Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-25, 13:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Är det sånahär så slipper du ju uträkning då de anger att lyftkraften är 900kg/m3
https://www.byggmax.se/flytblock-til...-vit-p61010002
Sant, men borde förmodligen ha formulerat min fråga lite annorlunda. Problemet är inte att räkna på flytkraft det är mer hur mycket man bör överdimensionera, ex ska man räkna med flytkraft för 1.5X vikten man vill hålla upp eller 2X etc..
Citera
2023-04-25, 16:06
  #14
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasSvenssion3
Sant, men borde förmodligen ha formulerat min fråga lite annorlunda. Problemet är inte att räkna på flytkraft det är mer hur mycket man bör överdimensionera, ex ska man räkna med flytkraft för 1.5X vikten man vill hålla upp eller 2X etc..

Minst lika viktigt som det är ju hur stor du tänker att den ska vara. För stabiliteten du frågor om så kräver det också att kontaktpunkterna med vattnet är utspridda för att skapa en konstruktion som klarar av så mycket som möjligt.
Hur många personer är den tänkt att klara? Ska ni sitta stilla eller gå runt? Hur oroligt är vattnet du ska lägga den i?
Citera
2023-05-09, 06:42
  #15
Medlem
doschznis avatar
Jag byggde en flotte för nu två år sedan med ungefärliga mått 6x3,5m.
Den är helt byggd i trä och flytdonen består av 14-16 plasttunnor (minns inte exakt).

Utmed vardera sida är det placerat 6-7 tunnor i följd samt två i följd som är placerade längre bak, ca en meter framför motorn.
Jag insåg snabbt att majoriteten av flottens last placerades långt bak, motor, bränsletank, fritidsbatterier, kylskåp mm och tryckte därför in de två extra i mitten i efterhand.

Vid byggnationen räknade jag inte så jävla noga på bärigheten mer än att konstruktionen väger ca X, det kommer lastas ca X kilo möbler och dylikt och vi kommer som mest att ha gäster till en vikt av X. Därefter lades en marginal till på ett par hundra kilo bara.

Jag är nöjd med flotten och den har gett oss väldigt mycket nöje men jag har lärt mig en hel del från det bygget och har faktiskt nu börjat bygga en ny.

Det jag gör annorlunda med den nya är bl.a. en stålram som håller tunnorna (nya blir också med tunnor, dels för priset och dels för att jag inte vill lyfta ur den varje höst. Spricker en tunna så kan den enkelt bytas ut) för mer styvhet i hela flotten, mer genomtänkt placering av tunnorna från start (hoppas jag haha) och en solterass som även agerar som tak åt möbler och annat man väljer att lämna kvar mellan gångerna.

Flotten som helt byggdes i trä gick lite som en disktrasa och följde vattenlinjen lite för mycket i min smak. Därför vill jag ha den nya styvare. Jag vill också få upp vikten på hela bygget med hjälp av terassen och överdimensionerade reglar för att få flotten att gå lite djupare i vattnet och därmed stabilare.

Den första flotten bar 8 personer utan problem. Upplevde aldrig att en specifik punkt på flotten var mer eller mindre benägen att gå under vattnet, men vi samlade oss aldrig heller på en punkt för att testa.
Jävligt enkelt att bygga, man behöver inte övertänka konstruktionen för att få ett bra resultat.
Idag ska jag börja svetsa stålramen som ska ligga till grund för nya flotten och kan uppdatera här om intresse finns.

Just ja, mitt tips är att köra på plasttunnor.
Tunnorna till mitt första bygge fick jag av en kompis men tunnorna till nya bygget har jag faktiskt köpt från en person som jobbar på ett boktryckeri eller vad det var för ställe.
Jag orkade inte försöka snåla så pass att få tunnorna gratis denna gång utan hittade en annons på blocket som inte var för långt hemifrån, så jag köpte 20 tunnor för 3200 eller liknande. I tunnorna har det varit miljövänligt bläck och det känns bättre om en sån går sönder och läcker ut lite rester än om det varit någon vätska från exempelvis en verkstad.
Citera
2023-12-30, 13:01
  #16
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Hur gick det? Blev det någon flotte i somras?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback