Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-07-27, 15:09
  #37
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Kycklinglår 34:90 kr/kg Willys.

https://www.willys.se/produkt/Kyckli...a-101273580_ST

Hade faktiskt glömt fryst kyckling, tack! Även på mindre affärer kan man hitta kycklingklubbor för runt 30 spänn kilot. Går ju bort en del i ben, men helt ok ändå.
Citera
2023-07-27, 16:57
  #38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Flera tar upp kvalitet, jag definierar det som: "lämpligt för mänsklig konsumtion i större mängd". Vad som då faller bort för mig är hormonbehandlat sydamerikanskt kött och produkter som inte består av 100% kött. Sen får man väl ta det från fall till fall. Ekologiskt kött går ju normalt bort pga priset.

Håller med. Vissa har den i mitt tycke bisarra uppfattningen att ju dyrare desto bättre kvalitet. Men priset är ju en funktion av efterfrågan, så vad gäller kvalitet kan man nog begränsa sig till att köttet inte ska vara otjänligt på grund av ofrånkomliga biologiska processer (förruttnelse, mögel o.dyl.) eller tillsatta kemikalier (läkemedelsresterser, kontamination av blyhaltiga projektiler o.dyl.).

Kycklinglår är relativt billigt. Så även fläsklägg, men när jag upptäckte denna styckdetalj dröjde det bara någon månad innan Willys plockat bort den ur sortimentet. Håll även ögonen öppna för andra udda styckdetaljer som folk i allmänhet anser sig vara för fina för.
Citera
2023-07-27, 17:09
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Kycklinglår är relativt billigt. Så även fläsklägg, men när jag upptäckte denna styckdetalj dröjde det bara någon månad innan Willys plockat bort den ur sortimentet. Håll även ögonen öppna för andra udda styckdetaljer som folk i allmänhet anser sig vara för fina för.

Fläsklägg är väl lite säsongsbetonat. Brukar dyka upp till bra pris på hösten. Det är dock rätt mycket ben.
Citera
2023-07-27, 17:10
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Hade faktiskt glömt fryst kyckling, tack! Även på mindre affärer kan man hitta kycklingklubbor för runt 30 spänn kilot. Går ju bort en del i ben, men helt ok ändå.
Frysta kycklingar är insprutade med vatten för att höja vikten och dessutom är dom nästan fettfria...om du ska köra karnivore måste du äta mycket fett...köp blandfärs +20% fett i storpack när det är rabatterat och kombinera med massor av stekta ägg...det mättar så bra att du kan dela 1kg blandfärs för 3-4 dagar..
och använd riktigt smör för stekning och inte nåt grekisk bögolja som luktar piss på stekpannan..
Citera
2023-07-27, 17:17
  #41
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Fläsklägg är väl lite säsongsbetonat. Brukar dyka upp till bra pris på hösten. Det är dock rätt mycket ben.

Ok, tack för förklaringen. Fick ingen fason på det hela. För stor detalj för att få ner ordentligt i min största kastrull. Jag överlevde dock det eventuellt för kort tid kokade köttet (om det ens blev kokt, eller bara seglade på kastrullens yta). Men minns jag rätt var det rimmat, och då är det väl ingen större fara. Ändå kul att ibland prova något nytt. Och vad gäller benen har du rätt. Kanske var det billiga kilopriset inte alls så billigt, med tanke på hur mycket ben det var.
Citera
2023-07-27, 17:25
  #42
Medlem
worldeditings avatar
Kötthallen i Barkarby har bra priser på kött kolla varje söndag på kvällen så ser du veckans erbjudanden. Brukade snitta på 2000 - 3000 kr i månaden när jag körde carnivore
Citera
2023-07-27, 18:03
  #43
Medlem
Sueonias avatar
Nötlever(men kanske inte bör ätas för mycket), kycklinghjärtan.

Kolla efter extrapriser och köp mycket fransyska, högrev osv när billigt.

Nötfärs hittar man fortfarande för 109 kr standardpris. Skulle väl iaf bli under 100kr/dag.
Citera
2023-07-27, 18:27
  #44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ok, tack för förklaringen. Fick ingen fason på det hela. För stor detalj för att få ner ordentligt i min största kastrull. Jag överlevde dock det eventuellt för kort tid kokade köttet (om det ens blev kokt, eller bara seglade på kastrullens yta). Men minns jag rätt var det rimmat, och då är det väl ingen större fara. Ändå kul att ibland prova något nytt. Och vad gäller benen har du rätt. Kanske var det billiga kilopriset inte alls så billigt, med tanke på hur mycket ben det var.
Kör i ugnen lång tid, kolla lite efter recept på schweinshaxe t.ex. Visserligen ska det göras på färsk lägg, och troligen så var det rimmat, det brukar det vara, men man kan få lite uppslag ändå. Vad gäller priset så brukar det gå att hitta fläsklägg för 30-40 kr/kg, så även om hälften är ben så är det billigt ändå.
Citera
2023-07-27, 18:30
  #45
Medlem
DonaldBidens avatar
Skopa upp nån grävling från vägen så får du nog en 5 kg kött att leka med, färdigmörad och fin!
Se bara till att avbloda den så går det eventuellt bra.
Citera
2023-07-27, 18:39
  #46
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Skopa upp nån grävling från vägen så får du nog en 5 kg kött att leka med, färdigmörad och fin!
Se bara till att avbloda den så går det eventuellt bra.

Inser att du bara är ironisk, men om någon nu skulle få för sig att äta grävling kan det vara värt att påpeka att dessa djur är fulla med parasiter som man inte gärna vill få i sig. Gäller det också ekorre? Vet ej, men det känns onödigt att pröva.
Citera
2023-07-27, 20:58
  #47
Medlem
Bluebeast72s avatar
Köttgrossisterna ala Alibaba har alltid överblivet kött från dagens försäljning, vi köper mkt sånt billigt tex via lokala partihallar till våra dogs.

Färskt, förstklassigt o billigt,ett tips.
Citera
2023-07-27, 21:01
  #48
Medlem
Bli vän med en duktig vildsvinsjägare, då kan du komma över mängder med bra kött och fina detaljer gratis eller för mycket låg kostnad.

I mina trakter är det extremt med vildsvin och många jägare skänker bort kött till vänner och familj då man inte har plats i frysen längre.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback