Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-04, 22:19
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
För en herrans massa år sedan hade jag ett jobb där det pågick ett skifte i "företagskulturen". Chefer byttes ut, en del anställda lämnade och vissa avdelningar utökades.

Det här skiftet innebar att många kvinnor blev chefer och HR-avdelningen, som också bestod av kvinnor, fick fler arbetsuppgifter/makt.

Tidigare bestod företaget av 80-90% vita män, mellan 20 och 55 år. Verksamheten var oerhört lukrativ och välorganiserad. Det mesta fungerade kanon.

När VDn slutade och företaget fick ny ledning, så började lokalerna krylla av kvinnor och invandrare. Vi gick från 80-90% vita män, till kanske 30% vita män.

Det här reflekterades också i resultaten, som dalade. Helt plötsligt var det intriger och konflikter på avdelningarna. Det skapades "kvinnor i arbetet"- och "HBTQ"-grupper. Folk anställdes mer pga sitt kön och hudfärg än sin kompetens.

Gamla, trogna kunder gick från att skriva under kontrakt utan att läsa dem - till att riva kontrakten för att de nya arabsäljarna försökte blåsa dem. Det var ett enda stort kaos.

Det tog 3 och ett halvt år - sen gick företaget i konkurs. De lyckades förstöra ett företag som varit framgångsrikt i mer än 10 år, på endast 3 och ett halvt år.

Det här är heller inte första gången något sådant sker. Man ser det överallt. Ta bara tidningen Bulletin som exempel. Jag förstod vad som skulle ske så fort jag såg vilka som var anställda.

Det här gäller även när jag anställer folk. Jag har haft minst problem och bäst resultat när jag anställt vita, svenska män. Arbetet blir gjort, konflikterna är få och det mesta rullar på smidigt.
Mao, "get woke go broke".
Resultatet är detsamma överallt.
Speciellt HR avdelningar, som är de största bovarna i svenskt näringsliv, de har numera övergått till att fungera ungefär som politiska officerare gjorde på fabrikerna i Sovjet.
Citera
2023-01-07, 22:02
  #158
Medlem
Hovslättsmannens avatar
På min arbetsplats har vi just nu problemet att rekryteringar avbryts, eftersom inga "bruna" eller HHBTQIA+- personer sökt. Ja ni hör rätt. Jag jobbar i staten. Rekryteringarna avbryts.
Citera
2023-01-09, 13:28
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
På min arbetsplats har vi just nu problemet att rekryteringar avbryts, eftersom inga "bruna" eller HHBTQIA+- personer sökt. Ja ni hör rätt. Jag jobbar i staten. Rekryteringarna avbryts.

Man måste nog kunna svenska för att förstå det där brevet från Arbetsförmedlingen där de säger åt en att söka tjänsten.
Citera
2023-01-09, 13:33
  #160
Medlem
Kombinationen av den järnhårda lönelagen och bara färgade som arbetar kan ju nästan bli intressant om alla vita startar bemanningsföretag...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback