Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-10-29, 19:27
  #37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Bank ID appen kan fråga om platsinformation, om du inte redan har aktiverat den visningen redan i Windows kontrollpanel.
Finns lite olika varianter.
Fast det kanske bara gäller Mobilt Bank ID ?

Verkar vara nytt på Mobilt Bank ID sedan i somras - Eller är det någon som har koll ?

I alla fall kul att det är någon som fått Bank ID att snurra på en virtuell Windows maskin.

Aha, så vi pratar inte om någon speciell information man ska ge dem? Utan vi pratar om att de vill ha tillgång till en tjänst i Windows som ger dom Microsofts gissning om var man befinner sig?
Citera
2023-10-29, 19:46
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Aha, så vi pratar inte om någon speciell information man ska ge dem? Utan vi pratar om att de vill ha tillgång till en tjänst i Windows som ger dom Microsofts gissning om var man befinner sig?

I Windows kontrollpanelen användes IP-adressen default som platsangivelsen verkar det som.

Annars vill den gärna att man slår på GPS-enheten i datorn/mobilen,
att den skickas vidare till Bank Id appen.
Vet ej om man kan släcka/koppla ur GPSen helt ?
Citera
2023-10-29, 21:19
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Detta tolkar jag som att du inte kan låtsas vara schizofren och anse att du ingått flera avtal. Det finns bara ett juridiskt avtal.
Men för helvete. Licensvillkoren står i plural för att ETT avtal innehåller FLERA villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tolkar då detta som att du endast får göra en installation på en device, och att du inte får använda två samtidigt.
Nu behöver du bara bevisa att januari inträffar SAMTIDIGT som december, så har du hittat en omständighet som förhindrar att man använder en VM i december och en ny i januari. Jag väntar med spänning!

Lösningen jag föreslog fungerar alldeles utmärkt om man bara kör en VM i taget.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Längre ner, i 2 d (v), kommer dödsstöten
Ojojoj, nu är det spännnande...!

Men... det står ju inget besvärligt i det du citerade...?

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har lite svårt att se varför de skulle skriva så, istället för att bara låta folk köra längre.
Ja, det är mycket du har svårt att förstå. De skriver så istället för att bara förlänga licensperioden, av följande anledning: Då kan de ändra sig. De kan sluta licensiera Windows på det här sättet när de vill, och de som använder Windows på det här sättet blir då tvungna att sluta med det inom ett par månader. Men de har kört den här modellen åtminstone sedan begynnelsen av Windows 10, så för den som vill använda bankid här och nu är det hypotetiska problemet inget man behöver hänga upp sig på. Den dagen, den sorgen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg beskriver jag bara vad som fungerar och är tillåtet idag. Jag har inte ägnat någon tid åt att fantisera om varför det kanske inte skulle fungera i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Men ok, var skriver de detta?
I motsvarande utvärderingsversion av Windows 10 skrev de det i readme-filen som öppnas vid uppstart av VMen. Jag har inte kollat om det står exakt likadant i den readme som följer med elvan, men det spelar egentligen ingen roll. Det signifikanta är att det inte står något i EULA som förbjuder det. Att det står i readme är bara ett förtydligande av att Microsoft vet att folk använder imagen på det sättet och att de är okej med det.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Alla jag känner som har BankId måste åka buss, tåg, bil eller vallfärda till närmaste öppna bankkontor varje gång de bytt telefon. Låter högst opraktiskt.
Ja, så fungerar det om man spolar ner den gamla telefonen i toaletten INNAN man köper den nya telefonen. Normala människor loggar in och aktiverar sitt nya bankid innan man gör sig av med den gamla telefonen.

Det där säger en del om vilka begåvade kretsar du rör dig i, men har egentligen ingen bäring på det use case jag beskrev: bankid på kort med en kortläsare ansluten via USB. Detta plastkort överlever (hör och häpna) proceduren med att ladda ner en ny VM och installera bankid-applikationen på den.

Att ha bankid på kort innebär att man besöker ett bankkontor en gång i livet, och sen när giltighetstiden löper ut skickas ett nytt kort till din folkbokföringsadress.

Men låt mig avsluta med att säga att du har övertygat mig. Det är antagligen skitfarligt att ladda ner Windows direkt från Microsoft och köra det på ett sätt som de tillåter i EULA. Om jag slutar svara på dina pajaskonster här i tråden så är det inte för att det är helt meningslöst att tjafsa med en galning som du, utan för att jag har blivit tagen av polisen för att jag kör Windows (närmare bestämt en version av Windows som distribueras som en VM-image) i en VM.
Citera
2023-10-30, 01:07
  #40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Ja, så fungerar det om man spolar ner den gamla telefonen i toaletten INNAN man köper den nya telefonen. Normala människor loggar in och aktiverar sitt nya bankid innan man gör sig av med den gamla telefonen.

Nu får du nog välja spår här. Ska man köra två "VM" överlappande, eller ska man spola ner sin gamla VM i dev/null innan man startar upp en ny?
Citera
2023-10-30, 08:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nu får du nog välja spår här. Ska man köra två "VM" överlappande, eller ska man spola ner sin gamla VM i dev/null innan man startar upp en ny?
Exemplet med dina förståndshandikappade bekanta handlade om telefoner och bankid på mobil. Jag valde att stilla din oro för att åka buss, trots att ditt scenario inte har någon bäring på scenariot som diskuteras i tråden.

För den som kör bankid på kort med USB-läsare och med bankid-applikationen installerad i en Windows-VM går det till så här:
1. Aktiveringsperioden för den gamla VMen löper ut.
2. Man stänger ner den gamla och raderar den.
3. Man laddar ner den nya imagen med den nya aktiveringsperioden.
4. Man startar upp den nya och installerar bankid-applikationen.
5. Man sätter i kortet i kortläsaren och loggar in.

Ingen parallell körning av de båda virtuella maskinerna. Däremot är jag helt säker på att du kommer förklara att ett eller flera av stegen 1-5 kräver att man åker buss. Med din gränslösa talang för mentala krumbukter förväntar jag mig inget mindre.
Citera
2023-11-02, 23:27
  #42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Exemplet med dina förståndshandikappade bekanta handlade om telefoner och bankid på mobil. Jag valde att stilla din oro för att åka buss, trots att ditt scenario inte har någon bäring på scenariot som diskuteras i tråden.

För den som kör bankid på kort med USB-läsare och med bankid-applikationen installerad i en Windows-VM går det till så här:
1. Aktiveringsperioden för den gamla VMen löper ut.
2. Man stänger ner den gamla och raderar den.
3. Man laddar ner den nya imagen med den nya aktiveringsperioden.
4. Man startar upp den nya och installerar bankid-applikationen.
5. Man sätter i kortet i kortläsaren och loggar in.

Ingen parallell körning av de båda virtuella maskinerna. Däremot är jag helt säker på att du kommer förklara att ett eller flera av stegen 1-5 kräver att man åker buss. Med din gränslösa talang för mentala krumbukter förväntar jag mig inget mindre.

Ok, så i mobil och i dator fungerar inte likadant. Jaha.

Det kan ju inte jag veta. Eftersom jag varken hittar APK-filer eller Debian-paket att prova på deras sida.

Av princip tänker jag inte sätta mig och hacka en sådan här sak. De får fixa så det fungerar istället. Allt annat är oacceptabelt. Dessutom luktar det "security by obscurity", eftersom de inte lagt ut källkoden.
Citera
2023-11-13, 11:20
  #43
Medlem
CpRekas avatar
Jag kör med ARChob Runtime ( http://archon-runtime.github.io ) funkar skitbra. Smidigare än att köra en vm
Citera
2024-02-10, 12:33
  #44
Avstängd
Lamrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Går det ansluta till någon virtuell maskin som kör en enkel Windows på med Linux? Problemet är nu man ska scanna sitt pass samtidigt man skapar sitt BankID.

Jupp, så körde jag ett tag eller väldigt länge. Nu för tiden använder jag scrcpy över nätverket när jag ansluter till telefonen via wifi:t. Samtidigt fjärrstyr jag telefonen på detta sätt, vilket är hur smidigt som helst och detta kräver nästan inga resurser alls och laggar ingenting. Använd appen droidcam för att få telefonens kamera till datorn som en "webcam" så löser du det problemet med scanningen. På detta vis med scrcpy så har man typ BankID som installerat i datorn. Använder aldrig telefonen utöver när jag använder BankID typ.

Skall du bara ha windows för bankid typ så räcker det ju typ med virt-manager: https://virt-manager.org/

Förresten har någon provat bankid i android studio emulatorn det senaste? Sist jag provade detta fungerade det inte. Detta var också ett smidigt altenativ när det väl fungerade men vet inte om det är blockerat nu kanske.
__________________
Senast redigerad av Lamron 2024-02-10 kl. 12:50.
Citera
2024-03-27, 05:45
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilka Windows-varianter tillåter Microsoft att man kör i en virtuell miljö nu för tiden?

Har du provat Wine? Är Bank-ID ens en vanlig applikation, eller ligger den liksom bara i bakgrunden, som en plugin i Edge?

Vilka degooglifierade Andoid-emulatorer, och degooglifierade Android-distributioner rekommenderar du? Har du sedan den officiella länken till Bank-ID-appens APK-fil? Har du även någon länk där man kan läsa lite mer detaljerat om systemkraven, typ hur ny Android-version man måste ha, och vilka behörigheter appen kräver?
Windows 10 och 11 fungerar på Virtualbox.
Citera
2024-04-26, 00:45
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att köra Mobilt Bank-ID på en Andoid-emulatorer kan du glömma, ingen har hittills lyckats med det...
Man kan ju ha bankID på sin smartphone om man nu har en sådan men det är ju rätt vanligt .
De andra alternativen i tråden verkar ju rätt bra med.
Citera
2024-04-26, 08:52
  #47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Man kan ju ha bankID på sin smartphone om man nu har en sådan men det är ju rätt vanligt .
De andra alternativen i tråden verkar ju rätt bra med.
Du tänker nog på Mobilt BankId (inte samma som BankId)
Citera
2024-04-28, 21:42
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du tänker nog på Mobilt BankId (inte samma som BankId)
Ja fast varför måste man krångla till det men såklart du kanske har ett särskilt skäl så att säga .
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback