Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-09, 14:15
  #13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orman
Hej,

Har en inflammation i tunntarmen och utreds just nu för Crohns sjukdom. Några timmar efter en måltid så får jag nåt otroligt ont i magen som håller i sig många många timmar innan tarmen är tömd på innehållet, så tillsvidare käkar jag bara flytande mat som yoghurt och soppa. Även experimenterat lite med stekt ägg utan nåt tillbehör och det gick också bra.

Någon som har fler tips? Jag behöver helst kunna variera kosten lite och gärna kunna få i mig kalorierna och näringen jag behöver, annars kommer jag rasa i vikt om jag ska leva på yoghurt och soppa. Även nåt så enkelt som en ostmacka är helt kört, så det måste vara nåt som är väldigt lättsmält och snällt för tarmen.
En måltid kan vara potatisgröt
finns recept på webben.
Mitt recept är annorlunda och utan mjöl eller gryn (fibrer/gluten)
- skala potatis
- råriv
- koka på låg värme i lite lite vatten så att det inte blir något vatten att hälla av
- eventuellt lite salt om tarmen tål det
- mycket blåbär
En snäll måltid som är både energirik, vitaminrik och god med blåbär
------------
motionera för perestaltikens skull
undvik alkohol, kaffe, energidrycker, kolsyra, var försiktig med stekta oljor
Citera
2023-08-09, 15:13
  #14
Medlem
billayless avatar
Kokt fisk som många nämnt är bra, borde väl även funka med bra med pannkakor som typ bara är ägg, mjöl och vatten.
Citera
2023-08-09, 16:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickzork
Många fel här ovan så var försiktig: Köttfärsås och grillat kött (som två stycken nämnt) är inte speciellt snällt mot magen.

Kokt fisk, kokt potatis och ris är bra mat.

Poängen är väl att magar är olika, och man får prova sig fram. Min tål kött i alla former, men varken ris eller havre.
Citera
2023-08-09, 18:20
  #16
Medlem
Juristen08s avatar
Testa vanlig vit småfralla och kexchoklad. Inte så nyttigt men snällt mot magen. Laktosfri kvarg innehåller mycket protein.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2023-08-09 kl. 18:25.
Citera
2023-08-09, 18:28
  #17
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickzork
Många fel här ovan så var försiktig: Köttfärsås och grillat kött (som två stycken nämnt) är inte speciellt snällt mot magen.

Kokt fisk, kokt potatis och ris är bra mat.
Köttfärs brukar gå bra men just köttfärssås innehåller ofta lök, vitlök och/eller kanske också vissa kryddor, och då är det sannolikt det man reagerar på. Grillat kött håller jag med om och det fick jag inte äta medan kokt gick bra. Men som sagt: man får prova sig fram och se vad som fungerar för vi är alla olika.
Citera
2023-08-09, 18:31
  #18
Medlem
Rouens avatar
Blåbär botar allt. Ju färskare desto bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback