Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-11, 06:02
  #13
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2023-04-30, 19:08
  #14
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag är lite osäker på vad du egentligen är ute efter? Är det en domänregistrering du är ute efter eller är det en mailadress och du accepterar vilken som helst mailadress UTOM under domänen GMAIL.COM?

Om vi riktar in oss på det andra alternativet så finns det väl hundratals... troligen tusentals med mailservrar som erbjuder GRATIS maildress. Förutom GMAIL så har du ju Microsoft och deras HOTMAIL.COM och OUTLOOK.COM. Andra är ju MAIL.COM, YAHOO.COM, ZOHO.COM, YANDEX.COM, AOL.COM (American On Line), MAILFENCE.COM m fl m fl mfl...

Toppdomän är den beteckningen som står EFTER domänen... ex .SE (för Sverige) eller .COM, NET och .ORG för internationella. Har har du en lista över alla tillgängliga domäner:
https://www.namecheap.com/domains/full-tld-list/

Prisuppgift på ALLA 3.478 tillgängliga TOPPDOMÄNER som går att registrera idag hittar du här:
https://tld-list.com/

Domänen står FÖRE toppdomänen och det är den man registrerar och betalar för. Man kan MAX boka/köpa 10 år i taget men vanligtvis betalar man årsvis.

Så frågan är egentligen om det är en domän du söker eller en vanlig emailadress som inte GOOGLE äger?

Vill du ha en 100% ANONYM emailadress så finns PROTONMAIL.COM https://proton.me/
Då krypteras ALLT!
Citera
2023-06-23, 15:56
  #15
Medlem
Köpa Domain och inte HYRA

Hej!

Det finns ett Domain jag vill "Köpa" och äga, inte hyra. Jag kom inte långt när jag Googlade, var kan jag hitta mer info om detta?
Citera
2023-06-23, 16:06
  #16
Medlem
Jag har svårt att tro att det går att köpa en domän, istället för att hyra (se fotnot!). Anledningen är enkel: oavsett var du registrerar din domän behöver registratorn få in lite pengar varje år för att ha råd att driva infrastrukturen din domän är beroende av. Därmed måste du betala en liten summa årligen för att få behålla domänen.

Om du inte registrerar din domän någonstans kommer den inte att funka. Det enda sätt jag känner till att komma runt detta är att du driver en egen DNS-server, och kopplar den till internet. Men då har du dragit på dig (långt) större kostnader än den lilla kostnaden att betala en årlig summa för din domän.



-----------------------

Fotnot:
jag använder ordet "köpa" i betydelsen "du betalar en stor mängd pengar, en gång för alltid". Jag använder ordet "hyra" i betydelsen "du betalar en liten mängd pengar varje gång, med regelbundet återkommande betalningar".
Citera
2023-06-23, 16:13
  #17
Medlem
2023-01-01s avatar
Du köper alla domäner, du hyr inte en enda domän.

Om du köper en lägenhet i Stockholm så tillhör den lägenheten mycket riktigt Stockholms stad. Menar du att du ändå inte har köpt en lägenhet då utan du hyr den?
Citera
2023-06-23, 20:52
  #18
Medlem
TheFinals avatar
Vissa mindre nogräknad företag hyr faktiskt ut sina domäner till sina kunder, när kunden säger upp avtalet behåller företaget domänen då dom registrerat den på sig själva och inte på kunden.

Hjälper påsvis med såna företagare varje vecka att ta sig fria.
Så nog finns det

Men till ursprungsfrågan, använder du en vettig leverantör som t.ex. Loopia, Strato, Fsdata eller motsvarande så äger du ditt domännamn. Kostnaden som uppstår per år är registeravgiften och ditt förnyande ägande. Men du är registrerad som ägare.
Hos vissa kan du betala upp till 10 år i förväg, så slipper du årsavgiften löpande.
Citera
2023-06-24, 13:46
  #19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rätt forum är en bra början. Då får man bättre svar. Kanske till och med korrekta svar.

E-handel, frakt och konsumentfrågor --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2023-06-25, 22:42
  #20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej!

Det finns ett Domain jag vill "Köpa" och äga, inte hyra. Jag kom inte långt när jag Googlade, var kan jag hitta mer info om detta?
Du har missförstått hur domänsystemet fungerar. Du kan (såvitt jag vet) aldrig äga ett domännamn, mer än att du tex. kan äga en bostadsrätt. Alltså, du kan "äga" domännamnet, men det blir aldrig 100 % ditt, utan då måste betala en årlig avgift för att få ha det kvar. En avgift som du själv inte kan påverka. Jag antar att det är det du menar med att "hyra".
Citera
2023-07-27, 13:19
  #21
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej!

Det finns ett Domain jag vill "Köpa" och äga, inte hyra. Jag kom inte långt när jag Googlade, var kan jag hitta mer info om detta?
Omöjligt.

Men jag ska försöka förklara varför:

Om vi börjar bakifrån på en adress, flashback.se

Det är en top level domain, toppdomän, även kallad TLD, av .se. Mer specifikt en country code, cctld. Sedan är det en 2nd level domain kallad Flashback, som finns under .se. Detta kan i sin tur gå vidare hur långt som helt. Ha.Flashback.se, Bla.ha.Flashback.se, osv.

Alla toppdomäner på internet styrs i förlängningen av The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Icann är en non-profit som är baserad i usa vars uppgift är att ta hand om infrastrukturen på internet. Icann delegerar i sin tur ut registreringen av tld till olika organisationer. Icann får ta tillbaka detta och avregistrera en tld så att den inte går att använda. Ett exempel är .cs som togs bort 1995, då Tjeckoslovakien hade upphört och delats upp i Tjeckien (.cz) och Slovakien (.sk). En tld kan finnas kvar även om landet den inte syftar på finns, som att Sovjetunionens .su finns kvar trots att landet Sovjetunionen inte längre finns.

En tld behöver inte vara kopplad till ett land. Det finns generiska och sådana med andra syften. Du kanske är bekant med .com, .net, och .org? Att de finns. Men även dessa har en organisation som registrerar dem och sköter dem.

Dessa organisationer får ta ut vilka avgifter de vill av dig som användare. Och de får också delegera vidare detta till andra organisationer som sköter sånt åt dig, och de får i sin tur både skicka vidare utgifterna till dig som slutkund och lägga på egna. Från början var du tvungen att vara kund direkt hos IIS, som då skötte om .se. Numera kan du vara kund hos en registrar, exempelvis Loopia, GoDaddy, m fl. som sköter om och ser till att du har en.se domän.

Ditt enda sätt att skippa betalning till en registrar är att gå direkt till de som sköter om en tld och bli kund där. Och de har inget intresse av att sälja engångs-registreringar för de är kvar med kostnaden det innebär att ha en domän registrerad.

Att skippa det steget innebär att bli en som sköter om en TLD själv, och förutom att du måste komma på en helt ny ändelse. Ingen redan i bruk går. Måste du övertyga ICANN om att låta dig göra detta. Förutom att detta är något Icann lär ta betalt för. De har gjort det för andra ”egna”, som .aero, så inkluderar det driftskostnader i sig att sköta om allt som en tld behöver.

Men då kan du ge dig själv en 2nd-level domain helt gratis. Men du äger den inte, den står fortfarande under din tld. Har du en 2nd level kan du i sin tur ge vidare 3rd, följt av 4th, in absurdum.

Det du frågar om är inte omöjligt för att det bara inte finns en registrar som låter dig göra det, någon som säljer det du vill köpa. Det är omöjligt pga internet och domäner i grunden inte fungerar så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback