Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-19, 01:05
  #1
Medlem
Nibiruans avatar
Har tittat lite på mini pc's som ex.vis Ace Magicians AMR5 (16 Gb RAM/512 Gb Nvme) och Minisforum HX99G (32 Gb DDR5/1Tb gen 4 Nvme) för att ev. ersätta en gammal stationär dator som blivit riktigt seg.

HX99G låg på $1049 för ett tag sedan men har stigit i pris överallt vad jag kan se (håller väl på att ta slut helt) och AMR5 finns på amazon.com för $379 (fast frakt + moms gör att den blir nästan 2k dyrare att ta hem till Zverige).

https://www.amazon.com/Gaming-Ryzen-.../dp/B0B6NRNGPL

AMR5 har radeon Vega 7 integr. grafikkrets och HX99G har Radeon 6600M (hx90m har Radeon 6650M men är slut överallt) och jag får intrycket att båda kretsar har funnits 1,5-2,5 år på marknaden och börjar vara föråldrade.

Processorerna är Ryzen 5 5600U vs Ryzen 9 6900HX. Min tanke är väl att om 8-10 mån så har antagligen Minisforum och AceMagician släpps nya modeller med snäppet bättre prestanda till liknande priser, lr beroende på när de släpps så när de är 8-12 mån gamla så börjar de dyka upp på rea.

Ska mest surfa, streama netflix/hbo/prime, och ev spela något mindre krävande spel.

Om det är någon som har nått tips på en bättre Mini PC för mellan 4000-11000:- så tar jag tacksamt emot det, lr om AMR5 går att ta hem till låg fraktkostnad & momsfritt någonstans.

Är det någon som har koll på vad som ligger i pipelinen för Radeon grafikkretsar till mini PC's och laptopar? Går det att hitta mini PC's lr laptop med nyare grafikkretsar redan/snart (till i höst)?
__________________
Senast redigerad av Nibiruan 2023-05-19 kl. 01:12. Anledning: Tillägg
Citera
2023-06-14, 00:06
  #2
Medlem
Loxuss avatar
Sent svar, men en Asus ROG Ally kanske 😁
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback