Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Dumt och dumt - filmen var först och har alltid jobbat så, parallellt med namnen.
Normalbild 1,37:1, vidfilm 1,66:1 (Europa) 1,85:1 (Amerika) och sen 2,39:1 cinemascope.
Dumt var väl att TV inte fortsatte följa biostandarden eftersom man oavsett format fortfarande måste beskära eller lägga på sorgkanter när biofilm ska visas på TV.
Som gammal 35mm maskinist avskyr jag tv-branschens hattande med kvasifirmat.
Tja, inte vet jag. Man fick göra ett flertal kompromisser vid TV-produktion.
Tex de tidiga TV-kamerorna hade en lång strålgång, ungefär som i en tubkikare.
Alltså en flack vinkel som ljuset nådde det bildalstrande röret på.
Bildalstrande TV-rör kunde inte heller ha vilken form som helst eftersom de var byggda i ömtåligt glas
om jag inte missminner mig.
Filmkamerorna som använde för riktig film var inte byggda så.
De kunde byggas mycket kompaktare, med kortare strålgång.
Finns skisser på hur de var byggda.
Vidare så var TV-kamerornas bildalstrande rör ömtåliga konstruktioner som inte tålde skakningar eller sådant. Det gjorde utomhustagningar osäkra osv.
Riktig film var på den tiden ljuskänsligare än ett TV-rör, därför behövdes det mycket ljus i en riktig TV-studio.
Men på tex stumfilmstiden så fanns det bara film med riktigt låg ljuskänslighet och det var därför
man hade så starkt ljus.
Så starkt att det skadade ögonen på skådisarna. Och att de fick sminka sig för att inte bli "solbrända".
Film var dyrt per löpmeter och därför så fanns många designkrav att optimera för filmutnyttjandet.