Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-12-02, 13:39
  #61
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, det är ju inte fel att retrokänslan finns kvar med sorgkanterna som de hette.
4:3 formatet skapades väl för att (Tjock-) TV-apparaterna var byggda så på den tiden.
Bildskärmen var optimal ur en mängd industriella aspekter och faktorer.

Dock kan nog SVT formatera om de redan rippade filmerna till fler format, om efterfrågan ökar ?
Men det blir då som ned Seinfeld att det ser konstigt ut.

Det har inget med retro att göra. En film ska visas i sitt rätta format. När du ser en 2.35 film på en 16:9 tv så blir det också tunna svarta kanter uppe och nere. Hur svårt är det att fatta? Alla format utom exakt det som apparaten har maskas i någon form.

Jag känner en del idioter som tycker det är viktigare att bara fylla hela skärmen istället för att få med hela bilden, men jag vägrar ha med sådana individer att göra.
Citera
2023-12-02, 15:26
  #62
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilFrog
Vilken film är det på bilden?
(FB) Hur kan SVT misslyckas så fatalt i sitt arkiv?
Citera
2023-12-02, 15:41
  #63
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilFrog
Tack.

Vad menar ens personen med adress?
Länk (URL), troligen.
Citera
2023-12-02, 15:44
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, det är ju inte fel att retrokänslan finns kvar med sorgkanterna som de hette.
4:3 formatet skapades väl för att (Tjock-) TV-apparaterna var byggda så på den tiden.
Bildskärmen var optimal ur en mängd industriella aspekter och faktorer.

Dock kan nog SVT formatera om de redan rippade filmerna till fler format, om efterfrågan ökar ?
Men det blir då som ned Seinfeld att det ser konstigt ut.
Formattet 4:3 som de gamla TV-apparaterna hade följde, normen för 35 mm stumfilm som hade hade formatet 1,33:1.
Citera
2023-12-02, 16:38
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Formattet 4:3 som de gamla TV-apparaterna hade följde, normen för 35 mm stumfilm som hade hade formatet 1,33:1.

Ja 4:3 blir ju 1,33:1.
Det är lite dumt att använda decimaltal i format angivelser.
Tex 16:9 skulle kunna anges som 1,78:1 istället.

Bättre att använda heltal för de svarar då exakt mot antalet pixlar, det kan inte
ett decimaltal göra.

Jag besväras dock inte av att film visas med svarta kanter uppe och nere.
Citera
2023-12-02, 17:25
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja 4:3 blir ju 1,33:1.
Det är lite dumt att använda decimaltal i format angivelser.
Tex 16:9 skulle kunna anges som 1,78:1 istället.

Bättre att använda heltal för de svarar då exakt mot antalet pixlar, det kan inte
ett decimaltal göra.

Jag besväras dock inte av att film visas med svarta kanter uppe och nere.
Dumt och dumt - filmen var först och har alltid jobbat så, parallellt med namnen.
Normalbild 1,37:1, vidfilm 1,66:1 (Europa) 1,85:1 (Amerika) och sen 2,39:1 cinemascope.
Dumt var väl att TV inte fortsatte följa biostandarden eftersom man oavsett format fortfarande måste beskära eller lägga på sorgkanter när biofilm ska visas på TV.
Som gammal 35mm maskinist avskyr jag tv-branschens hattande med kvasifirmat.
Citera
2023-12-02, 18:15
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Dumt och dumt - filmen var först och har alltid jobbat så, parallellt med namnen.
Normalbild 1,37:1, vidfilm 1,66:1 (Europa) 1,85:1 (Amerika) och sen 2,39:1 cinemascope.
Dumt var väl att TV inte fortsatte följa biostandarden eftersom man oavsett format fortfarande måste beskära eller lägga på sorgkanter när biofilm ska visas på TV.
Som gammal 35mm maskinist avskyr jag tv-branschens hattande med kvasifirmat.

Tja, inte vet jag. Man fick göra ett flertal kompromisser vid TV-produktion.
Tex de tidiga TV-kamerorna hade en lång strålgång, ungefär som i en tubkikare.
Alltså en flack vinkel som ljuset nådde det bildalstrande röret på.

Bildalstrande TV-rör kunde inte heller ha vilken form som helst eftersom de var byggda i ömtåligt glas
om jag inte missminner mig.

Filmkamerorna som använde för riktig film var inte byggda så.
De kunde byggas mycket kompaktare, med kortare strålgång.

Finns skisser på hur de var byggda.

Vidare så var TV-kamerornas bildalstrande rör ömtåliga konstruktioner som inte tålde skakningar eller sådant. Det gjorde utomhustagningar osäkra osv.

Riktig film var på den tiden ljuskänsligare än ett TV-rör, därför behövdes det mycket ljus i en riktig TV-studio.

Men på tex stumfilmstiden så fanns det bara film med riktigt låg ljuskänslighet och det var därför
man hade så starkt ljus.
Så starkt att det skadade ögonen på skådisarna. Och att de fick sminka sig för att inte bli "solbrända".

Film var dyrt per löpmeter och därför så fanns många designkrav att optimera för filmutnyttjandet.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-12-02 kl. 18:32.
Citera
2023-12-03, 22:30
  #68
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag hade faktiskt föredragit om man stretchade bilden i Öppet Arkiv framför att den visas som Window Boxed. Nej, dom äldre produktionerna ser bättre ut på DVD helt enkelt.
Citera
2023-12-04, 01:10
  #69
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det har inget med retro att göra. En film ska visas i sitt rätta format. När du ser en 2.35 film på en 16:9 tv så blir det också tunna svarta kanter uppe och nere. Hur svårt är det att fatta? Alla format utom exakt det som apparaten har maskas i någon form.

Jag känner en del idioter som tycker det är viktigare att bara fylla hela skärmen istället för att få med hela bilden, men jag vägrar ha med sådana individer att göra.
Spelar du upp en video på din skärm, och du får svarta kanter på både sidorna och topp och botten så har du inte mottagit videon i "sitt rätta format". Du har fått en skitversion, där någon sett på videon på en skärm som inte har samma format som videon, och bestämt sig för att rippa sin skärm istället för videoströmmen.

Sitter du med en 1:16-skärm och ser på en 4:3-video får du kanter på sidorna.
Sitter du med en 4:3-skärm och ser på en 1:16-skärm får du kanter på toppen och botten.
Sitter du med vilken skärm som helst och får kanter på både sidorna, toppen, och botten, så har du en skitversion som gått genom mellanhänder som inte vet vad de håller på med. Som tex årets julkalender.
Citera
2023-12-14, 00:31
  #70
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det är statligt och de får inte betalt för att tillgodose folks behov.

Samtidigt är många som är anställda där villiga att rätta till misstag som uppstått i tidigare sändningar. Deras ambition är åtminstone att rätt ska blir rätt. Men traditionellt står dom på kändisarnas sida i konflikter.
Citera
2023-12-15, 19:45
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Samtidigt är många som är anställda där villiga att rätta till misstag som uppstått i tidigare sändningar. Deras ambition är åtminstone att rätt ska blir rätt. Men traditionellt står dom på kändisarnas sida i konflikter.
"Fel" är nog ofta rätt... Men folk förstår inte att det finns olika format och att dessa kommer från två vitt skilda håll och är totalt inkompatibla. TV och FILM - två världar som bara delar ETT enda format - som dessutom inte används längre.
Det finns inget sätt att transponera ett format till ett annat utan att antingen lägga till sorgkanter, beskära eller ändra propertionerna. Oavsett blir folk arga och anser att formatet är fel - vilket det alltså sällan är. - formatet är rätt så till vida att det är vad det är i original. Det är bara det att det är ett äldre format som inte stämmer med deras nyare TV.
Citera
2023-12-15, 21:42
  #72
Medlem
Hela den här tråden bär spår av fenomenet att folk gärna vill trycka en fyrkantig kloss genom ett trekantigt hål. Om det inte går har någon annan gjort fel...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback