Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-07-27, 19:47
  #25
Medlem
Barris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Jo, det finns på Win10.
Win10, högerklicka på iso filen och välj "Öppna med" Utforskaren
Citera
2023-07-28, 07:13
  #26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Hej!

Jag drog just hem Mulle Meck bygger båtar från denna sidan:

https://archive.org/details/mulle-meck-batar

Själva filen är en .iso och innehållet ser ut såhär: https://jpeg.pet/img/mullemeck.Yt3AGxD Jag begriper helt enkelt inte hur jag får igång det eller om det ens är möjligt. Finns det någon som kan hjälpa mig med det? Måste man exempelvis ha en emulsion eller vad det heter, något som kör igång gamla cd-skivor spel?
Du har fått ett helt gäng knäppa förslag, du är inte heller speciellt tydlig med vad du har.

Glöm att köra gamla spel direkt på en modern mac.
Även om macen har inbyggt stöd för diskavbildningar som en ISO är.

Enklast är att faktiskt leta i gömmorna efter en gammal PC, alla har väl någon usel dator liggandes, och då menar jag en dator med Windows 98, vilket i princip är ett krav.

För att spelet ens ska vilja starta måste du också ha en "No-CD-patch", så inte spelet tror att det är piratkopierat då den inte kan läsa orignalskivan i cd-läsaren, du hittar inte den filen på archive.org, har ingen aning om vart.

Ännu enklare vore att köpa originalskivan på Tradera...
Citera
2023-07-28, 08:19
  #27
Avstängd
53280s avatar
Installera Windows XP / Windows 98 i en virtuellmaskin och sedan installera spelet i VM.
Citera
2023-07-28, 15:59
  #28
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du har fått ett helt gäng knäppa förslag, du är inte heller speciellt tydlig med vad du har.

Glöm att köra gamla spel direkt på en modern mac.
Även om macen har inbyggt stöd för diskavbildningar som en ISO är.

Enklast är att faktiskt leta i gömmorna efter en gammal PC, alla har väl någon usel dator liggandes, och då menar jag en dator med Windows 98, vilket i princip är ett krav.

För att spelet ens ska vilja starta måste du också ha en "No-CD-patch", så inte spelet tror att det är piratkopierat då den inte kan läsa orignalskivan i cd-läsaren, du hittar inte den filen på archive.org, har ingen aning om vart.

Ännu enklare vore att köpa originalskivan på Tradera...
aa fast det kommer aldrig ske. Jag såg någon spela på TikTok tänkte hm ok, kan va kul. Sökte på nätet, fann en sida som man kunde dra ned det och hoppades att det skulle va enkelt därifrån. Så viktigt är det inte, har redan gett upp haha

Men du har säkert helt rätt i sak annars!
__________________
Senast redigerad av 0Z8S 2023-07-28 kl. 16:01.
Citera
2023-07-28, 17:50
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Det hade du nog inte, han kör ju macos
Sorry, det framgick inte riktigt
Citera
2023-07-28, 20:34
  #30
Medlem
AbandonedEditors avatar
Spelet är gjort i svingamla Macromedia Director 6.02 och kommer garanterat att bugga sketan med scriptfel som sabbar sparfilen i Win 10 och 11. Kan du starta spelet och får felmeddelanden så är det till 99% chans att sparfilen blir korrupt och uppdragen i spelet låser sig/kommer i fel ordning eller att delar till båtarna försvinner.

Det bästa är om man har en äldre dator med typ Win XP, eller kör spelet i virtuell maskin.

Har själv testat i VirtualBox med Windows 95/98 och XP och det fungerar perfekt. Ställ in vid installationen att maskinen ska ha relativt lite RAM och dra ner processorhastigheten rejält så bör det fungera prima.
Citera
2023-07-29, 16:49
  #31
Medlem
MAC GÄLLER DET! Hur svårt kan det vara.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback