Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-10, 21:56
  #565
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Friskar upp minnet inför. 2021 i Tallinn blev den svenska medaljskörden 3 guld och 2 silver. Maja Åskag (tresteg, längd), Gabriel Wallmark (tresteg), Oscar Edlund (400 m häck), Moa Granat (400 m häck). Endast Moa Granat som är kvar i år. Därutöver fem ytterligare topp-8 placeringar.

Övriga som deltog för två år sedan och är med även nu: Lowa Branth, Saga Provci, Emma Sralla, Sara Winberg, Saga Berg, Emilia Franzén, Alex Apelgrim.

Underåriga som deltog för två år sedan men inte är med i år: Agnes Thundal, Ingrid Ronge, Alice Magnell Millán, Elvira Tanderud*, Tilda Månsson.

Nu när mästerskapet är över kan vi jämföra med två år sedan. Fem guld och två silver landade medaljfacitet på. Två medaljer bättre än 2021, båda guld. 2:a plats i medaljligan. 15 stycken topp-8 placeringar och 82 poäng jämfört med 10 stycken topp-8 och 55 poäng 2021.

Moa Granat med medalj (silver & guld) i båda mästerskapen. Sara Winberg enda ytterligare som var med 2021 och tog medalj i år.

Av de 14 som tog medalj på juniormästerskap ifjol (U18-EM, EYOF, J-VM) är Isak Hughes den enda med medalj i år.
Citera
2023-08-10, 22:03
  #566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Nå de blev bara 0,27 sekunder från det 30 år gamla finska juniorrekordet. Är väl inte så dåligt då de två bästa hade lopp i benen som tyngde.
Besvikelse är en subjektiv upplevelse. Jag hade förväntat mig minst två sekunder bättre.
Citera
2023-08-10, 22:06
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sverige sexa i poängtabellen med 82 poäng. Finland 14:e med 44 poäng, Danmark 18:e med 28 poäng, Norge 27:a med 13 poäng. Arrangörslandet Israel sist med 1 poäng.

https://jerusalem23results.european-...----------.pdf
Tack. De fem nationer som var före oss är samtliga stora nationer med
mångdubbelt fler invånare, så det var verkligen ett fantastiskt mästerskap.
Citera
2023-08-10, 23:08
  #568
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Hoppar Melvin Holm högre än Staffan Strand gjorde i motsvarande ålder?
Citera
2023-08-10, 23:19
  #569
Medlem
ackefoleys avatar
Belgien med 4 poäng och 32e plats. Bedrövligt.
Citera
2023-08-10, 23:35
  #570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Grahn uppvisade ju tydligen lite storhetsvansinne när han gjorde de löjliga gesterna när han gick i mål under 1500m, så jag trodde hennes "kyliga" segerfirande va hennes sätt att visa att vinsten var väntad och bara var att lalla hem. Sen vet jag inte om det är så psykiskt bra att gå in i en chock så fort något går bra, Melwin firade förövrigt exemplariskt.

Håller med om att Melwin skötte det lite snyggare än Grahn, men det är juniorer och för övrigt var ju Laros betydligt värre i dagens lopp i sådana fall..

Dock verkar inga konkurrenter ta illa upp, utan det är kanske så man förväntas fira nuförtiden, vad vet jag..

Det var ju jag som skrev att hon förmodligen var överraskad och kanske lite "chockad" över segern, baserat på hennes egna uttalanden innan JEM och intervjuer efter loppet..

Bara spekulationer från min sida..
Citera
2023-08-10, 23:44
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Hoppar Melvin Holm högre än Staffan Strand gjorde i motsvarande ålder?

Strand hoppade 2.22 som junior, precis som Christian Olsson..

Patrik Sjöberg 2.33 (svenskt juniorrekord)
Linus Thörnblad 2.30
Stefan Holm 2.21
Melwin Lycke Holm 2.18 (hittills)


Edit: Melwin var ju en hårsmån från att ta 2.21 idag, så tycker inte att man ska stirra sig blind på det..

Han är i princip lika bra som Stefan, Staffan och Christian, men har en bit upp till Sjöberg o Thörnblad, vid samma ålder..

Sedan ska man också komma ihåg att Sverige är väldigt bra i höjdhopp, så det är tre av våra bästa friidrottare genom tiderna som man jämför med och även Thörnblad o Strand hävdade sig bra på seniornivå..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-08-11 kl. 00:04.
Citera
2023-08-11, 07:59
  #572
Medlem
Alkibiadess avatar
Ett försök att sammanfatta JEM:

Jag börjar med internationellt. Väldigt imponerande av Tyskland, vilken bredd de har. Men om jag minns rätt så var det ett annat juniormästerskap relativt nyligen där Sverige var klart bättre än Tyskland så det kan skifta ganska snabbt. Flera av de stora stjärnorna levererade också; Niels Laros, Angelina Topic, Agata Caune, Adriana Vilagos och Matti Furlani. Det var väl främst Joana Koscak av stjärnorna (tillsammans med Sralla) som misslyckades.

För svensk del så blev detta det bästa JEM:et genom tiderna. Fem guld är ju sanslöst bra. Vi hade ju flera klara medalj- och guldmöjligheter så att det blev några medaljer är ju kanske inget som överraskar. Men det som imponerar är ju att flera av våra favoriter motsvarade förväntningarna och tog guld men också att vi hade aktiva som lyfte sig och överpresterade och tog guld. Man bör ju också nämna de som hamnade precis utanför medaljerna som Elsa Sundqvist, Karl Ottfalk, Ayla Hallberg Hossain och Engla Nilsson.

Sprint, medeldistans och hopp var grengrupper som levererade (men som också hade sina bottennapp) medan kast (trots två överraskande finalplatser) som helhet underpresterade. Srallas misslyckade och Zikovic som borde ha presterat bättre i finalen. Dessutom borde någon av kultjejerna och Berg ha tagit sig final, även Hellbom borde ha presterat bättre tycker jag nog. Här finns en del att fundera. Skadan på Hughes (om man ser den mot bakgrunden av hur många skador vi haft i sprint denna säsong) och Trulssons tjuvstart tycker jag också bör rendera till eftertanke. Tjejernas insats på 5000 meter och killarnas på 3000m hinder tycker jag är alltför svag. Sedan tycker jag nog att fler av svenskarna borde ha varit anmälda på fler grenar (så att ett misslyckande hade kunnat kompenseras). Tänker på Trulsson och Sundqvist bland annat.

Något som är positivt är att vi hade flera underåriga som kommer kunna vara med igen om två år (Hallberg Hossain, Ottfalk, Sahlqvist, Roth, Trulsson).
Citera
2023-08-11, 09:09
  #573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ett försök att sammanfatta JEM:

Jag börjar med internationellt. Väldigt imponerande av Tyskland, vilken bredd de har. Men om jag minns rätt så var det ett annat juniormästerskap relativt nyligen där Sverige var klart bättre än Tyskland så det kan skifta ganska snabbt. Flera av de stora stjärnorna levererade också; Niels Laros, Angelina Topic, Agata Caune, Adriana Vilagos och Matti Furlani. Det var väl främst Joana Koscak av stjärnorna (tillsammans med Sralla) som misslyckades.

För svensk del så blev detta det bästa JEM:et genom tiderna. Fem guld är ju sanslöst bra. Vi hade ju flera klara medalj- och guldmöjligheter så att det blev några medaljer är ju kanske inget som överraskar. Men det som imponerar är ju att flera av våra favoriter motsvarade förväntningarna och tog guld men också att vi hade aktiva som lyfte sig och överpresterade och tog guld. Man bör ju också nämna de som hamnade precis utanför medaljerna som Elsa Sundqvist, Karl Ottfalk, Ayla Hallberg Hossain och Engla Nilsson.

Sprint, medeldistans och hopp var grengrupper som levererade (men som också hade sina bottennapp) medan kast (trots två överraskande finalplatser) som helhet underpresterade. Srallas misslyckade och Zikovic som borde ha presterat bättre i finalen. Dessutom borde någon av kultjejerna och Berg ha tagit sig final, även Hellbom borde ha presterat bättre tycker jag nog. Här finns en del att fundera. Skadan på Hughes (om man ser den mot bakgrunden av hur många skador vi haft i sprint denna säsong) och Trulssons tjuvstart tycker jag också bör rendera till eftertanke. Tjejernas insats på 5000 meter och killarnas på 3000m hinder tycker jag är alltför svag. Sedan tycker jag nog att fler av svenskarna borde ha varit anmälda på fler grenar (så att ett misslyckande hade kunnat kompenseras). Tänker på Trulsson och Sundqvist bland annat.

Något som är positivt är att vi hade flera underåriga som kommer kunna vara med igen om två år (Hallberg Hossain, Ottfalk, Sahlqvist, Roth, Trulsson).
Utmärkt sammanfattning. Det intressanta är att om man går ner på individnivå så är det ungefär lika många som överpresterade som underpresterade. Men eftersom de flesta som underpresterade ändå hade varit chanslösa på topp 8 så är detta lätt något som lätt glöms/sopas under mattan. På friidrott.se står det givetvis inget om de som inte lyckats, precis som att det är något fult, eller att man är en sämre människa, om man inte når upp till åtminstone normal insats. Jo, Sralla kunde man inte undvika att åtminstone nämna kort. Och aldrig att man där skulle problematisera om den horribla mängden av skador, främst på sprinters, i svensk friidrott. Jag har inte heller sett någon förklaring till varför herrarna inte ställde upp i kort stafett, som jag skrev tidigare borde man ha flera reserver på plats.
Citera
2023-08-12, 08:35
  #574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Utmärkt sammanfattning. Det intressanta är att om man går ner på individnivå så är det ungefär lika många som överpresterade som underpresterade. Men eftersom de flesta som underpresterade ändå hade varit chanslösa på topp 8 så är detta lätt något som lätt glöms/sopas under mattan. På friidrott.se står det givetvis inget om de som inte lyckats, precis som att det är något fult, eller att man är en sämre människa, om man inte når upp till åtminstone normal insats. Jo, Sralla kunde man inte undvika att åtminstone nämna kort. Och aldrig att man där skulle problematisera om den horribla mängden av skador, främst på sprinters, i svensk friidrott. Jag har inte heller sett någon förklaring till varför herrarna inte ställde upp i kort stafett, som jag skrev tidigare borde man ha flera reserver på plats.

Rapporteringen kring Sralla var märklig tycker jag. Tycks ha gått de flesta förbi, men friidrott.se nämnde hennes skadeproblem i en förhands om de svenska medaljhoppen. När floppen var ett faktum hette det dock att hon inte hade dagen. Kan iofs tänka mig att Emma absolut inte vill skylla ifrån sig, men nu blev det ungefär som att ja, hon har problem med en fot men det var inte därför det gick dåligt.

Okej...

Viss skillnad mot Jonas Hedmans rapport på Spårvägens hemsida

Citat:
Emma Sralla, som förra året vann junior-VM i diskus, har haft problem med vänsterfoten sedan hon kom till Sverige i slutet på juni. Hon stod över Friidrotts-SM i Söderhamn för att vila foten och kunna prestera på junior-EM. Men i diskuskvalet på onsdagsmorgonen fungerade det inte. Hon kunde inte stå emot med vänsterbenet, som var tejpat, och det blev tre kryss.

Andra kastet landade kring 48 meter och de tredje kring 51 men hon kunde inte stå kvar. För final krävdes 47.26. En tung dag för Emma som i våras satte två svenska juniorrekord – 59.02 och 59.70. Emma åker i slutet på veckan hem till Dallas och nu är det bara att vila och ladda batterierna till nästa år.

https://www.sparvagenfriidrott.se/tv...e-i-junior-em/
Citera
2023-08-12, 10:18
  #575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Rapporteringen kring Sralla var märklig tycker jag. Tycks ha gått de flesta förbi, men friidrott.se nämnde hennes skadeproblem i en förhands om de svenska medaljhoppen. När floppen var ett faktum hette det dock att hon inte hade dagen. Kan iofs tänka mig att Emma absolut inte vill skylla ifrån sig, men nu blev det ungefär som att ja, hon har problem med en fot men det var inte därför det gick dåligt.

Okej...

Viss skillnad mot Jonas Hedmans rapport på Spårvägens hemsida


https://www.sparvagenfriidrott.se/tv...e-i-junior-em/
Tack för referensen! Ja, Hedman är bra. Bara tråkigt att han inte skriver på friidrott.se. Men han har ju Friidrottaren. På friidrott.se är standarden kraftigt omväxlande. Man börjar känna igen namnen på skribenterna nu. Och det finns de som är vettiga, men också den absoluta motsatsen. Och ALJ-klass? Dream on.
Citera
2023-08-12, 11:10
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Rapporteringen kring Sralla var märklig tycker jag. Tycks ha gått de flesta förbi, men friidrott.se nämnde hennes skadeproblem i en förhands om de svenska medaljhoppen. När floppen var ett faktum hette det dock att hon inte hade dagen. Kan iofs tänka mig att Emma absolut inte vill skylla ifrån sig, men nu blev det ungefär som att ja, hon har problem med en fot men det var inte därför det gick dåligt.

Okej...

Viss skillnad mot Jonas Hedmans rapport på Spårvägens hemsida


https://www.sparvagenfriidrott.se/tv...e-i-junior-em/

Tack för info!

Det förklarar mycket, tråkigt att hon inte kunde göra sig själv rättvisa..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback