Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-27, 01:55
  #745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag ska va helt ärlig, jag njuter av denna typ av trådar. Jag vill se folk hamna hos kronofogden. Jag vill kunna köpa billiga saker på auktion. Jag vill se bostadspriserna falla kraftigt. Jag vill bara inte att det händer nära och kära.

Jag som bor i hyresrätt njuter av att ha diskussioner kring det höga elpriset och särskilt bostadsrätter och den höga räntan. Brukar ofta bli knäpptyst och tillknäppt när jag styr in mot det ämnet på jobbet. Brukar ofta dra påhittade exempel på hur jag är orolig över att en kompis som nu fått betala flera tusenlappar extra i månaden och har det tufft. Någon enstaka kollega svarar, men ofta pratar alla i väldigt generella termer om att det inte är lätt för folk. Väldigt uppenbart på ansiktsuttrycket och matlådan (långt många fler kollegor som käkade ute förr) att folk dragit åt svångremmen. Brukar ofta komma med överdrivna reaktioner när någon kollega pratar om sin nya boränta ("VA! Har du fått 900 kr extra i månaden? Blir ju 10 om året! Men kära någon, åh dessa jäkla politiker, man blir ju så arg, jäkla putin!")

Jag njuter o se andra misslyckas förutom nära och kära, och jag är ärlig om det.

Kan du inte fråga någon av de kollegorna om ni inte ska gå ut och äta den 24:e? Jag skulle nog inte kunna hålla mig.....
Citera
2022-12-27, 10:16
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LocLocLoc
Kan du inte fråga någon av de kollegorna om ni inte ska gå ut och äta den 24:e? Jag skulle nog inte kunna hålla mig.....

Den 24e händer det att jag har typ 12 kr kvar på kontot haha

Men det är egentligen inget stort problem, för vi köper oftast hem matkassar som räcker i 5 dagar åt gången från olika tjänster som Hello Fresh som är vår favorit.

Så man ser ju så klart till att ha råd med räkningar och dessa matkassar och så klart småhandlingar som behövs från affären, men när pengarna tar slut så har man ju ändå mat hemma att laga.
Citera
2022-12-27, 10:30
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LocLocLoc
Kan du inte fråga någon av de kollegorna om ni inte ska gå ut och äta den 24:e? Jag skulle nog inte kunna hålla mig.....

Jag kommer inte att göra det nästa månad, då januari allmänt är känd som den fattigaste månaden på året. Folk kan alltså gömma sig bakom den anledningen lite grann.

Jag kommer definitivt att göra det i februari.
Citera
2022-12-27, 10:36
  #748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag kommer inte att göra det nästa månad, då januari allmänt är känd som den fattigaste månaden på året. Folk kan alltså gömma sig bakom den anledningen lite grann.

Jag kommer definitivt att göra det i februari.

För mig var det så olyckligt att jag fick en av de lägsta lönerna på året just i December och det är då man bränner som mest pengar, på julklappar, julmat,fyrverkerier och nyårsmat osv.

Min lön kan variera rätt mycket och en stor del har att göra med att jag får beredskapstillägg och övertid var 6e vecka, men nu hamnade det så olyckligt att jag inte hade något sånt under hela november vilket gav den lägsta möjliga lönen i december.

Så mina pengar är i princip slut efter nyår, men jag har ju sparande också, så man får äta utav det.
Citera
2022-12-27, 10:40
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du förkroppsligar jantelagen och den svenska avundsjukan ganska bra isåfall.
Småsint, olycklig och misslyckad som får näring av andras olycka.

Du har helt rätt. Jag är avundsjuk. Jag är olycklig, men dock inte misslyckad. Och jag får definitivt näring av andras olycka. Så det skriker om det. Exklusive vänner och familj. Sånna här typer av trådar får mig att må bättre.
Citera
2022-12-27, 10:42
  #750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Brukar ofta komma med överdrivna reaktioner när någon kollega pratar om sin nya boränta ("VA! Har du fått 900 kr extra i månaden? Blir ju 10 om året! Men kära någon, åh dessa jäkla politiker, man blir ju så arg, jäkla putin!")

Jag njuter o se andra misslyckas förutom nära och kära, och jag är ärlig om det.
Inte helt moget, men om vi breddar det till "the current thing"/idiocracy i allmänhet kan jag känna igen mig i vissa sammahang. I sammanhang där man har kapitulerat - man bryr sig inte om människorna i dessa sammanhang, för de är dåliga människor; en bunt egoister som trots sin grava narcissism förlorar för att de är så dumma i huvudet att det inte spelar någon roll att de saknar moral.

Så man spelar med. Suckar typ "ååh, jag är så trött på de här Putin-priserna", eller "nu har vi ju en högerregering i flera år också" eller "jag vågar knappt kolla räkningarna längre, detta kunde ju ingen vetat när man köpte", eller "tänk att folk som Elon Musk skulle kunna lösa hela den här situationen för alla och fortfarande vara rik, men han vill inte". Osv.
Citera
2022-12-29, 01:23
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja, men om det innebär halva livet så kanske de inte skulle ha tagit lånet ifrån första början, då hade de uppenbarligen inte råd med lånet.

Om en kompis lånar pengar av dej utan ränta, men istället för betala tillbaka så åker han på semester och köpa dyra elektriska saker, vad tycker du om den personen? Man är i regel ett svin om man inte amortera så mycket man kan.

Ok, jag noterar att du tycker man ska amortera så fort man bara kan på en bostad, som i regel är en investering för livet och kostar många årslöner...
Även att man är ett svin om man inte amorterar så mycket att man bara har råd att leva på vatten och bröd. 🤣🤭
Citera
2022-12-29, 14:15
  #752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Ok, jag noterar att du tycker man ska amortera så fort man bara kan på en bostad, som i regel är en investering för livet och kostar många årslöner...
Även att man är ett svin om man inte amorterar så mycket att man bara har råd att leva på vatten och bröd. 🤣🤭


Ja precis. Vad vill du ha sagt?
Citera
2022-12-29, 14:23
  #753
Medlem
Nilsbofinks avatar
Oväntat att folk som belånat huset över skorstenen, sitter med två leasingbilar och kritat tven får problem.. se det positiva såhär i lågkonjunkturen, inkassobolagen och fogden lär behöva anställa
Citera
2023-01-03, 11:52
  #754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Jag tryckte på länken.
ARTikeln gäller företag. Det är företag som inte kan betala sina räkningar.

Inte ett enda inlägg på förstasidan gäller företag. Istället spyr folk ut sitt förakt för andra människor på olika sätt.

Jag inser att det är meningslöst att läsa fler sidor men skriver ändå detta.

Jag med andra småföretagande "kollegor" kan bekräfta denna bild, vissa problem att få betalt för första gången på många år. Det som är smått häpnadsväckande är de offentliga räkenskaperna i många företag som har svårt att betala. Kan vara miljonbelopp i vinst per anställd 2021 och omfattande tillgångar men ändå nu svårt att betala en konsultfaktura a en halv månadslön. Där funderar man på hur närmast kriminellt ansvarslöst pengarna från vinsterna förvaltades under 2022. Maxbelåning för tio Bentleys, vindsvåningar med lyxbastu och rakt in i kaklet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback