Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-22, 01:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Vi får väl ändå anta att personen var läskunnig vid signering.

Givetvis men att banken inte säger ett ord om detta till personen i fråga, personen var både gammal och svag av sjukdom och banken tar fram detta 2 sidiga testamente där det invävt står att Swedbanks jurist X eller annan jurist inom banken skall göra bouppteckning. Jag skulle reagera direkt, men om jag vore 85 år och svårt sjuk, säkert inte. Handelsbanken, Nordea och SEB gör inte på detta sätt utan enbart vad jag vet Swedbank.
Citera
2023-02-22, 02:54
  #14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Givetvis men att banken inte säger ett ord om detta till personen i fråga, personen var både gammal och svag av sjukdom och banken tar fram detta 2 sidiga testamente där det invävt står att Swedbanks jurist X eller annan jurist inom banken skall göra bouppteckning. Jag skulle reagera direkt, men om jag vore 85 år och svårt sjuk, säkert inte. Handelsbanken, Nordea och SEB gör inte på detta sätt utan enbart vad jag vet Swedbank.


Detta låter ju skitskumt. Den som som ansvarar för bouppteckningen är ju dödsbodelägarna, och det är väl rimligtvis de som har att bedöma om, och i så fall vem ( de själva eller ge fullmakt åt någon annan) som så att säga ska göra den?
Citera
2023-02-22, 11:01
  #15
Medlem
Låter inte som att personen var i stånd att upprätta testamente överhuvudtaget om den inte inte klarade av att läsa igenom det innan undertecknande. Man undrar ju hur det var ställt med dem som bevittnade underskriften?
Citera
2023-02-22, 16:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfil
Låter inte som att personen var i stånd att upprätta testamente överhuvudtaget om den inte inte klarade av att läsa igenom det innan undertecknande. Man undrar ju hur det var ställt med dem som bevittnade underskriften?

Håller med och detta gör det ännu mer intressant då det är Swedbanks personal som bevittnat testamentet.
Citera
2023-03-21, 08:25
  #17
Medlem
Även om samarbetet mellan Swedbank och Familjens jurist låter skumt, är det vanligt att välja*testamentsexekutor, som i det här fallet är Swedbank. Swedbank kan dock inte tvinga fram det. Om de skulle göra det, var det olagligt och oetiskt. Dödsbodelägare kan välja vilken bank, advokatbyrå eller begravningsbyrå som helst för att göra bouppteckning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback