Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 08:36
  #13
Avstängd
Snuttolinis avatar
Kommer nog snart en drös med "godhjärtade" riddare på Flashback (vänsterslödder) och erbjuder "Lisa" lite mat och husrum...helt utan några baktankar såklart!
Citera
2022-12-30, 09:07
  #14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jämställdhet och diskriminering --> Prostitution: etik, moral och politik
/Moderator
Citera
2022-12-30, 10:11
  #15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mido.s92
Under hela föra veckan så träffade jag Lisa som satt i köpcentrum där jag bor från morgonen tills dem stängde,

Lisa var prat glad så hon pratade med mig varje gång jag gick förbi och tills slut förstod jag att hon gjorde det för att sälja sig och vill ha en plats att sova för hon hade inte sovit på några dagar samt att killarna som var där gav henne droger hela tiden och dem hade tagit hennes bankkort, idkort och pass.

Det var kallt den dagen så jag tog Lisa till socialjouren och tänkte att dem kommer hjälpa henne,
Men för att hon är skriven i en annan stad/län så ville dem inte hjälpa henne så hon fick gå till något som heter uppsöket eller något liknande kommer inte ihåg exakt vad det heter, för att sova över natten.

Dagen efter fick hon gå, dagen där på träffade jag henne igen och då var hon helt ner drogad och hallucinerade så jag åkte med henne till sjukhuset samt ringde jag polisen och berättade att jag misstänker att det rör sig om människohandel och dem drogade ner henne, har tagit allt hon har, dem tog henne men 6h senare så var hon ute igen.

Åter igen tog jag henne till socialjouren men denna gången så gick jag inte upp med henne tänkte att dem verkligen ser att hon har ingen att gå till, som vanligt så blev hon utsläppt dagen efter.

Jag pratade med henne så fick jag veta att hon har inte haft kontakt med sin familj från hon va 16år(hon är 30 nu) hon har inga vänner så hon känner ingen alls, hon har en dotter som socialtjänsten har tagit från henne.

Det hon gör är att åker runt bara i Sverige och säljer sig och för hon inte har id kort så kan hon inte boka hotell, det är därför hon sover på gatan.

Nu kanske jag kommer få hat kommentarer och folk kommer tycka att jag är idiot.
För att hon inte ska sova på gatan och jag vet inte vem jag kan vända mig till för både polis, sjukhus och socialtjänsten inte kan göra något åt hennes situation, och jag har tyvärr ingen plats med dem jag bor, så bokade jag hotell för henne på mitt namn som hon betalar så klart genom det hon gör.
Om jag visste något bättre så skulle jag ha gjort det

Lisa mår inte psykiskt bra
Hon behöver en organisation som kan hjälpa henne börja om sitt liv,
Fixa id kort till henne för jag läste att man måste ha en med sig som har en nära relation för henne så jag som vän går inte
Fixar en plats att leva i
Fixa att hon får den vården hon behöver

Jag skriver här för om någon vet vart vi kan vända oss till som kan hjälpa henne för jag vet inte något mer än dem jag har vänt mig till, vi befinner oss i Göteborg.

Lisa är inte hennes namn det är bara ett namn jag har hittat på
Ska man hjälpa någon måste man göra hela jobbet själv, har jag lärt mig.
Citera
2022-12-30, 10:20
  #16
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mido.s92
Vilket land brukar ni skicka svensk ursprungligen personer som inte mår bra psykiskt? Så jag vet vart jag ska skicka henne!
Gå till mormonerna, de hjälper om du omvänder dig.
Citera
2022-12-30, 17:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mido.s92
Den idén fick jag också problemet är att den kommer ta lite längre tid samt måste jag också lägga mycket tid på ringa runt och prata med folk, men tack för nr ska göra ett försök hoppas någon kan hjälpa henne

:-) tack , och lycka till. Hade det varit i min "socken" (kommun i gammel-Sverige). Så kanske jag hade gjort samma sak. Vet inte hur många ggr jag ringt till både 112 eller 1177 då hemlösa varit helt ute (livlösa) Att ringa SL är dock helt värdelöst, de gör ingenting möjligen ringer på sina privata bolags inhyrda vakter i tunnelbanan som slänger ut dom i det fria (trottoaren)
Citera
2022-12-30, 17:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorlind
:-) tack , och lycka till. Hade det varit i min "socken" (kommun i gammel-Sverige). Så kanske jag hade gjort samma sak. Vet inte hur många ggr jag ringt till både 112 eller 1177 då hemlösa varit helt ute (livlösa) Att ringa SL är dock helt värdelöst, de gör ingenting möjligen ringer på sina privata bolags inhyrda vakter i tunnelbanan som slänger ut dom i det fria (trottoaren)

Oavsett , man måste se till att en(1) person äger ansvaret och frågan i frågan. Handläggare och att denna/e äger frågan och bär ansvar. Detta ska man dessutom fråga vederbörande separat så de sedan inte kan skylla ifrån sig. Varför har vi Lex-Maria ?? månntro är det för att det fungerar så bra ? är det för att dessa kommun/soss tanter (oftast) tar så bra ansvar hela vägen ????
Citera
2023-01-08, 13:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorlind
Oavsett , man måste se till att en(1) person äger ansvaret och frågan i frågan. Handläggare och att denna/e äger frågan och bär ansvar. Detta ska man dessutom fråga vederbörande separat så de sedan inte kan skylla ifrån sig. Varför har vi Lex-Maria ?? månntro är det för att det fungerar så bra ? är det för att dessa kommun/soss tanter (oftast) tar så bra ansvar hela vägen ????

Skönt att se att som skrev dumma saker och tydligen rapporterades här i tråden nu är borttagna
Citera
2023-01-08, 13:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mido.s92
Under hela föra veckan så träffade jag Lisa som satt i köpcentrum där jag bor från morgonen tills dem stängde,

Lisa var prat glad så hon pratade med mig varje gång jag gick förbi och tills slut förstod jag att hon gjorde det för att sälja sig och vill ha en plats att sova för hon hade inte sovit på några dagar samt att killarna som var där gav henne droger hela tiden och dem hade tagit hennes bankkort, idkort och pass.

Det var kallt den dagen så jag tog Lisa till socialjouren och tänkte att dem kommer hjälpa henne,
Men för att hon är skriven i en annan stad/län så ville dem inte hjälpa henne så hon fick gå till något som heter uppsöket eller något liknande kommer inte ihåg exakt vad det heter, för att sova över natten.

Dagen efter fick hon gå, dagen där på träffade jag henne igen och då var hon helt ner drogad och hallucinerade så jag åkte med henne till sjukhuset samt ringde jag polisen och berättade att jag misstänker att det rör sig om människohandel och dem drogade ner henne, har tagit allt hon har, dem tog henne men 6h senare så var hon ute igen.

Åter igen tog jag henne till socialjouren men denna gången så gick jag inte upp med henne tänkte att dem verkligen ser att hon har ingen att gå till, som vanligt så blev hon utsläppt dagen efter.

Jag pratade med henne så fick jag veta att hon har inte haft kontakt med sin familj från hon va 16år(hon är 30 nu) hon har inga vänner så hon känner ingen alls, hon har en dotter som socialtjänsten har tagit från henne.

Det hon gör är att åker runt bara i Sverige och säljer sig och för hon inte har id kort så kan hon inte boka hotell, det är därför hon sover på gatan.

Nu kanske jag kommer få hat kommentarer och folk kommer tycka att jag är idiot.
För att hon inte ska sova på gatan och jag vet inte vem jag kan vända mig till för både polis, sjukhus och socialtjänsten inte kan göra något åt hennes situation, och jag har tyvärr ingen plats med dem jag bor, så bokade jag hotell för henne på mitt namn som hon betalar så klart genom det hon gör.
Om jag visste något bättre så skulle jag ha gjort det

Lisa mår inte psykiskt bra
Hon behöver en organisation som kan hjälpa henne börja om sitt liv,
Fixa id kort till henne för jag läste att man måste ha en med sig som har en nära relation för henne så jag som vän går inte
Fixar en plats att leva i
Fixa att hon får den vården hon behöver

Jag skriver här för om någon vet vart vi kan vända oss till som kan hjälpa henne för jag vet inte något mer än dem jag har vänt mig till, vi befinner oss i Göteborg.

Lisa är inte hennes namn det är bara ett namn jag har hittat på

Vad har vi ett skattesystem till? Vad har vi ett rättsväsende till? Vad har vi "välfärd" till? Jag är inte förvånad längre men känner ändå ett stort WTF varje gång jag hör om tragedier i detta land.

Sverige är som Ryssland fast med smink.
Citera
2023-01-08, 14:44
  #21
Medlem
SilverdollarQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Du kan inte hjälpa henne. Hon kommer förmodligen vara död snart, och innan dess har hon lurat dig på pengar eller så har hon snott saker från dig.

Missbrukare är hopplösa. Tro mig, jag har erfarenhet av dom. Men aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mido.s92
Har planer på det men det är 3h bilresa så jag måste ta ledigt från jobbet för att lösa det, och hon är inte kapabel att göra det själv hon är helt förstörd så jag tänkte om två veckor kanske

Talita är en frireligiös organisation, så om hon inte är väldigt intresserad av att ropa Halleluja dagarna i ända, så får hon inte mycket hjälp där.
De får miljoner i bidrag och donationer, men "räddar" bara 4-5 personer per år.
Simon "the demon" Häggström, "hjältepolisen", som också är frireligiös är mycket involverad där.. Han är väl en av dem som tjänar mest på prostitution i Sverige just nu, med sina böcker,som handlar om hans heroiska arbetsinsatser.
De som träffat honom i hans yrkesutövning har en lite annan syn på saken.

Om du hyr rum åt henne riskerar du att åtalas för koppleri, ifall du vet om hennes verksamhet. Det kan ge upp till fyra års fängelse. Detta gäller även om du skjutsar henne till träffar, eller hjälper henne på annat sätt.

Hon måste kontakta socialkontoret i den kommun hon är skriven, och antagligen kommer de inte att vara särskilt välvilliga, speciellt om hon inte vill bli "räddad". Stigmat är mycket stort.
Men i slutändan är det de som har ansvaret för de medborgare som är skrivna i kommunen.

Om någon har lagt beslag på hennes id-handlingar, eller andra kort och och värdehandlingar, måste hon ju spärra dem.

Är ni i Stockholm kan hon gå till Mikamottagningen, där kan hon få viss hjälp utan id-handlingar, testa mot könssjukdomar exempelvis. De kanske också kan hjälpa i kontakten med hennes egen region.

Det hon kan göra om hon vill, och det rekommenderar jag verkligen, är att kontakta
Red Umbrella Sweden, som är en organisation av och för sexarbetare. Där finns mycket stöd och kunskap.

Det går bra att skriva till mig här också, men jag har inte gjort tillräckligt många inlägg för att få skriva till någon. Skriv pm med tex mailadress, messenger eller dylikt..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback