Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-14, 12:23
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Hej!

Jag har nyligen observerat ett intressant fenomen på olika dejtingappar. Det verkar som att allt fler kvinnor i åldersgruppen 30-45 år uttrycker en önskan att ha barn, och detta har blivit mer framträdande det senaste året. Jag stöter på cirka 5st dagligen som vill detta. Många markerar i sina profiler att de vill ha barn "i framtiden" eller "så fort som möjligt."

Det som gör detta extra intressant är att forskning visar att risken för komplikationer under graviditet ökar med åldern, särskilt efter 35 år. Dessa risker inkluderar högre chans för missfall, kromosomavvikelser som Downs syndrom, graviditetsdiabetes, högt blodtryck, och för tidig födsel.

Så frågan är, varför denna trend? Varför väljer kvinnor att vänta med att få barn trots de kända riskerna? Är det på grund av karriär, livsstil, ekonomi, eller något annat? Och varför har detta blivit mer framträdande nu jämfört med för 5 år sedan?

Kan detta förklaras av att du själv nått denna ålder så att det är först nu du ser dessa profiler? Jag ställer mig nämligen frågande till att det skulle vara en ny trend.

En barnlös kvinna har alltid ansetts som något avvikande. Det är biologiskt att vilja ha barn.
Citera
2023-08-15, 14:43
  #278
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Är inte det märkligt?

Det borde väl inte vara svårt att skaka fram goda råd och tumregler med all erfarenhet som finns.

Du missar helt poängen och beskyller bara ena könet. Männen är totalt lost i den åldern, få som är så mogna att de kan gifta sig, och nej 20 åringar vill inte ha 30 åringar.
Citera
2023-08-15, 15:50
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Du missar helt poängen och beskyller bara ena könet. Männen är totalt lost i den åldern, få som är så mogna att de kan gifta sig, och nej 20 åringar vill inte ha 30 åringar.
Det är möjligt att jag missförstår din poäng. Jag förstod inte den fetade meningen nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Man är jätte lost i sina 20s och får dåliga råd och förebilder av precis alla. Beter man sig kanske man studerar för länge då man borde ha hittar en partner...

Jag beskyller inte bara ena könet, eller något kön för den delen. Jag tror det är ett strukturfel. Men jag förstår att det är lätt att lägga in åsikter mellan raderna i det jag skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Männen borde också vara stabila o binda sig för att man ska vilja skaffa barn men idag ska alla bara bo sambo i 1000 år
Det här var ett bra råd till unga män som jag aldrig stött på. Inte via grundskolan, RFSU, RFSL, UMO, från släkt, föräldrar, vänner, media, eller någon vårdcentral i alla fall.
.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-08-15 kl. 15:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback