Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-02-26, 09:21
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den balladen är en saga, precis som den om Herr Olof och havsfrun. Den säger inget om män och kvinnor generellt. På den tiden var det för övrigt arrangerade äktenskap som gällde, även om en man hade större möjlighet att säga ifrån till sina föräldrar än en kvinna hade, om han inte gillade deras val av brud. Men för det mesta var äktenskapen arrangerade, och man gick mer efter att t.ex. kunna slå ihop ägor och verksamheter, eller skapa ett band till den andra släkten som kunde vara till nytta för familjen, än att kontrahenterna skulle vara snygga och bli attraherade av varandra. Det kan inte ha varit lätt alla gånger!

Den skillnad du ser mellan medeltiden och nu, är väl att kvinnor vågar vänta längre med att stadga sig och har "råd" att ha högre krav, eftersom de klarar sig själva. Antingen med lön från eget arbete eller med bidrag från samhället.

På medeltiden var det en katastrof för en kvinna att bli ogift, för det fanns nästan inga yrken hon kunde utöva. Hon fick bli piga på någon annans gård, eller i bästa fall på hemgården när hennes bror tog över den - men då var hon ändå underställd sin svägerska som var husmodern på gården. Det vill säga en kränkande position. Klostren fanns också som en möjlighet, men då krävdes det en hemgift för att få bli en "riktig" nunna, annars blev man "leksyster" och fick göra alla de tunga arbetsuppgifterna i klostret. Fanns väl några kvinnor som bodde kvar i ett torp de ärvt efter föräldrarna också, och försörjde sig på att väva, spinna och sticka också, och så hade de kanske några höns och en get att mjölka, och ett litet grönsaks- eller potatisland. Men det var en mycket osäker tillvaro.

Nja. Kvinnor ärvde hälften av vad söner ärvde. Kort sagt fanns en son och en dotter ärvde dottern en tredjedel av hela arvet och sonen två tredjedelar. Dock gällde lika arvsrätt i Småland. Så har det sett ut sen Birger Jarl. Så i princip under hela medeltiden fram till 1845 när lika arvsrätt infördes i hela riket.

Arven skiftades oftast vid generationsväxling snarare än vid dödsfall.

Att en kvinna skulle leva på nåder i en gård hon äger en tredjedel av händer inte idag och det hände inte då.

Jag vet heller inte om det finns något stöd för att ordet piga ens omnämns före 1845 annat än i betydelsen flicka så du blandar väldigt friskt mellan olika historiska perioder.
Citera
2023-02-26, 10:26
  #38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nja. Kvinnor ärvde hälften av vad söner ärvde. Kort sagt fanns en son och en dotter ärvde dottern en tredjedel av hela arvet och sonen två tredjedelar. Dock gällde lika arvsrätt i Småland. Så har det sett ut sen Birger Jarl. Så i princip under hela medeltiden fram till 1845 när lika arvsrätt infördes i hela riket.

Arven skiftades oftast vid generationsväxling snarare än vid dödsfall.

Att en kvinna skulle leva på nåder i en gård hon äger en tredjedel av händer inte idag och det hände inte då.

Jag vet heller inte om det finns något stöd för att ordet piga ens omnämns före 1845 annat än i betydelsen flicka så du blandar väldigt friskt mellan olika historiska perioder.

Det där stämmer inte. Själva gården och marken gick oavkortat från fadern till den äldste sonen sedan urminnes tider. Jag minns inte när det avskaffades, men det kan inte ha varit längre tillbaka än mitten av 1800-talet i alla fall, och det vet jag med säkerhet då jag känner min släktgårds historia (den ligger i Hälsingland). Om ingen son fanns gick gården till äldsta dottern (och då var det viktigt att gifta bort henne i god tid med en måg, som kunde bli en duglig husbonde). Utom vissa stora herresäten där fidekommiss gällde, vilket betydde att om ingen son fanns så gick herresätet till en bror eller brorson eller manlig kusin. Också oavkortat - ingen behövde lösas ut, fideikommissarien ärvde allt inklusive möbler, konstföremål och annat lösöre oavkortat.

Jag har för mig att det bara var i Dalarna marken skiftades, och då fick man till slut, efter några generationsskiften, tegar som var så smala att det knappt gick att vända plogen på dem. Det vill säga: det gick inte att driva något jordbruk på så små arealer. Arvsskifte i övriga landet (med broderslott och systerslott) gällde bara andra former av tillgångar.

Övriga söner fick gå som drängar hos andra bönder, eller hos sin storebror, om de inte hade turen att bli gifta med en kvinna som ärvde en gård för att hon saknade bröder. Och döttrarna fick se till att bli gifta med självägande bönder, så att de blev husfruar i egen gård. Detta var superviktigt! ALLT gick ut på att bli gift, för unga flickor! Annars fick de gå som pigor hos andra, eller som sagt hos sin bror, och det jag skev om husbondens och husfruns värdighet är sant. De härskade med järnhand över sina drängar och pigor (husbonden över samtliga som levde på gården och husfrun över alla kvinnor på gården); det spelade ingen roll om det fanns ett släktförhållande, det fick inte finnas någon tvekan om vem som bestämde.

Och ja det stämmer som du säger (jag har aldrig sagt emot det?) att man vanligen arvskiftade vid generationsskifte, när bondens föräldrar flyttade till "undantaget", och ungbonden och hans hustru ungmoran tog över som husbondepar.

...och sedan vet jag inte om ordet för "piga" är viktigt? "deja" kanske?
Citera
2023-02-26, 11:21
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där stämmer inte. Själva gården och marken gick oavkortat från fadern till den äldste sonen sedan urminnes tider. Jag minns inte när det avskaffades, men det kan inte ha varit längre tillbaka än mitten av 1800-talet i alla fall, och det vet jag med säkerhet då jag känner min släktgårds historia (den ligger i Hälsingland). Om ingen son fanns gick gården till äldsta dottern (och då var det viktigt att gifta bort henne i god tid med en måg, som kunde bli en duglig husbonde). Utom vissa stora herresäten där fidekommiss gällde, vilket betydde att om ingen son fanns så gick herresätet till en bror eller brorson eller manlig kusin. Också oavkortat - ingen behövde lösas ut, fideikommissarien ärvde allt inklusive möbler, konstföremål och annat lösöre oavkortat.

Jag har för mig att det bara var i Dalarna marken skiftades, och då fick man till slut, efter några generationsskiften, tegar som var så smala att det knappt gick att vända plogen på dem. Det vill säga: det gick inte att driva något jordbruk på så små arealer. Arvsskifte i övriga landet (med broderslott och systerslott) gällde bara andra former av tillgångar.

Övriga söner fick gå som drängar hos andra bönder, eller hos sin storebror, om de inte hade turen att bli gifta med en kvinna som ärvde en gård för att hon saknade bröder. Och döttrarna fick se till att bli gifta med självägande bönder, så att de blev husfruar i egen gård. Detta var superviktigt! ALLT gick ut på att bli gift, för unga flickor! Annars fick de gå som pigor hos andra, eller som sagt hos sin bror, och det jag skev om husbondens och husfruns värdighet är sant. De härskade med järnhand över sina drängar och pigor (husbonden över samtliga som levde på gården och husfrun över alla kvinnor på gården); det spelade ingen roll om det fanns ett släktförhållande, det fick inte finnas någon tvekan om vem som bestämde.

Och ja det stämmer som du säger (jag har aldrig sagt emot det?) att man vanligen arvskiftade vid generationsskifte, när bondens föräldrar flyttade till "undantaget", och ungbonden och hans hustru ungmoran tog över som husbondepar.

...och sedan vet jag inte om ordet för "piga" är viktigt? "deja" kanske?

Det är så många fel i dyngan du skriver att jag orkar inte rätta mer än en bråkdel.

Men alla som är intresserad av mer i detalj hur bra Merwinnas kunskaper är på området kan ju ta och läsa hennes påstående om att bara förstfödda sonen kunde få en gård överhuvudtaget och jämföra med hur militären finnansierades sedan 1600-talet fram till 1901 i Sverige.

Jordlösa var ett resultat främst av reformen 1858 som tog bort arvsjord. Inte tvärtom.

Men till skillnad mot för vad man får lära sig på Södertörn så var kvinnor med och delade på arvsjorden ända sedan medeltiden.

Den förstfödda sonen behöll dock ofta gården av ett mycket enkelt skäl. Han var äldst av de med dubbel arvsrätt och därmed den med starkast ekonomi i sammannhanget. Och då arvsjorden bara fick säljas inom gruppen av bröstarvingar så innebar en auktion att de andra syskonen ofta hade svårt att bjuda över. Det kunde liksom inte komma någon extern aktör med ett banklån i ryggen och bjuda över äldsta sonen.

Det här borde Merwinna veta om hon verkligen läst de dokument hon antyder sig tagit del av om sin släktgård.
Citera
2023-02-27, 08:36
  #40
Medlem
Katzyns avatar
I den medeltida landslagen ärvde döttrar 1/3 mot söner 2/3. I stadslagen ärvde de lika. Skulle ett av syskonen ta över gården, verkstaden, fastighet eller verksamhet fick den lösa ut de andra. Oftast försökte man väl dock lösa det i förväg genom att föräldrarna redan i livet ordnade för de andra syskonen. Annars fick man pantsätta gården och låna för att köpa ut de andra, eller deläga. Egentligen inte så väldigt olikt från idag, annat än att det kanske är ovanligt att föräldrar ger ut väldigt stora förskott på arv vid ex giftermål idag.

Men visan är väl inte alls så verklighetsfrämmande, exv är ju att "konservera änkan" att en yngre man gifte sig med en äldre änka för att kunna ta över hennes förre makes verksamhet och därmed skaffa sig en ställning i livet en vanlig företeelse, som folk dock kunde se på med visst löje, iaf om det var just en mycket fager ung man och en gammal skräcködla till tant. Från senare perioder är väl också fenomenet med unga stiliga adelsmän som försöker få till äktenskap med alls inte lika fagra eller betitlade arvtagerskor för att rädda släktgodset ett välkänt tema.
Citera
2024-05-08, 18:32
  #41
Medlem
FulOchMisslyckads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Till att fysiskt oattraktiva kvinnor brukade vara trevliga och försökte kompensera sitt utseende med andra kvalitéer, men sedan har något hänt och de förvandlades från givande till lika krävande som andra kvinnor. Detta något kan vara nyckeln till att förstå mysteriet.

Förr räknades fula kvinnor som övningsflickvänner, rebounds, tröstpris, någon som ställde upp på analsex. Som tacksamma vänliga magiska varelser som gav istället för tog, erbjöd istället för krävde. Men något har förändrats med gruppen till det sämre.
Fula kvinnor insåg att män äcklas av fula kvinnor och kommer alltid göra det. Kompensation hjälper inte.

Hjälpa en man att hitta kvinnan han egentligen älskar utan att förvänta sig något i gengäld.
Fula kvinnor förväntas vara cucks och hjälpa mannen hitta sin Stacy. Stacy behöver inte oroa sig för kompensation eller vara trevlig.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback