Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-01-28, 00:31
  #97
Medlem
En 12-åring kommer nog inte tycka om att leta minnesläckor i C eller att hålla på med assemblyspråk. Du måste dessutom kunna lite om datorarkitektur för att hålla på med assemblyspråk.

Jag tycker att TS borde börja med ett av dom två mest använda språken: Python eller Javascript. Det är enkelt att komma igång med Python och Javascript och dom är väldigt användbara. Jag tycker att man lär sig fortast av att själv bygga mindre projekt; ni kan börja med att bygga ett enkelt spel. Det finns många filmer på YouTube som beskriver hur man bygger sådana projekt.
Citera
2023-02-10, 20:50
  #98
Medlem
Vad blev det?

Om du fortfarande funderar för att du är osäker pga överväldigande mängder råd i tråden så skulle jag säga, som man säger till alla som vill prova programmering: TA NÅT BARA!

Det är ett vanligt problem bland de som vill börja programmera att man tror att det första valet man gör kommer va avgörande och måste avvägas noga.
Det är lätt att fastna i valet och kvalet. Man kanske tänker att X vore lämpligt att börja med sen läser man någon som skriver "Neeej man borde köra Y annars missar man massa viktigt tänk kring datastrukturer". Det är en giltig åsikt om man pratar år2 i en högskoleutbildning.
Man inte för nybörjare.
Man ska inte välja det bästa programmeringsspråket när man börjar, precis som att man inte måste laga Michelin-mat när man börjar laga mat.

Man ska bara ta nåt och köra! Man sabbar inte sin framtid för att man valde fel språk att börja med.

Man kan börja med 2 veckor i ett riktigt skitspråk som är helt fel och värdelöst och nästan farligt enligt många. Det kommer inte spela roll. Man lär sig en del grunder och det är det viktiga. Nästa vecka kan man prova nåt annat språk.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-10 kl. 21:10.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback