Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad tycker du att jag ska göra i detta läge?
Låna inte ut en spänn. De för lösa denna soppa själva.
69,31%
332 röster
Låna ut pengarna men kräv att hon gör sig av med åtminstone hästarna först.
24,01%
115 röster
Ställ inga krav och låna ut pengarna. Räkna inte med att få tillbaka något.
6,68%
32 röster
2024-05-05, 19:16
  #241
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Min bror med sambo kan inte hantera pengar. Vem som är värst vet jag inte då jag bara får höra hans version. Hon har genom åren dragit på sig usla blancolån omkring totalt 700k och han kring 1,2 miljoner, dock med betydligt bättre villkor då han har bättre inkomst och klarar av sina lån. Mycket av brorsans lån kommer sig dessutom av att han hjälpt sin sambo att lösa tidigare lån för att få bättre villkor.
Tillsammans har de barn. Hon äger tre hästar samt tre hundar och vill inte göra avkall på något. Deras situation är exakt som han med hästarna i Lyxfällan. Sök på "Lyxfällan - Hästarna Rörs Inte". Vår gemensamma bedömning är att djuren tillsammans med amortering o räntor kostar långt med är vad hon har i inkomst, så varje månad går hon back.

Eftersom de har lite belåning på huset och det är värt långt mer än lånet ser brorsan en möjlighet att lösa i princip alla sina skulder genom att belåna upp på huset, men det har visat sig vara krångligt då hans sambo står som halv ägare på huset och har usel kreditvärdighet.

Nu har dock en bank gått med på att öka huslånet men i samma veva fick min bror reda på att sambon måste ut med 67k akut. Eftersom jag har väldigt god ekonomi o inte en krona i lån kontaktade han mig o undrade om inte jag kan hjälpa henne för stunden så att inte hon hamnar i knipa. För vad jag förstått tar kronfogden huset om hon inte kan betala för sig(?) och min bror har ju inte längre råd att hjälpa henne hålla sig flytande då han får stå för alla gemensamma fasta kostnader.

Hur hade ni agerat här? Inte ens min bror kan ju lita på henne när det gäller pengar så garantin för mig är väl noll i det här läget förutsatt man inte kan göra någon smart deal vid utlåning?
Brorsan pratade med en budget- och skuldrådgivare idag och fick då tips om att man kan säkra upp bostaden på mig men de hade inte riktigt koll på detaljerna.
Om du lånar ut pengarna kommer du aldrig att få se dem igen. Din brorsa verkar någorlunda ansvarsfull, men hans sambo kan inte hantera pengar och ska således inte ta lån överhuvudtaget. Dessa hästar och hundar är något som måste säljas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback