler och drönare för att det går bra för dem?

Enligt dig så är det Hasselblad (du nämner säkert Koenigsegg, som du alltid gör i dina inlägg ha ha ha vilket är så djävla konstigt då Koenigsegg är en så dålig jämförelse för att det går bra för dem tillskillnad ifrån Hasselblad).

Att sälja sitt namn till allt och alla som en prostituerad för pengar är enligt dig bra, det är precis det man INTE ska göra om man vill vårda sitt varumärke, DJI eller vad nu företaget som äger Hasselblad heter tackar för alla pengarna som bolagets renommé drar in medans de kan och skiter i hur det går för Hasselblad på långsikt i övrigt, Hasselblads affärsidé är att göra som deras Kinesiske ägare vill att de skall göra vilket detta ämne handlar om, inte om Koenigsegg eller om Hasselblad har bra kameror eller inte utan om varumärken som regerade och sedan dog, definitionen av Hasselblads resa ifrån ett högt värderat världsmärke till ett företag vars huvudsyfte är att hjälpa till att kränga kinesiska telefoner och drönare helt enligt ägarnas direktiv, detta kommer säkert att höja Hasselbladsstatus bland proffsfotografer.

Att man kan köpa deras kameror på Elgiganten och XXL för några tusenlappar (Biltema kör med eget märke annars så hade de kanske kunnat sälja den där med, kanske något samarbete typ Hasselblad by Biltema projekt utgåvor eller så kanske Hasselblad kan hjälpa till med att ta fram en inspektionskamera för avlopp) eller med ett abonnemang för 299 kr i månaden
har man tur kanske man får en cykel på köpet när man köper sin nästa Hasselblad.

Du tycks ju tro att ett företag är en varelse med en egen fri vilja. Ett företags beslut styrs av deras ägare och de tidigare ägarna tog väldigt dåliga beslut. Men ägarna 2004 tog helt nya beslut och vände utveckling pga av detta. Tyvärr så innebar detta att produktionen flyttades till Danmark och alla anmälda i Göteborg sas upp.

Antalet anställda är inte något som definierar hur framgångsrik ett företag är. Speciellt inte ett företag som är på en så pass liten marknad som medium format kameror är. Men fakta är att Hasselblad är en av de tillverkarna som gör de bästa medium format kameror. Oavsett vad du än tycker.

När det gäller Koenigsegg så är det en bättre jämförelse än du tror. Koenigsegg gör superbilar. Kamera världens motsvarighet till superbilar är just medium format kameror. Både Koenigsegg och Hasselblad är aktiva på en väldigt liten marknad har liknande utmaningar pga av det.

Koningsegg har ju exempelvis ett samarbete med Nevs som 2019 investade 3 miljarder i dem. Nevs i sin tur ägs ju utav kineser så jag antar att då har väl även Koingsegg sålt sig som en prostituerad.

Hasselblad har haft precis som Koningsegg behov av att få in kapital utifrån. DJI och Nevs har investerat i var sitt bolag dels att de kanske tror på dem men framför allt att det medför status och goodwill. Så har det alltid varit för företag med exklusiva produkter på en liten marknad.

Sen när det gäller priset på Hasselblads kameror så kostar de betydligt mer än någon tusenlapp. Deras billigaste modell har ett pris på 8700 dollar på deras hemsida. Priset i en Svensk butik lär ligga strax under 100 000 kr. Men då ska man komma ihåg att 8700 dollar är relativt billigt för en medum format kamera. Hassleblads H6D-100c har ett pris som ligger kring 35000 dollar. Så jag betvivlar att man hittar dem hos Elgiganten eller hos XXL.

Jag är definitive inget fan boy av Hasselblad utan är fotointresserad. Men en medum format kamera skulle inte passa mig pga av det som jag fotar. Däremot gör mitt intresse att jag har följt deras utveckling och vet hur marknaden värderar deras kameror.

Men av någon anledning så verkar du bara väldigt bitter över Hasselblads utveckling och olika beslut. Du hänger upp dig på gamla överspelade beslut. Du verkar vara en gammal bitter anställd på Hasselblad som förlorade sitt arbete i samband med flytten till Danmark. Men i så fall var beslutet att flytta tillverkningen till Danmark bra för vem vill ha en sådan som dig anställd.
Citera
2022-12-13, 11:34
  #611
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Takano overallen.
Citera
2022-12-13, 11:35
  #612
Medlem
Limma skinkbits avatar
Många varumärken har ju försvunnit pga den tekniska utvecklingen, konkurrens från Asien och uppköp mm, men vilka exempel finns det på märken som egentligen inte var (mycket) sämre än andra men ändå försvann? Olika klädmärken och parfymer har nämnts men vad kan man mer komma på av märken som bara blev omoderna och försvann utan nån tydlig objektiv anledning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback