Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 18:23
  #1
Medlem
No_lifers avatar
Jag är på jakt efter en 27-30 fots segelbåt. Är inte jättestort utbud just nu.

Hur brukar marknaden se ut i januari/februari?

Kan rådande läge med elpriser etc göra marknaden gynnsam för köparen?
Citera
2022-12-15, 19:01
  #2
Medlem
Dregzys avatar
Skulle inte tro att det blir särskillt stor skillnad från nuläget faktiskt.
Citera
2022-12-15, 19:34
  #3
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Jag är på jakt efter en 27-30 fots segelbåt. Är inte jättestort utbud just nu.

Hur brukar marknaden se ut i januari/februari?

Kan rådande läge med elpriser etc göra marknaden gynnsam för köparen?

Beror lite på vart du bor men segelbåtar är ju generellt mycket billigare än motorbåtar för att det är mer re med en segelbåt.

Runt storstäderna brukar dom ju nästan skänkas bort för uppställningsplatserna är nästan lika dyra som båten.

Tyvärr har väl skeppet gått (höhö) för dig. Du skulle ha letat i höstas Innan folk tar upp sina båtar. Då brukar man kunna fynda rätt så bra.

Nu är dom flesta båtarna redan ur vattnet och ägarna tänker då att om dom ska sälja så blir det till våren när folk börjar peppa och båten är sjösatt.
Och därmed kan dom lägga ut den för ockerpris för dom ”är inte i behov av pengarna”
Citera
2022-12-15, 22:10
  #4
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Beror lite på vart du bor men segelbåtar är ju generellt mycket billigare än motorbåtar för att det är mer re med en segelbåt.

Runt storstäderna brukar dom ju nästan skänkas bort för uppställningsplatserna är nästan lika dyra som båten.

Tyvärr har väl skeppet gått (höhö) för dig. Du skulle ha letat i höstas Innan folk tar upp sina båtar. Då brukar man kunna fynda rätt så bra.

Nu är dom flesta båtarna redan ur vattnet och ägarna tänker då att om dom ska sälja så blir det till våren när folk börjar peppa och båten är sjösatt.
Och därmed kan dom lägga ut den för ockerpris för dom ”är inte i behov av pengarna”

Okej! Tack för svar!

Lite surt att vara ute för sent! Får hoppas folk tvingas sälja när elräkningen kommer
Citera
2022-12-15, 22:22
  #5
Medlem
knullklassons avatar
I höstas låg det ofattbart mycket båtar ute på Blocket, men inte mycket blev sålt. Jag tror du kan fynda om du väntar. När säsongen drar igång försöker de kränga sina båtar igen, till fantasisummor - men bittert kommer de inse att det är köparens marknad och andra tider nu…
Citera
2022-12-16, 07:06
  #6
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
I höstas låg det ofattbart mycket båtar ute på Blocket, men inte mycket blev sålt. Jag tror du kan fynda om du väntar. När säsongen drar igång försöker de kränga sina båtar igen, till fantasisummor - men bittert kommer de inse att det är köparens marknad och andra tider nu…


Ja alltså jag är ju helt grön på denna marknad. Men jag tror och hoppas att det är som du säger. Hoppas elräkningen blir svindyr så folk tvingas sälja till vrakpriser 😈
Citera
2022-12-16, 10:35
  #7
Medlem
I januari - februari kommer det inte att finnas något stort utbud.
Båtar under ca 30 fot är oattraktiva på marknaden, men det finns inget fel på dessa.

det är först i mars - maj som de flesta kommer ut till försäljning.

Det är nog de största som kommer att gå ner mest i pris i och med lånemarknaden ger högre räntor eller stopp. och folk ohar ingen lust att investera.

Mindre båtar kommer nog att ligga lågt i pris som de gör redan idag, kanske gå ner lite efter Corona och skit.
Citera
2022-12-16, 21:39
  #8
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Okej! Tack för svar!

Lite surt att vara ute för sent! Får hoppas folk tvingas sälja när elräkningen kommer

Ja har man tur kanske någon slänger ut mitt i vintern men även för din del så är det ju bättre när dom är sjösatts så man kan provköra och kolla upp så allt står rätt till.

Haha jag tänker likadant med elräkningarna. Är ute efter en lite nyare husbil så hoppas folk får börja sälja av.

Men snålsvenskfolket kommer nog köra in i kaklet hellre än att förlora pengar tyvärr.
Citera
2022-12-18, 16:43
  #9
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Ja har man tur kanske någon slänger ut mitt i vintern men även för din del så är det ju bättre när dom är sjösatts så man kan provköra och kolla upp så allt står rätt till.

Haha jag tänker likadant med elräkningarna. Är ute efter en lite nyare husbil så hoppas folk får börja sälja av.

Men snålsvenskfolket kommer nog köra in i kaklet hellre än att förlora pengar tyvärr.


Haha kul att ha någon att hoppas med! Du har nog rätt i det tyvärr. Men hoppas kan man ju alltid göra att man kan göra sig ett fynd på andras misär!
Citera
2022-12-18, 17:47
  #10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Knappast mycket till försäljning under vintern. Folk lägger upp båtarna till försäljning från mars och framåt.
Citera
2023-02-17, 09:17
  #11
Medlem
Priserna på båtar bör följa konjunkturen neråt. Men konsumenterna verkar ha ganska mycket pengar fortfarande, så tror inte vi ser nån nergång detta året. Eventuellt kommer den med arbetslösheten...
Citera
2023-03-22, 11:02
  #12
Medlem
Vad tror ni om utbud / priser närmsta åren?
Jag tror att utbudet kommer vara stort, efterfrågan mindre och därmed sjunkande / stillastående priser.

Båtar som för 2-3 år sedan gick för 100 000 kommer säljas runt 50 000 eller lägre, säljare kommer vara glada att få sålt sin gamla 70-tals båt överhuvudtaget, om den inte är i väldigt bra skick med uppdaterad motor/segel m.m.

Själv planerar jag att sälja en gammal segelbåt och köpa en ny större efter den här säsongen om det vill sig väl. Är mest orolig över att det blir en långdragen säljprocess med den befintliga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback