Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-02, 00:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Om man då utgår från TS exempel på ankringsplatser utanför Göteborg så varierar djupet mellan
ca 25 m till ca 65 m. Förstår jag rätt om det då erfordras 5 till 8 schacklar?

Yes, finns lite olika skolor men där i krokarna hamnar du oavsett beräkningsmodell.

Bemanningen ombord ska vara safe manning om man inte ska behöva blanda in myndigheter i beslutet.
Safe manning är normalt runt 7-11 personer på de flesta fartyg.
Citera
2023-04-02, 00:53
  #14
Medlem
Reglerna för ankring varierar beroende på vilket land eller vilken region det gäller. De flesta länder har egna regler och begränsningar för var och hur länge ett skepp kan ankra i deras territorialvatten. Territorialvatten definieras som vattnet som ligger inom 12 nautiska mil från kusten och är suveränt område för respektive land. Det är också vanligt att länder har särskilda ankringsområden där man måste ankra på en specifik plats.
Citera
2023-04-02, 10:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
I vanliga fall har man 10 / 9 styrbord / babord eller 11/10 schacklar. En schackel är 27,5 meter.

Ska man ankra med förtroende brukar man köra roten ur djupet antal schacklar så det är inga jättedjup man ankrar upp på. 81 meter djupt har du typ allt ute.
Okej.
Citera
2023-05-15, 02:47
  #16
Medlem
webDings avatar
Hur länge man får ligga kan möjligtvis vara reglerat i annan lagstiftning, t.ex för utländska medborgare, ur något slags miljösynpunkt och arbetsmiljölagstiftning (man får ju inte jobba hur länge som helst utan ledighet). Annars kan jag inte se några begränsningar.
Citera
2023-05-15, 22:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Om man då utgår från TS exempel på ankringsplatser utanför Göteborg så varierar djupet mellan
ca 25 m till ca 65 m. Förstår jag rätt om det då erfordras 5 till 8 schacklar?
Man brukar säga 3 ggr kätting för djupet. På 65m blir det 65x3 = 195 m kätting ute. Vilket blir 195/27,5 = 7,09 schaklar
Alltså för 65 meters djupet behövs det 7 schaklar ute.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback