Citat:
Den balladen är en saga, precis som den om Herr Olof och havsfrun. Den säger inget om män och kvinnor generellt. På den tiden var det för övrigt arrangerade äktenskap som gällde, även om en man hade större möjlighet att säga ifrån till sina föräldrar än en kvinna hade, om han inte gillade deras val av brud. Men för det mesta var äktenskapen arrangerade, och man gick mer efter att t.ex. kunna slå ihop ägor och verksamheter, eller skapa ett band till den andra släkten som kunde vara till nytta för familjen, än att kontrahenterna skulle vara snygga och bli attraherade av varandra. Det kan inte ha varit lätt alla gånger!
Den skillnad du ser mellan medeltiden och nu, är väl att kvinnor vågar vänta längre med att stadga sig och har "råd" att ha högre krav, eftersom de klarar sig själva. Antingen med lön från eget arbete eller med bidrag från samhället.
På medeltiden var det en katastrof för en kvinna att bli ogift, för det fanns nästan inga yrken hon kunde utöva. Hon fick bli piga på någon annans gård, eller i bästa fall på hemgården när hennes bror tog över den - men då var hon ändå underställd sin svägerska som var husmodern på gården. Det vill säga en kränkande position. Klostren fanns också som en möjlighet, men då krävdes det en hemgift för att få bli en "riktig" nunna, annars blev man "leksyster" och fick göra alla de tunga arbetsuppgifterna i klostret. Fanns väl några kvinnor som bodde kvar i ett torp de ärvt efter föräldrarna också, och försörjde sig på att väva, spinna och sticka också, och så hade de kanske några höns och en get att mjölka, och ett litet grönsaks- eller potatisland. Men det var en mycket osäker tillvaro.
Den skillnad du ser mellan medeltiden och nu, är väl att kvinnor vågar vänta längre med att stadga sig och har "råd" att ha högre krav, eftersom de klarar sig själva. Antingen med lön från eget arbete eller med bidrag från samhället.
På medeltiden var det en katastrof för en kvinna att bli ogift, för det fanns nästan inga yrken hon kunde utöva. Hon fick bli piga på någon annans gård, eller i bästa fall på hemgården när hennes bror tog över den - men då var hon ändå underställd sin svägerska som var husmodern på gården. Det vill säga en kränkande position. Klostren fanns också som en möjlighet, men då krävdes det en hemgift för att få bli en "riktig" nunna, annars blev man "leksyster" och fick göra alla de tunga arbetsuppgifterna i klostret. Fanns väl några kvinnor som bodde kvar i ett torp de ärvt efter föräldrarna också, och försörjde sig på att väva, spinna och sticka också, och så hade de kanske några höns och en get att mjölka, och ett litet grönsaks- eller potatisland. Men det var en mycket osäker tillvaro.
Nja. Kvinnor ärvde hälften av vad söner ärvde. Kort sagt fanns en son och en dotter ärvde dottern en tredjedel av hela arvet och sonen två tredjedelar. Dock gällde lika arvsrätt i Småland. Så har det sett ut sen Birger Jarl. Så i princip under hela medeltiden fram till 1845 när lika arvsrätt infördes i hela riket.
Arven skiftades oftast vid generationsväxling snarare än vid dödsfall.
Att en kvinna skulle leva på nåder i en gård hon äger en tredjedel av händer inte idag och det hände inte då.
Jag vet heller inte om det finns något stöd för att ordet piga ens omnämns före 1845 annat än i betydelsen flicka så du blandar väldigt friskt mellan olika historiska perioder.