Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-08-04, 23:58
  #25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Ledsen för sent svar. Har haft fullt upp.

Jag har funderat lite extra. Min nuvarande hund är en blandras på ca 21 kg, tänk som en Australian Shepherd ungefär. Jag är mycket sugen på en GD, och tänker att ena kan väl vara i baksätet och andra i bakluckan. Eller är det rimligt att få in båda där bak?

Behöver ju kunna ha lite packning också ifall det blir långresa, hur man nu löser det. Kanske lilla hunden bak i bur + packning bredvid och stora i baksätet?

En GD blir enorm så räkna med antingen hela bakluckan eller stor del av baksätet till den. Sätter du båda i baksätet så kan det funka om de gillar att sitta fastspända och funkar ihop. Svårt att veta innan du skaffat den andra😀

Med en GD så skulle jag satsa på en bil med stort bagage, typ e-klass, superb, v70 eller liknande.
Lycka till
Citera
2023-08-06, 12:25
  #26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att tänka på med superben, det är en VAG-bil, själv bojkottar jag dessa efter att ha haft en passat och en tiguan men alla är olika.
Satsa iallafall på en stor kombi så får hunden eller hundarna plats. Jag tycker det är smidigare att ha hunden i bakluckan i bur där hunden sitter eller ligger helt plant men det är jag det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En GD blir enorm så räkna med antingen hela bakluckan eller stor del av baksätet till den. Sätter du båda i baksätet så kan det funka om de gillar att sitta fastspända och funkar ihop. Svårt att veta innan du skaffat den andra😀

Med en GD så skulle jag satsa på en bil med stort bagage, typ e-klass, superb, v70 eller liknande.
Lycka till

Håller med dig i dina rekommendationer om bilar ovan, men tänkte nämna att det finns hundar som trivs sämre att sitta i bur där bak. Har haft våran fårhund (aussie/border) i bur där bak i våra bilar, men han har aldrig gillar att åka så.

Gick mycket bättre när vi satte honom i baksätet med ett skydd över sätena och med säkerhetsbälte kopplat till hunden. Nu tycker han att det är mycket roligare och tryggare att åka på bilturer när man kan se ut framåt på vägen och vara närmare oss.

Men man får testa själv. Alla hundar är olika.
Citera
2023-08-06, 12:52
  #27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Håller med dig i dina rekommendationer om bilar ovan, men tänkte nämna att det finns hundar som trivs sämre att sitta i bur där bak. Har haft våran fårhund (aussie/border) i bur där bak i våra bilar, men han har aldrig gillar att åka så.

Gick mycket bättre när vi satte honom i baksätet med ett skydd över sätena och med säkerhetsbälte kopplat till hunden. Nu tycker han att det är mycket roligare och tryggare att åka på bilturer när man kan se ut framåt på vägen och vara närmare oss.

Men man får testa själv. Alla hundar är olika.

Absolut, vi har haft tur med våra hundar då de alltid gillat att åka i buren i bak men sim du säger, alla hundar gillar det säkerligen inte.
Vad som är smidigast för personen eller familjen är också olika.
Citera
2023-08-25, 17:09
  #28
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hundkoja?

Jag häpnades över att det självklara förslaget dröjde så många inlägg.
Citera
2023-08-25, 22:35
  #29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hundkoja?

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag häpnades över att det självklara förslaget dröjde så många inlägg.

Japp. Har en sådan för vår hund!

https://youtu.be/RXOIMd2tzbY

https://youtu.be/vNb0l4rcf6E
Citera
2023-08-31, 15:51
  #30
Medlem
Du får nog välja mellan snabb bil eller "hundbil".
Prioriterar du hundarna vill jag rekommendera en dubbelbur och endera en Honda CR-V eller en Toyota RAV-4.
Alternativt, om hundarna går bra tillsammans, en enda stor hundbur.
Inte så svårt att göra själv - jag har gjort flera!

Eftersom att "skräddarsydda" hundburar är så dyra så kan det löna sig att tillverka en själv,
Nät, 12 mm rör, gångjärn och lås samt en billig varuhus-MIG-svets(LIDLs förslagsvis) så syr du ihop en egen bur över en helg.
Gör först en "mock-up" av kartong och prova så buren går att ta in och ut där bak.
Glöm inte "reservutgång".
Citera
2024-04-12, 23:31
  #31
Medlem
HotPopcorns avatar
Hej igen!

Nu kan jag uppdatera tråden eftersom jag nu vet vad hund nummer 2 är. Det är en hyfsat stor hund av schäfer-variant som kommer landa på ca 40 kg och i alla fall 70cm mankhöjd. Just nu kör jag runt med den mindre hunden av mellanstorlek i passagerarsätet och den stora i baksätet, vilket trots sätesskydd har inneburit en hel del klomärken här och där.

Vad är det senaste heta vad gäller 2-hundarsbil?

Jag funderar på A6, Skoda Superb eller en gammal Volvo V70.

Men jag vill ha en bil som går fort också. Minst 300 hästar. Har Flashback några uppdaterade förslag?

Budgeten skulle jag säga ligger på max 300k. 200k vore drömmen. Och inte äldre än 2010 års modell.
Citera
2024-04-19, 11:25
  #32
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Hej igen!

Nu kan jag uppdatera tråden eftersom jag nu vet vad hund nummer 2 är. Det är en hyfsat stor hund av schäfer-variant som kommer landa på ca 40 kg och i alla fall 70cm mankhöjd. Just nu kör jag runt med den mindre hunden av mellanstorlek i passagerarsätet och den stora i baksätet, vilket trots sätesskydd har inneburit en hel del klomärken här och där.

Vad är det senaste heta vad gäller 2-hundarsbil?

Jag funderar på A6, Skoda Superb eller en gammal Volvo V70.

Men jag vill ha en bil som går fort också. Minst 300 hästar. Har Flashback några uppdaterade förslag?

Budgeten skulle jag säga ligger på max 300k. 200k vore drömmen. Och inte äldre än 2010 års modell.
Mercedes AMG CLA 45
De tidiga har 360hk.
Kostar mig 1200kr/månad i halvförsäkring.
Du kan nog få en för 250kkr..

2019 finns de med 420hk..
Citera
2024-04-19, 11:32
  #33
Medlem
På Jordbruksverkets sida hittar du regler om hur hundar ska transporteras i bil https://jordbruksverket.se/djur/hund...rtera-hundar00

Observera följande:
Minsta mått
När en hund åker bil ska hunden kunna stå upp, vända sig och ligga ner på ett bekvämt sätt.

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst det här utrymmet:

Längd: hundens längd gånger 1,10. Du mäter hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning.
Bredd: hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback