Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 19:39
  #1
Medlem
Alltså, jag skulle föra över mina bilder och videos från min macbook till en extern hårddisk. Dom finns både på min iphone och macbook, men båda enheterna har lågt lagringsutrymme så båda enheterna är inställd på "optimera bilder". Orginal bilderna alltså bilder i full upplösning finns på icloud, medan bilderna på enheterna är optimerade. Eftersom jag ska föra över bilderna till en extern hårddisk vill jag ju att dom förs över i full upplösning, men eftersom bilderna är optimerade på macbooken och telefonen så antar jag att dom inte blir i full upplösning på den externa hårddisken heller? Jag kan ju inte hämta orginalen till macbooken eller iphonen heller, eftersom det inte finns plats.

Jag gick in och kollade lagringsutrymmet på macbooken, det finns ju en kategori som heter "övrigt" och på min macbook består "övrigt" av cirka 50GB. Det är alltså inte bilder, dokument eller nånting sånt, inte heller spel eller andra appar för det finns inte på den. Det är alltså nånting annat och det är 50GB?! Det går inte att klicka in på det och se vad det är heller, eller rensa det. Jag till o med kontaktade apple supporten men det enda jag fick där var nån artikel som inte hjälpte.
Om jag hade kunnat rensa det där "övrigt" så hade jag ju kanske kunnat hämtat hem orginal bilderna, men det går inte.

Och igår satt jag och rensade och sorterade lite bilder på min iphone, var rätt så nöjd efter. Idag när jag gick in och kollade i macbooken så såg jag massvis med bilder där som jag raderade igår, tänkte först att det inte uppdaterats bara. Men när jag gick in och kollade i telefonen, så hade hälften av bilderna kommit tillbaks där också.
Jag fattar inte, antingen så är det ju cloud som krånglar eller så är det macbooken som fuckat upp det på nå sätt? Kanske att den har så lite utrymme och beter sig konstigt pga det? Eller att den synkade med icloud och typ "la tillbaks" bilderna som jag raderade igår?

Fattar ingenting, börjar bli skapligt less.

Nån som vet hur jag ska göra? Vad jag kan göra för att föra över bilderna i full upplösning?
Citera
2023-01-08, 19:45
  #2
Medlem
Och ja jag vet att man kan ladda ner bilderna direkt från icloud, men det är väldigt, väldigt mycket bilder. Det hade tagit väldigt lång tid och bilderna kanske inte ens blir i så bra upplösning då? Känns smidigare att synka från icloud till macbooken och exportera bilderna därifrån
Citera
2023-01-08, 23:40
  #3
Medlem
UncleMaxs avatar
Just nu finns endast dina bilder i full upplösning i iCloud eftersom du använder inställningen för att optimera utrymmet. Om du vill ha dem i full upplösning kommer du därför behöva ladda ner dem på ett eller annat sätt. Om det är många bilder så kommer det tyvärr att ta lång tid. Jag tycker det är enklast att ladda ner dem från iCloud.com och sedan spara dem direkt på den externa enheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback