Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-11, 20:46
  #1
Medlem
Har fått lite konstiga räkningar från Telia dom senaste månaderna.

Jobbar i Schweiz sen några år tillbaka så har dubbla sim (iPhone 12 mini). Ett Telia (fysiskt) och ett Schweiziskt (e-sim).

Har haft samma abonnemang från Telia i ca 20 år. Haft samma telefon i 3 år.
Har alltid mobildata och röst satt till det Schweiziska och roaming av på Telia, även om jag är i Sverige (har ändå fri roaming på det Schweiziska)

Dom senaste 4 månaderna har jag fått räkningar med roaming på runt 800 - 900 kronor.

Enligt Telias app har det inte gått någon data alls under visa av de månaderna:
https://imgur.com/6Zb19FY
Var hemma i Sverige April, Juli och Augusti så att det används data då är rimligt.

Men som i exempelvis Juni då ingen data används har jag ändå en räkning på 700 kronor (för 10MB):
https://imgur.com/w4Aig1m

Och det är också minst sagt oklart vad det är dom tar betalt för när man kollar specifikationerna, som 0.01MB har kostar drygt 20 kronor:
https://imgur.com/IlH5TG5

När man ringer och försöker reda ut skiten blir man bara skickad runt till olika avdelningar i någon timme. Ingen har ansvar för det, eller kan få fram rätt uppgifter.
Fick till slut ett formulär att fylla i och fick då till svar att det är min telefon det är fel på samtidigt som deras app inte visar korrekt datamängd (dom har korrekt data som räkningarna baseras på) Vilken otur att det händer samtidigt
Begärde då att få tillgång till all roaming historik (vill ju se vart fan det kommer ifrån) Det kan dom inte se enligt GDPR men jag kan beställa den (fick beskrivet hur). Men den funktionen fungerar ju så klart inte heller. Har inte fungerat på drygt en vecka nu, varken från telefonen eller datorn
https://imgur.com/VH5Woou

Var in med telefonen till Apple som kollade körde alla tester dom kunde, och det är inget fel på den enligt dom.

Någon annan som haft liknande problem ?
Citera
2023-08-11, 20:57
  #2
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte!
Har fått lite konstiga räkningar från Telia dom senaste månaderna.

Jobbar i Schweiz sen några år tillbaka så har dubbla sim (iPhone 12 mini). Ett Telia (fysiskt) och ett Schweiziskt (e-sim).

Har haft samma abonnemang från Telia i ca 20 år. Haft samma telefon i 3 år.
Har alltid mobildata och röst satt till det Schweiziska och roaming av på Telia, även om jag är i Sverige (har ändå fri roaming på det Schweiziska)

Dom senaste 4 månaderna har jag fått räkningar med roaming på runt 800 - 900 kronor.

Enligt Telias app har det inte gått någon data alls under visa av de månaderna:
https://imgur.com/6Zb19FY
Var hemma i Sverige April, Juli och Augusti så att det används data då är rimligt.

Men som i exempelvis Juni då ingen data används har jag ändå en räkning på 700 kronor (för 10MB):
https://imgur.com/w4Aig1m

Och det är också minst sagt oklart vad det är dom tar betalt för när man kollar specifikationerna, som 0.01MB har kostar drygt 20 kronor:
https://imgur.com/IlH5TG5

När man ringer och försöker reda ut skiten blir man bara skickad runt till olika avdelningar i någon timme. Ingen har ansvar för det, eller kan få fram rätt uppgifter.
Fick till slut ett formulär att fylla i och fick då till svar att det är min telefon det är fel på samtidigt som deras app inte visar korrekt datamängd (dom har korrekt data som räkningarna baseras på) Vilken otur att det händer samtidigt
Begärde då att få tillgång till all roaming historik (vill ju se vart fan det kommer ifrån) Det kan dom inte se enligt GDPR men jag kan beställa den (fick beskrivet hur). Men den funktionen fungerar ju så klart inte heller. Har inte fungerat på drygt en vecka nu, varken från telefonen eller datorn
https://imgur.com/VH5Woou

Var in med telefonen till Apple som kollade körde alla tester dom kunde, och det är inget fel på den enligt dom.

Någon annan som haft liknande problem ?
Vad som förvånar mig är att du har haft Telia ca 20 år och först nu drabbats av problem, att du inte får något korrekt svar från Telia är inga konstigheter för på Telia jobbar det (med få undantag) bara en stor hög arslen som inget kan och som knappast får någon jobb på ett annat bolag.
Byt bolag är det enda råd jag kan ge.
Citera
2023-08-11, 21:11
  #3
Medlem
Det där med att bara bli runtkopplad till den ena idioten efter den andre, det känner jag igen väldigt väl.
Ingen vill ta ansvar och man får aldrig prata med samma person utan varje gång skall man förklara läget för en ny individ.
TS kan testa med att kräva att få prata med en chef, då börjar det riktigt roliga

De vägrar konsekvent att koppla till chefer, för de har tydligen inget telefonnummer till sådana.

Nej fy fan. Enda lösningen är att byta telebolag.
Felia behandlar sina kunder som bajs.
Citera
2023-08-11, 21:26
  #4
Medlem
Jag har typ bara använt halebop. Telia i början men bytade senare.

Mina (alla jag ägt) har alltid varnat vid hög dataförbrukning. Saken är att även om telefonen säger 12gbyte kanske teleräkningen säger 750mb. Vilket ändå är under mina 12 gbyte jag betalar för vid utlandsvistelse. Ganska långt under. Men jag har inte iPhone...

Det du skriver att roaming är av kanske är nåt som felar med iPhone, inte Telia.ellwr så är Telia helt ute och cyklar. Jaga på efter högsta chefen så kanske du får återbäring.
Vill minnas att jag fick 6 månader gratis telefon efter ett problem med just Telia, och jag ringde och varje gång sa jag, låt mig prata med högsta chefen, efter några månader ringde "högsta chefen" och bad om ursäkt och jag slapp både abonnemang och ringavgifter. Fast det var när jag bodde i Sverige och hade fast kopparledning jag surfade på

Det verkar i te blivit så mycket bättre.

Idag har jag aldrig problem då jag har halebop, användningen är alltid lägre än vad telefonen anger.
Citera
2023-08-11, 21:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag har typ bara använt halebop. Telia i början men bytade senare.

Mina (alla jag ägt) har alltid varnat vid hög dataförbrukning. Saken är att även om telefonen säger 12gbyte kanske teleräkningen säger 750mb. Vilket ändå är under mina 12 gbyte jag betalar för vid utlandsvistelse. Ganska långt under. Men jag har inte iPhone...

Det du skriver att roaming är av kanske är nåt som felar med iPhone, inte Telia.ellwr så är Telia helt ute och cyklar. Jaga på efter högsta chefen så kanske du får återbäring.
Vill minnas att jag fick 6 månader gratis telefon efter ett problem med just Telia, och jag ringde och varje gång sa jag, låt mig prata med högsta chefen, efter några månader ringde "högsta chefen" och bad om ursäkt och jag slapp både abonnemang och ringavgifter. Fast det var när jag bodde i Sverige och hade fast kopparledning jag surfade på

Det verkar i te blivit så mycket bättre.

Idag har jag aldrig problem då jag har halebop, användningen är alltid lägre än vad telefonen anger.
Du måste vara totalt okunnig om du tror att telefonen och inte operatören hanterar roaming. Lägg dig i grottan igen.
Ditt snack om att prata med högsta chefen är bara nys.
Du är helt enkelt knarkad.
Ps
Halebop är ett dotterbolag till Telia
Citera
2023-12-30, 12:28
  #6
Medlem
eijs avatar
2023

Citat:
Ursprungligen postat av Jonte!
Har fått lite konstiga räkningar från Telia dom senaste månaderna?
Någon annan som haft liknande problem ?

Jag har.

Detta året på min 1 tjänst jag har hos Telia och som är på autogiro sedan flera år tillbaka har jag 2 ggr detta året fått rejält saltade räkningar. Jag har alltså 1 tjänst och som inte höjts avgift på, ändå får jag 2 ggr detta året plötsligt rejäla höjningar.
Jag var tvungen att ringa kontoret i Sthlm för att få rätsida på det hela och för att få tillbaka de pengar Telia drog av mig och som jag tvingades ligga ute med nästan hela detta året.

Inte nog med detta utan plötsligt kunde inte min bank betala räkningen som sedan flera år tillbaka ligger på autogiro. Jag kunde heller inte betala den räkningen via min internetbank.
I samtal med Telias kontor i Sthlm fick jag veta att Telia plötsligt skulla ha bytt bankgironummer vilket är en lögn när jag kollade upp det.

Allt detta med märkliga räkningar från Telia började för min del i februari detta året 2023.
Jag kan också intyga att detta att bli kopplad till en chef inte fungerar för de anställda vet inte vad deras chef heter och de anställda gör heller inte sitt jobb.
Hade de gjort sitt jobb hade jag sluppit att göra deras jobb.
Det är omfattande bedrägerier och korruption in i minsta, lilla vrå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback