Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-28, 19:23
  #1
Medlem
Många pratar om alternativa betalningslösningar vid kris och krig. Vissa förespråkar guld medan andra sedlar i utländska valutor. Nu har det gått ett drygt år sedan Ryssland invaderade Ukraina. Frågan är hur betalningssystemet påverkats av ett krig. Vore intressant att höra information från er som har detaljkunskaper om främst Ukraina för att försöka förstå hur en liknande situation skulle kunna påverka oss.

Fungerar det fortfarande att handla med:
1. Betalkort, kreditkort och debitkort?

2. Appar, Google wallet, Garmin play, Apple play, Samsung pay?

3a. Motsvarande Swish för snabba betalningar/transaktioner
3b. Långsam traditionell överföring (flera bankdagar)

4. Inhemsk valuta i sedlar och mynt?

5. Är det utländsk valuta EUR/USD eller någon annan valuta som är mest gångbar, i så fall vilken?

6. Används investeringsguld som accepterat betalningsmedel?

7. Används smycken av ädelmetall som betalningsmedel?

8. Används byteshandel i stor skala?

Som jag förstår det så fungerade elektricitet och Internet ganska länge i Ukraina så jag misstänker att det först är det senaste halvåret som den stora påverkan på betalningssystemet inträffade. Gissar även att kontanter var det allmänna betalningsmedlet före kriget och inte som i Sverige där kortbetalning är det vanligaste sättet.
Citera
2023-03-28, 19:26
  #2
Medlem
Enkelt svar - ekonomin har inte påverkats av kriget, den fungerar som vanligt.
Citera
2023-03-28, 20:50
  #3
Medlem
Intressant fråga... Gissar lite..

Just Ukraina och väldigt många länder klarar sig tack vare kontanter.
I tex Usa är det vanligare med kontanter t.o.m läkarbesök står dom och slänger upp sedlar på disken. Banker behandlar kontater som på cowboytiden i flera stater. Ok det är väl inte så i New york som inte är som Amerika i övrigt.

Så vid krig klarar sig dessa länder mycket bättre än Sverige. Dör internet i Sverige så kommer det bli upplopp i de större städerna. När folk med låg IQ börjar bli hungriga.

Som sagt gissar lite bara. Kan ha fel. Våra politiker kanske löser det med häst o vagn.
Citera
2023-03-28, 21:41
  #4
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrjean
...
Så vid krig klarar sig dessa länder mycket bättre än Sverige. Dör internet i Sverige så kommer det bli upplopp i de större städerna. När folk med låg IQ börjar bli hungriga.
...
Jag tror du har en optimistisk syn på hur Sverige kommer att fungera utan internet och annat som bara fungerar i ett modernt samhälle- Folk kommer svälta ihjäl i sina hem när de inte längre kan beställa hem mat från Foodora och mathem och maten i skafferiet tagit slut. Några vilsna själar som mot alla odds ger sig ut på jakt efter mat kommer att dö vid busshållplatserna i väntan på en buss som aldrig kommer.
Citera
2023-03-28, 21:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag tror du har en optimistisk syn på hur Sverige kommer att fungera utan internet och annat som bara fungerar i ett modernt samhälle- Folk kommer svälta ihjäl i sina hem när de inte längre kan beställa hem mat från Foodora och mathem och maten i skafferiet tagit slut. Några vilsna själar som mot alla odds ger sig ut på jakt efter mat kommer att dö vid busshållplatserna i väntan på en buss som aldrig kommer.

Hehe.. håller med dig. Men jag var inte direkt optimistisk. Upplopp när hungern kommer! är ju inte optimistiskt. Dock lite ironi i inlägget på slutet.
Citera
2023-03-28, 22:06
  #6
Medlem
Byteshandel...prostitution funkar vid kris och krig...mot pengar eller mat
Citera
2023-03-28, 23:33
  #7
Medlem
Atamons avatar
Kontanter, US dollar i viss utsträckning.
Citera
2023-03-29, 02:37
  #8
Medlem
Tomtekukars avatar
Vapen, hot och våld löser dina problem. Pengar är värdelösa i krig. Bränsle och andra förnödenheter är allt. Och verktyg och någon att ha sex med. Kvinnor kan byta saker mot sex. Svårare för männen, som måste förlita sig på våld för att komma över saker. Och våldta när bollarna blir blå. Kolla på walking dead tv serien några säsonger så har du en klar bild om vad som gäller. Lycka till.

Ps. Krig är inget skämt.
__________________
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-03-29 kl. 02:39.
Citera
2023-03-29, 10:24
  #9
Medlem
TorePunks avatar
Jag var FN-soldat i Bosnien under kriget på 90-talet. Samhället hade ju kollapsat totalt där, och då menar jag totalt, ingen elektricitet, inga sjukhus, inga poliser, inget vatten eller mat, inget bränsle till fordon eller annat. Det som användes var dels byteshandel samt också att man "tagit över" den tyska Marken. Det flesta affärer gjordes upp med D-Mark.

Skulle det hända här kan jag tänka mig att US-dollar blir gångbart..
Citera
2023-03-29, 11:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Vapen, hot och våld löser dina problem. Pengar är värdelösa i krig. Bränsle och andra förnödenheter är allt. Och verktyg och någon att ha sex med. Kvinnor kan byta saker mot sex. Svårare för männen, som måste förlita sig på våld för att komma över saker. Och våldta när bollarna blir blå. Kolla på walking dead tv serien några säsonger så har du en klar bild om vad som gäller. Lycka till.

Ps. Krig är inget skämt.
Nu har ju kriget pågått i över ett år i Ukraina. Har du några belägg för att pengar är värdelösa i Ukraina. Användaren PatricHbg påstår ju att ekonomin fungerar som vanligt. Finns det några belägg för att prostitution skulle vara ett betalningsmedel i Ukraina? Jag tror helt enkelt att du sett för mycket på Tv-serier och inte alls har fakta hur det fungerar i ett land som varit utsatt för krig i över ett år.

Vore som sagt intressant att höra om det funkar bra att betala med betalkort i Ukraina och om internetbanken fungerar eller om det är kontanter som gäller. Fungerar uttagsautomater eller är det besök på banken som gäller eller får man kontanter direkt av arbetsgivaren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback