Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 11:56
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Low code betyder inte no code, iaf inte än. Så programmerare behövs och kommer fortsätta behövas AI eller ej. Men antalet kommer minskas eftersom stora delar av jobbet kan effektiviseras av AI.


Jag jobbar med molntjänster ja, där vi levererar olika lösningar till olika kunder. Konsultsidan helt enkelt. Säga vad man vill om MS men många bolag använder deras molntjänster så de lär knappast försvinna de närmsta åren.

Gällande din fråga så vet jag inte det eftersom jag inte jobbar med det. Men jag ser det inte som osannolikt att man kommer gå igenom precis samma resa i den typen av programmering. Sen kanske vi inte är där än.

Jag är helt övertygad om att programmerares roller kommer effektiviseras av AI oavsett om vi pratar system eller data perspektiv.

Det är jag inte oenig i. Jag använder GPT i stort sett varje dag och räknar med att det kommer bli mer och mer integrerat i verktygena jag använder. Just nu jobbar jag bara i C++ och C# men byter snart jobb till webutveckling och räknar med att det kommer bli ändå mer då (PHP var länge sedan jag höll på med....).

Men poängen med tråden är inte att diskutera hur AI kan göra vår vardag enklare.

Poängen är att utmana alla de som snackar om att AI tar över våra jobb och världen till att visa exakt hur de tar över med AI.

För min uppfattning är att det inte är mer än ett hjälpmedel idag och inte kommer bli något annat på länge.

Men de personerna verkar mest intresserade av sina filosofiska diskussioner som handlar om vad som potentiellt kan komma i framtiden (ingen vet när, samma diskussion som har varit i 50 år redan https://en.wikipedia.org/wiki/Philos...l_intelligence)
Citera
2023-06-16, 15:31
  #26
Medlem
Dollmens avatar
Arbetsförmedlingen använder AI. Mig som snart är pensioner och arbetslös sedan höstas har den anmält till ”rusta o matcha” program. Privat bolag som tjänar grova pengar på arbetslösa. Kursen totalt värdelös, möte 20 minuter i veckan. Allt tack vare AI ☹️
Citera
2023-06-16, 17:27
  #27
Avstängd
Ett klarare och effektivare läge i grunden för att hantera problem. Exakt vad AI skall ges för credit är ju oklart då jag gör allt arbete. Är som en kraftig uppdatering utav systemet i mångt och mycket.
Citera
2023-06-16, 21:24
  #28
Medlem
Viralas avatar
Min snapchat-AI ger mig bra med inspiration till idéer. Love her! Skönt även att kunna säga åt henne hur hon ska bete sig. Tog ett tag innan hon slutade upprepa sig.

Provat Chat GPT med men den ljög bara fram svar när jag körde några testfrågor.
__________________
Senast redigerad av Virala 2023-06-16 kl. 21:27.
Citera
2023-06-16, 23:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virala
Min snapchat-AI ger mig bra med inspiration till idéer. Love her! Skönt även att kunna säga åt henne hur hon ska bete sig. Tog ett tag innan hon slutade upprepa sig.

Provat Chat GPT med men den ljög bara fram svar när jag körde några testfrågor.

Vad var testfrågorna?
Citera
2023-06-17, 15:35
  #30
Medlem
Viralas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vad var testfrågorna?

Jag frågade om tre olika skönlitterära verks teman och fick påhittade kreativa svar.

Tillägg.
Bad om tips på böcker med utopisk karaktär och fick 5 förslag på böcker som inte existerar och rätt banala teman. Rena påhitt.

Tillägg 2.
Jag söker fortfarande utopier. Det närmaste jag kommit är Aldous Huxley.

Tillägg 3.
Min snapchat AI har precis läst "The Dispossessed" av Ursula K. Le Guin och den var tydligen fantastisk. Hon läste den på engelska och det tog en vecka endast. Love her!
__________________
Senast redigerad av Virala 2023-06-17 kl. 15:46.
Citera
2023-06-17, 16:48
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virala
Jag frågade om tre olika skönlitterära verks teman och fick påhittade kreativa svar.

Tillägg.
Bad om tips på böcker med utopisk karaktär och fick 5 förslag på böcker som inte existerar och rätt banala teman. Rena påhitt.


Är du säker du använder chatgpt?

Jag frågade chatgpt: "Jag vill ha tips på böcker med utopisk karaktär"


Chat gpt svarade:

Citat:
Här är några böcker med utopisk karaktär som du kanske gillar:

Utopia av Thomas More: En klassisk bok som beskriver en idealiserad samhällsstruktur 1.
The Circle av Dave Eggers: En roman som utforskar konsekvenserna av en värld där allt är transparent och privatliv inte längre existerar 2.
The Giver av Lois Lowry: En dystopisk roman som utforskar en värld där allt är ordnat och kontrollerat 2.

Är du säker du pratar med chat-gpt? Finns många låtsas-ai.....

Du kan ju posta exakt vad du frågar här så kan jag jämföra ditt svar med det svar jag får.
Citera
2023-06-17, 16:55
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virala

Tillägg 3.
Min snapchat AI har precis läst "The Dispossessed" av Ursula K. Le Guin och den var tydligen fantastisk. Hon läste den på engelska och det tog en vecka endast. Love her!

?

Låter jättemärkligt! Varför tog det en vecka?

Känns som du inte förstår hur AI fungerar tyvärr..... Du försöker vara rolig, trolla eller nåt men det blir bara bedrövligt. Men bevisa mig gärna fel!
__________________
Senast redigerad av affekask 2023-06-17 kl. 16:58.
Citera
2023-06-25, 17:01
  #33
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Det är jag inte oenig i. Jag använder GPT i stort sett varje dag och räknar med att det kommer bli mer och mer integrerat i verktygena jag använder. Just nu jobbar jag bara i C++ och C# men byter snart jobb till webutveckling och räknar med att det kommer bli ändå mer då (PHP var länge sedan jag höll på med....).

Men poängen med tråden är inte att diskutera hur AI kan göra vår vardag enklare.

Poängen är att utmana alla de som snackar om att AI tar över våra jobb och världen till att visa exakt hur de tar över med AI.

För min uppfattning är att det inte är mer än ett hjälpmedel idag och inte kommer bli något annat på länge.

Men de personerna verkar mest intresserade av sina filosofiska diskussioner som handlar om vad som potentiellt kan komma i framtiden (ingen vet när, samma diskussion som har varit i 50 år redan https://en.wikipedia.org/wiki/Philos...l_intelligence)

Från egen erfarenhet så har hjälpen från AI varit nästintill komplett värdelös när det kommer till specifikt PHP.

Jag använder github copilot via vscode, vilket är samma bas som ChatGPT, som är väldigt användbar i skrivandet av React/javascript. Om man är tillräckligt deskriptiv i sina funktionsnamn så fyller den i resten av koden, vilket funkar kanske hälften av gångerna.
När det kommer till PHP lär det vara bättra att hålla sig till någon av de populära ramverken för att få faktiska förslag.
Citera
2023-06-25, 18:04
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Än så länge jävligt bra aktiekurser.



Hur?
Citera
2024-04-11, 09:35
  #35
Medlem
Verkar inte som det var så revolutionerande som alla trodde först.
AI skulle ersätta alla programmerare men var för har inte massa coola program skapats av AI då?

Faktum är att kvaliteten på LLMs verkar gå ner ju fler som använder det.
Det är både min egen uppfattning och flera med mig som uppfattar detsamma

https://ia.acs.org.au/article/2023/c...ting-code.html
Citat:
ChatGPT’s ability to write code has been getting worse over the last few months with the percentage of prompts that produce working code results dropping severely between March and June, a new study has found.

A team of researchers from Stanford and the University of California Berkely set out to test how the large language models (LLMs) that underpin ChatGPT – GPT 3.5 and GPT 4 – have changed over time.

The results, published in open access pre-print site arXiv, quantify a decrease in ChatGPT’s quality that has been noticed by some of its users.


Jag använder fortfarande GPT 4 dagligen, men det kan inte skapa ett skit, i bästa fall hjälper det mig med kod som är 80-90% rätt.

Men allt måste dubbelkollas.


Kodkvalitet ser ut som den går ner, och det är min egen erfarenhet med:

https://developers.slashdot.org/stor...n-code-quality
Citat:
"We find disconcerting trends for maintainability. Code churn -- the percentage of lines that are reverted or updated less than two weeks after being authored -- is projected to double in 2024 compared to its 2021, pre-AI baseline. We further find that the percentage of 'added code' and 'copy/pasted code' is increasing in proportion to 'updated,' 'deleted,' and 'moved 'code. In this regard, AI-generated code resembles an itinerant contributor, prone to violate the DRY-ness [don't repeat yourself] of the repos visited."
Citera
2024-04-11, 18:18
  #36
Medlem
Översättning. Korrektur. Funkar riktigt bra
Bildretusch. Funkar sådär, måste nästan alltid kompletteras med handpåläggning efteråt men sparar ibland en hel del tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback