Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 17:04
  #649
Medlem
KillPus avatar
Tradera, Blocket kommer nog att tappa nu på detta. Speciellt vad gäller billigare saker. Går bra att sälja i diverse grupper på Facebook med. Dessa behöver inte redovisa ngt...ännu.
Citera
2024-04-11, 17:11
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Tack för svaret. Då är nog bättre svara: Jag säljer saker fr min egen samling som jag köpte för länge sen eller ngt. Ingenting att deklarera ändå. Sen tror jag att Skatteverket inte kommer att jaga folk för skrattsummor som ligger på 15-25 000. Då måste DE bevisa att folk säljer med vinst, kräva kvitton, bankutdrag mm. Kostar nog mer i arbetstid än summor som de kan dra in på skatt.

Nu skojjar du.
För inte är du så okunnig att du inte vet att Omvänd bevisbörda föreligger vid just skattemål.

Men du har självklart ett bättre bevisläge om du kan påvisa ditt påstående.
Dvs att du avyttrar föremål du
ÄGT OCH BRUKAT.
INTE köpt i INVESTERINGSSYFTE
Citera
2024-04-11, 17:14
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Tradera, Blocket kommer nog att tappa nu på detta. Speciellt vad gäller billigare saker. Går bra att sälja i diverse grupper på Facebook med. Dessa behöver inte redovisa ngt...ännu.

Det ska du inte vara så säker på.
Räcker det tex med att ha 30annonser per år för att uppfylla raporteringskravet eller måste också betalningen ske genom plattformen?

Lagen är såpass ny att det inte finns prejudikat ännu att luta sig mot.
Därav fritt för myndigheter att tolka den "Så som passar oss bäst".

Notera dock att detta har ingenting med huruvida någon skatt skall betalas att göra.
Citera
2024-04-25, 11:48
  #652
Medlem
Någon som vet hur det funkar med auctionet/sälja via auktionsverk? Hur rapporteras det till Skatteverket?
Citera
2024-04-25, 12:36
  #653
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonThronstahl
Någon som vet hur det funkar med auctionet/sälja via auktionsverk? Hur rapporteras det till Skatteverket?

Samma regelverk kan man anta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback