Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-23, 22:49
  #13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Men ditt sär. Då har man explicit tillåtelse från polisen. Missförstår du saker med mening?

Man kan ju undra om du inte ens förstår vad du själv skriver...

"Nej, det är absolut inte lagligt din mupp. Oavsett ändamål." nämner inget om tillstånd från polisen. För övrigt är det inte läge att kontakta polisen för att be om tillstånd i en skarp situation när fokus ligger på att agera och inte vela runt som något kissnödigt mähä som måste få någon annans tillstånd till allt.

Jag missförstår inte det här. Jag pekade bara på att du kom med ett påstående som inte stämmer.

Om du inte vill bli "missförstådd" kanske du inte ska uttrycka dig så svart-vitt som du gör utan även ta med gråzonerna i beräkningen.
Citera
2023-06-24, 02:37
  #14
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Om du kör på en vägprotestant så kommer du dömas lika hårt som om du hade kört på någon på en trottoar. Det är helt lagligt att blockera trafiken.
Nej det är det absolut inte. Flera demonstranter har ju blivit dömda och rätteligen så.
Det borde vara belöning på att köra över demonstranter.
Citera
2023-06-24, 02:38
  #15
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Jo om man gör det för ett gott endamål.
Kan inte tänka mig ett enda gott ändamål för att göra det. Däremot så vore det ett gott ändamål att köra över miljömuppar.
Citera
2023-06-24, 12:20
  #16
Medlem
Om det nu är påföljdsfritt och lagligt så är det rent ut sagt förjävligt. De orsakar fara för både sig själva och de som kör bil. T.ex. en äldre gubbe som är ute och kör och får väja i sista sekunden.
Vet att Jan Emanuel hade gått ut och släpat undan en och fått en mindre utskällning av polisen för det.
Vi behöver ju ha en laglig förändring som möjliggör för att bötfälla dessa idioter. Problemet är väl att hela rörelsen lever på statliga medel så då skickas väl bara samma pengar runt i ett och samma omlopp ifall de bötfälls. Kan inte tänka mig att det är några 7-4 knegare som på sin fritid blockerar E4an...

Hela deras idé om att blockera vägar för miljöns skull fallerar ju eftersom det enda som de lyckas uppnå är att göra folk arga. Flertalet bilar står istället på tomgång och hostar avgaser.
Citera
2023-06-24, 12:49
  #17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj-Robert
Om det nu är påföljdsfritt och lagligt så är det rent ut sagt förjävligt. De orsakar fara för både sig själva och de som kör bil. T.ex. en äldre gubbe som är ute och kör och får väja i sista sekunden.
Vet att Jan Emanuel hade gått ut och släpat undan en och fått en mindre utskällning av polisen för det.
Vi behöver ju ha en laglig förändring som möjliggör för att bötfälla dessa idioter. Problemet är väl att hela rörelsen lever på statliga medel så då skickas väl bara samma pengar runt i ett och samma omlopp ifall de bötfälls. Kan inte tänka mig att det är några 7-4 knegare som på sin fritid blockerar E4an...

Hela deras idé om att blockera vägar för miljöns skull fallerar ju eftersom det enda som de lyckas uppnå är att göra folk arga. Flertalet bilar står istället på tomgång och hostar avgaser.

Varför?

Att det dessa nötter håller på med är korkat och idiotiskt ät ju en sak, men är förbud verkligen rätt väg att gå?

Det är ju samma rätt att protestera som gör att du om vi så skulle önska kan protestera mot dem.
Det är samma rätt som gör att vi kan protestera mot det vi tycker är korkat och vill motarbeta om vi så skulle vilja.

Jag delar inte deras åsikter och tycker att hela tillvägagångsättet är minst sagt korkat. Det leder nog snarare till att fler stör sig på personerna som protesterar än det dessa faktiskt protesterar emot.

Men jag ställer mig fullt bakom deras rätt att protestera.
Att förbjuda folk att protestera är sånt man ägnar sig åt i Kina, Nordkorea diverse arabländer och det som folk i den här forumdelen oftast brukar lyfta fram som bevis för att Stalin var helt dum i huvudet.

Om vi tar ett färskt exempel på en aktuell händelse som vi inta skulle få protersera mot om din önskan skulle vara verklighet, så har Johan Pehrson (L) nu gått ut och sagt att Sverige bör gå med i EMU. Detta trots att vi har haft en folkomröstning där svenska folket sagt nej (Det ska enligt honom räcka att folket i riksdagen vill det.). Den lagförändring du efterfrågar skulle då även göra det olagligt för oss som inte vill ha mer EU utan egentligen att Sverige ska lämna EU helat och hållet att öppet visa vårat missnöje och protestera mot det.

Det skulle vara olagligt att protesterat mot Greta, AFA, Dragqueens som läser sagor för barn, SD, S, V, höjda bensinpriser, höjda elpriser, ökad invandring eller vad som helst man än kan tänkas vilja protestera mot.

Oavsett vad man än tycker om det hela så är det ett betydligt mer komplext problem än att vi löser det med förbud. Förbud som då även kan användas till att motarbeta annat som vi kanske står bakom.

För övrigt så ska en "en äldre gubbe som är ute och kör och får väja i sista sekunden" nog inte vara ute i trafiken över huvud taget om han inte kan anpassa sin körning efter de föränderliga omständigheter som egentligen alltid råder.

Det mest tragiska med det här är väl egentligen alla svenskar som klagar på utvecklingen i vårt land men som bara knyter handen i fickan och mesar med. Att klaga på hur saker och ting ser ut och sedan även klaga på dem som gör något för att försöka skapa någon form av förändring är som jag ser det bara att göra sig själv en björntjänst.

Står man inte upp för andras rätt att protestera och uttrycka sin åsikt kanske men inte heller kan räkna med att man kommer få uttrycka sin egen åsikt och protestera mot sånt man själv anser vara fel.
Citera
2023-06-25, 21:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför?

Att det dessa nötter håller på med är korkat och idiotiskt ät ju en sak, men är förbud verkligen rätt väg att gå?

Det är ju samma rätt att protestera som gör att du om vi så skulle önska kan protestera mot dem.
Det är samma rätt som gör att vi kan protestera mot det vi tycker är korkat och vill motarbeta om vi så skulle vilja.

Jag delar inte deras åsikter och tycker att hela tillvägagångsättet är minst sagt korkat. Det leder nog snarare till att fler stör sig på personerna som protesterar än det dessa faktiskt protesterar emot.

Men jag ställer mig fullt bakom deras rätt att protestera.
Att förbjuda folk att protestera är sånt man ägnar sig åt i Kina, Nordkorea diverse arabländer och det som folk i den här forumdelen oftast brukar lyfta fram som bevis för att Stalin var helt dum i huvudet.

Om vi tar ett färskt exempel på en aktuell händelse som vi inta skulle få protersera mot om din önskan skulle vara verklighet, så har Johan Pehrson (L) nu gått ut och sagt att Sverige bör gå med i EMU. Detta trots att vi har haft en folkomröstning där svenska folket sagt nej (Det ska enligt honom räcka att folket i riksdagen vill det.). Den lagförändring du efterfrågar skulle då även göra det olagligt för oss som inte vill ha mer EU utan egentligen att Sverige ska lämna EU helat och hållet att öppet visa vårat missnöje och protestera mot det.

Det skulle vara olagligt att protesterat mot Greta, AFA, Dragqueens som läser sagor för barn, SD, S, V, höjda bensinpriser, höjda elpriser, ökad invandring eller vad som helst man än kan tänkas vilja protestera mot.

Oavsett vad man än tycker om det hela så är det ett betydligt mer komplext problem än att vi löser det med förbud. Förbud som då även kan användas till att motarbeta annat som vi kanske står bakom.

För övrigt så ska en "en äldre gubbe som är ute och kör och får väja i sista sekunden" nog inte vara ute i trafiken över huvud taget om han inte kan anpassa sin körning efter de föränderliga omständigheter som egentligen alltid råder.

Det mest tragiska med det här är väl egentligen alla svenskar som klagar på utvecklingen i vårt land men som bara knyter handen i fickan och mesar med. Att klaga på hur saker och ting ser ut och sedan även klaga på dem som gör något för att försöka skapa någon form av förändring är som jag ser det bara att göra sig själv en björntjänst.

Står man inte upp för andras rätt att protestera och uttrycka sin åsikt kanske men inte heller kan räkna med att man kommer få uttrycka sin egen åsikt och protestera mot sånt man själv anser vara fel.

Håller med om precis allt du skriver. Jag bör förtydliga mitt första påstående. Jag vill se ett förbud mot att protestera om det medför risk för allmänheten dvs att protestanter eller övriga människor kan skadas. Däremot hade jag sett att ett sådant förbud gäller enbart för demonstartioner som inte fått tillstånd. Alltså, att sätta sig med plakat inne på plattan i Stockholm och visa sitt missnöje stör mig inte det minsta, det är dessutom ingen fara för inbalnade personer. Att sätta sig på vägen och utsätta sig och andra är en direkt fara, då kan man inte skylla på yttrandefriheten när folk blir provocerade.
Citera
2023-06-29, 14:51
  #19
Medlem
Grejen är att du som förare kan inte veta varför en person blockerar trafiken. Det är inte upp till dig att avgöra om någon blockerar trafiken för ett "gott ändamål". Du vet inte om det skett en trafikolycka runt kurvan när det sitter två personer på vägen, och att dom är där för att hindra fler bilar att krascha eller om dom är "miljömuppar" som obstruerar för att protestera och opinionsbilda. Så det är liksom bara att anpassa farten och inte köra på folk eller ting som blockerar trafiken. Du kan ringa polisen om du tror det är oskäligt, fara för dig, dom eller andra, eller om du tror att dom bryter mot lagen med att dom kutar runt på vägbanan.

Sen tycker jag att det är tvärkass aktivism om man vill skapa en positiv rörelse för sin agenda. De skapar bara en massa negativ press. De borde limma fast sig framför preems vds utfart eller i dörren till riksdagen, det är meningsfulla protester som drabbar dom som kan fatta beslut eller har makt nog att påverka. Dom kan tipsa media om vad dom tänkt göra så får dom typ bara positiv PR istället för att stoppa folk från att komma till jobbet eller hiva olja på konstverk. Ärligt talat är den så kass att den lilla konspiratoriska ådra jag ändå har inte kan låta bli att fundera på om någon från andra sidan pushar för den här typen av dålig-pr-aktivism för att skapa opinion mot deras agenda.
Citera
2023-07-03, 10:38
  #20
Medlem
På något sätt har man kommit ut på gatan/vägen. Troligen har man gått. Som gående gäller:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...idskor/Gaende/
På nåt sätt har man inte följt de regler som finns.

Sen var det ändamålet. Det absolut största miljöproblemet vi har idag är antalet människor på jorden. Om man protesterar mot att det inte finns ett mål att åtminstone halvera varje lands befolkning så sätter man sig på vägen/gatan och kräver att det ska vara förbjudet att sätta barn till världen.

Äntligen nåt som gynnar hela jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback