Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-08, 12:40
  #25
Medlem
Att bo i en anarki utan institutioner är väl inget alternativ heller. Finns det alls något bra exempel i världen?

Är man missnöjd får man jobba med att förbättra till exempel vår offentliga sektor - så att det hänger ihop i ett smidigt flöde. Inre och yttre effektivitet.
Citera
2023-07-08, 12:45
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Du vet om att du betalar skatt varje gång du handlar något va? Kallas moms. Beta.

Inte om man köper begagnade varor från Blocket eller Facebook Marketplace.

Jag ser fram emot en rörelse som växer sig stor nog och är motiverad nog att upphöra med både masskonsumtion och massproduktion, ty det skulle få hela statsapparaten att kollapsa.
Citera
2023-07-08, 14:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Så TS klagar på parasitism men erkänner att han även går på den linjen när tillfälle bjuds. Och han har helt rätt? Jag menar att det inte är så genomtänkt, lite intellektuellt fattigt om man säger så. TS framstår som en ung osäker man.

Lösningen verkar vara att snöa in på Jung och gråta ikapp med Jordan "Benso" Peterson. New age-snuttefilten är inte långt borta.

Res er upp bröder! Av med offerkoftan och dyk ner i psykoanalysen om ni söker svaren på varför det ser ut som det gör.

Skatter undviker man lätt genom att arbeta, snarare än att bara jobba. Självhushållning är skattefritt, leetcha warez är skattefritt osv. Vad fan är problemet liksom? Problemet är fånar som inte fattar att världen inte är perfekt och aldrig kommer att bli det. Acceptera trauma, se hur vi hanterar skiten istället för att bara skrika på mamma att det är skitigt.

Alltså om vi ska använda oss av realistiska exempel som är lagliga då ska man ytnyttja välfärden i sverige till max, sedan när man äntligen lyckats bli rik på ett eller annat sätt så flyttar man till ett kapitalistiskt land där man inte behöver skatta i. Det kallas för brain drain. Leecha tills man lyckats sedan flyttar man utan att ge tillbaka någonting. Lagligt.
Citera
2023-07-08, 15:24
  #28
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Alltså om vi ska använda oss av realistiska exempel som är lagliga då ska man ytnyttja välfärden i sverige till max, sedan när man äntligen lyckats bli rik på ett eller annat sätt så flyttar man till ett kapitalistiskt land där man inte behöver skatta i. Det kallas för brain drain. Leecha tills man lyckats sedan flyttar man utan att ge tillbaka någonting. Lagligt.
Mitt realistiska exempel är att leva gott här i Sverige där livet är relativt lätt att leva. Speciellt om man som jag är född här och torr bakom öronen så att säga. Man har funnits sig till ro här och funnit sitt sätt att förhålla sig till lagar och regler.

Därmed inte sagt att man accepterar allt som makten gör eller säger, man är fri att gå sin egen väg. Det är helt lagligt att odla potatis, men det är ändå ett kliv ifrån normen. Ingen tjänar pengar på att jag odlar min potatis och det är ett potentiellt problem. Odlar man utan att vara i systemet är det ingen som tjänar några pengar på mitt odlande. Ännu värre, mitt odlande tränger ut annan kommersiell verksamhet.

Men jag tänker att många inte vill gå den vägen. Man vill inte bli av med Pappa Stat, man vill ha en ny bättre Pappa Stat. Göra saker som helt utesluter att skatta är inte vad ni vill ha, ni vill ha låg skatt så ni kan befinna er i systemet och dra nytta av det men bidra så lite som möjligt.

Bli radikala potatisodlare istället och slappna av.
Citera
2023-07-08, 15:41
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Mitt realistiska exempel är att leva gott här i Sverige där livet är relativt lätt att leva. Speciellt om man som jag är född här och torr bakom öronen så att säga. Man har funnits sig till ro här och funnit sitt sätt att förhålla sig till lagar och regler.

Därmed inte sagt att man accepterar allt som makten gör eller säger, man är fri att gå sin egen väg. Det är helt lagligt att odla potatis, men det är ändå ett kliv ifrån normen. Ingen tjänar pengar på att jag odlar min potatis och det är ett potentiellt problem. Odlar man utan att vara i systemet är det ingen som tjänar några pengar på mitt odlande. Ännu värre, mitt odlande tränger ut annan kommersiell verksamhet.

Men jag tänker att många inte vill gå den vägen. Man vill inte bli av med Pappa Stat, man vill ha en ny bättre Pappa Stat. Göra saker som helt utesluter att skatta är inte vad ni vill ha, ni vill ha låg skatt så ni kan befinna er i systemet och dra nytta av det men bidra så lite som möjligt.

Bli radikala potatisodlare istället och slappna av.

bara för du odlar potatis är du inte fri så länge som du bor i sverige/eu. Knappt någon yttrandefrihet inom EU. Sverige är det bästa landet för yttrandefrihet inom EU men EU bestämmer fortfarande över sverige så den ynkliga bit av yttrandefrihet vi har försvinner allt mer varje dag.

sverige är det snabbaste landet att ta bort vår ekonomiska frihet och bli av med kontanter och införa digital id för allting och cbdc.

snart kommer social scores också.

Vi blir redan olagligt övervakade av myndigheterna.

I Sverige betalar vi nästan högst skatt i världen för att bli behandlade som fångar.

Kanske är det verkligen så regeringen ser på oss? Sverige har ju lyckats riktigt bra med att vara "eu's murder capital".

Om du lyckas bli rik kan du ha mycket mer frihet, säkerhet och utan att betala skatt i länder utanför eu.
Citera
2023-07-08, 16:40
  #30
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Så TS klagar på parasitism men erkänner att han även går på den linjen när tillfälle bjuds. Och han har helt rätt? Jag menar att det inte är så genomtänkt, lite intellektuellt fattigt om man säger så. TS framstår som en ung osäker man.

Lösningen verkar vara att snöa in på Jung och gråta ikapp med Jordan "Benso" Peterson. New age-snuttefilten är inte långt borta.

Res er upp bröder! Av med offerkoftan och dyk ner i psykoanalysen om ni söker svaren på varför det ser ut som det gör.

Skatter undviker man lätt genom att arbeta, snarare än att bara jobba. Självhushållning är skattefritt, leetcha warez är skattefritt osv. Vad fan är problemet liksom? Problemet är fånar som inte fattar att världen inte är perfekt och aldrig kommer att bli det. Acceptera trauma, se hur vi hanterar skiten istället för att bara skrika på mamma att det är skitigt.


Ja, Jung är ljusår bättre än Freud i alla fall. För Jungs analytiska psykologi säger åtminstone något om normala människors psykopatologi.

Jag uppfattar det som att TS vill hitta sätt att undvika att finansiera den marxistiska kärringstaten och dess systematiska övergrepp. Gott så.
Citera
2023-07-08, 17:05
  #31
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Demokrati går inte att kombinera med lågt skattetryck. Så fort väljarna upptäcker att de kan rösta sig till pengar och förmåner från den s.k gemensamma kassan så kommer staten och skattetrycket att successivt växa som en cancersvulst.

Det finns inga väljare i en demokrati.
Citera
2023-07-08, 17:37
  #32
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det finns inga väljare i en demokrati.


Jaså? Många måste ha missförstått det där med regelbundna val då.
Citera
2023-07-11, 12:17
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Demokrati går inte att kombinera med lågt skattetryck. Så fort väljarna upptäcker att de kan rösta sig till pengar och förmåner från den s.k gemensamma kassan så kommer staten och skattetrycket att successivt växa som en cancersvulst. Innan allmän och lika rösträtt infördes i Sverige låg skattetrycket på 8%. Överhuvudtaget kommer egalitära lösningar aldrig att ge en liten stat. Vare sig dessa föreslagna lösningar heter anarkokapitalism, anarkism, liberalism, kommunism eller någon annan egalitärt baserad lära.

Rösträtt behöver i sig inte vara ett problem, däremot är allmän och lika rösträtt det.
Nog fan skulle man kunna uppnå ett lägre skattetryck om arbetslösa, invandrare, kvinnor och livsstilskriminella fråntogs rösträtt.
Citera
2023-07-11, 19:40
  #34
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Rösträtt behöver i sig inte vara ett problem, däremot är allmän och lika rösträtt det.
Nog fan skulle man kunna uppnå ett lägre skattetryck om arbetslösa, invandrare, kvinnor och livsstilskriminella fråntogs rösträtt.


Det håller jag helt med om. Men jag tror emellertid inte att en sådan ordning skulle kallas för demokrati.
Citera
2023-07-11, 21:20
  #35
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det håller jag helt med om. Men jag tror emellertid inte att en sådan ordning skulle kallas för demokrati.

Du bryr dig inte om vad det är utan bara vad det kommer att kallas av vissa lögnhalsar. Det är så man blir allmänt förvirrad. Annars var det ju bra att du gjorde läsarna uppmärksamma på att jag med demokrati menar något i linje med det vi hade under tidig vikingatid och som grekiska stadsstater hade under klassisk tid.

Det stämmer att det sanolikt inte skulle kallas demokrati, utom möjligen av Moderater och deras politiskt närbesläktade.

För, de som vill ha riktig demokrati är ärliga människor vilka måste erkänna att även om det som Psoglav föreslog (att exkludera invandrare, kvinnor och livsstilskriminella) är bra mycket närmare demokrati än det nuvarande skitsystemet i Sverige och Västvärlden, så uppfyller det inte de väsentligaste definitionerna av en demokrati, t ex att parlamentariker och myndighetsanställda lottas fram. (Det är ok att head-hunta personer med nyckelkompetenser, om det görs restriktivt i liten skala.)

De som vill ha kvar nuvarande statsoskick kommer såklart inte heller kalla det demokrati eftersom de vill ha en lösning som på ett mer betryggande sätt understödjer deras korruption, och ordet demokrati har fortfarande en positiv laddning hos de flesta.
Citera
2023-07-11, 21:31
  #36
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jaså? Många måste ha missförstått det där med regelbundna val då.

Det uppskattas att det bör ha varit vanligt att en atenare tjänade i ett år totalt under sitt liv, antingen på någon myndighetspost eller i parlamentet. Val en gång om året är hyfsat regelbundet.

Lägg i synnerhet märke till att de inte behövde fjäska till sig dessa uppdragen. De lottades ut med ett visst antal mandat per demos. Ytterst få personer hade incitament att höja deras lön för statsuppdragen och domstolarna utgjorde en mycket större utgiftspost.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback