Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-01, 23:28
  #37
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Ja det är många som har järnköl, nackdelen är att de rostar och behöver ett väsentligt mer underhåll, men det är absolut inte helt avgörande för vilken båt man väljer. Om den inte vårdas ömt blir den snart ganska ojämn.
Johnsson 26, Aphrodite 25, Trio 80, Misil och Möre har blyköl, det finns många fler.

Listan är nog mer än 30 år, men det är bl a dessa båtar man letar efter då man skall ha en båt i denna klassen. Listans båtar varierar i pris, exempelvis kostar en HR29 kanske 300 000. Becker 27, Vega, Shipman, Sunwind 27, kan man få för under 30 000, ibland skänks de bort.
Johnsson 26 tror jag är ett bra val, den har väldigt fylliga former med stora utrymmen och seglar skapligt, den är heller inte särskilt dyr eller vad tyckte No_lifer. Det är en direkt konkurrent till Compis 28. Men smaken är som baken delad.

Om det är den första båten välj gärna en mindre båt exempelvis en Viggen eller 707 och byt upp efter ett år, då vet ni bättre vad ni vill ha och har lärt er segla och gått på grund. 707 är ganska livlig.

Men Ts vill ha en daycruiser alltså en motorbåt


Okej tack för upplysningen!

De få Johnsson 26or som låg ute var 50-60 tkr vid tillfället jag var på jakt. Dock var dessa väldigt välvårdade och välutrustade. Såg någon i sämre skick som gick för ca 40 så snäppet dyrare än compis 28an låg den tyckte jag.
Citera
2024-03-02, 00:55
  #38
Medlem
En 5 meters HT båt med friskt kapell och en Yamaha på akterspegeln är vettigt för en nybörjare, går att hitta på hösten för 30"
Citera
2024-03-05, 15:59
  #39
Medlem
Starten från Punta del Este är snart
Se
https://www.youtube.com/watch?v=j9_99JmMAkM
Citera
2024-04-03, 16:03
  #40
Medlem
Knivur-273s avatar
Min bror vill åka tungt och fort, dra vattenskidor. Jag var klokare och ville åka snålt och sjösäkert i hög sjö på Vättern, valde en snipa, som icke kan gå fortare än 7..9 knop, vackert spetsgattad i båda ändar och försedd med en Japansk dieselmotor som heter Yanmar.

Jag installerade en s.k. Aqua-Drive, från Svenska Uni-Cardan, och nu blev det i stort sett tyst i akterhytten för småbarnen, där de kunde sitta och ha det bra i normal gånghastighet utan bedövande vibrationer.

Med noggrann skötsel och undersökning, kan icke en sådan enkel men vacker dieselmotor svika dig på sjön.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-03 kl. 16:11.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback