Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-14, 15:53
  #1
Medlem
Vandrar och sovsäck med kompisarna några gånger mellan april-september. Brukar bli kanske 3-4 gånger beroende på år.

Har använt farsan tält och liggunderlag som han förmodligen köpte på Biltema för många år sedan.

Har känt av i senaste vandringarna att det är för mycket att bära samt ganska obekvämt att sova i.

Undrar därför om någon kan ge mig förslag på beprövad sovsäck och liggunderlag som inte kostar skjortan? Kan inte ge ett belopp, men är ganska flexibel beroende på produktens kvalité.

Tacksam för svar.
Citera
2023-08-14, 16:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Vandrar och sovsäck med kompisarna några gånger mellan april-september. Brukar bli kanske 3-4 gånger beroende på år.

Har använt farsan tält och liggunderlag som han förmodligen köpte på Biltema för många år sedan.

Har känt av i senaste vandringarna att det är för mycket att bära samt ganska obekvämt att sova i.

Undrar därför om någon kan ge mig förslag på beprövad sovsäck och liggunderlag som inte kostar skjortan? Kan inte ge ett belopp, men är ganska flexibel beroende på produktens kvalité.

Tacksam för svar.

Billigt och kvalité brukar inte rimma. Köp ett Therm-a-Rest eller ett Exped när det gäller liggunderlag. Exped är min favorit då den jag har är 9cm tjock när den är uppblåst. Sovsäck är lite svårare då det beror på vilken tid på året ni är ute. Så när det gäller sovsäck så borde man ha några olika att välja mellan beroende på hur varmt det är ute.
Citera
2023-08-14, 16:58
  #3
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Vandrar och sovsäck med kompisarna några gånger mellan april-september. Brukar bli kanske 3-4 gånger beroende på år.

Har använt farsan tält och liggunderlag som han förmodligen köpte på Biltema för många år sedan.

Har känt av i senaste vandringarna att det är för mycket att bära samt ganska obekvämt att sova i.

Undrar därför om någon kan ge mig förslag på beprövad sovsäck och liggunderlag som inte kostar skjortan? Kan inte ge ett belopp, men är ganska flexibel beroende på produktens kvalité.

Tacksam för svar.

Bästa tresäsongers enligt min mening är Carinthia Defence 4. Bra och slitstark allrounder.
Liggunderlag något från Therm-a-rest.
Citera
2023-08-14, 17:18
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Bästa tresäsongers enligt min mening är Carinthia Defence 4. Bra och slitstark allrounder.
Liggunderlag något från Therm-a-rest.
Word på det!! Men den är ju inte så jättebillig, men skall man använda den några gånger lönar sig kvalité. Hellre en begagnad Carinthia än en ny skitsäck för 400kr
Citera
2023-08-14, 17:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Bästa tresäsongers enligt min mening är Carinthia Defence 4. Bra och slitstark allrounder.
Liggunderlag något från Therm-a-rest.

Therm-A-Rest fungerar utmärkt så länge man inte sover på sidan. Gör man det så behövs ett betydligt tjockare underlag. Därför rekommenderar jag Exped då de är betydligt tjockare.
Modellen jag har är Downmat 9M.
__________________
Senast redigerad av hoohye 2023-08-14 kl. 17:20.
Citera
2023-08-14, 19:38
  #6
Medlem
Exped
Citera
2023-08-14, 22:05
  #7
Medlem
Övernattar frekvent i skog och mark året om. Har en Carinthia Defence 4 som tidigare nämnts i tråden tillsammans med några andra alternativ. Den sovsäck som är mest prisvärd (kolla in priset!) är följande Urbergsäck:

https://www.outnorth.se/urberg/3-season-sleeping-bag-g5

Extremtemperatur -26.8 grader C
Komforttemperatur dam: -2.3 grader C
Komforttemperatur herr: -8.5 grader C

597 kr

Det är inte den smidigaste på marknaden när det kommer till packstorlek men pris kontra prestandaratiot är oslagbart. Bara att inhandla (om det nu inte är vikten som är viktigast men eftersom du efterfrågar prisvärda alternativ så tipsar jag om denna)

Har även testat en mängd olika liggunderlag. Ett av de mest privärda liggunderlagen är följande Sydvang-alternativ (R-värde 4.2):

https://www.outnorth.se/sydvang/aust...ulated-air-mat

597 kr
__________________
Senast redigerad av Gemini_ 2023-08-14 kl. 22:27.
Citera
2023-09-04, 14:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Vandrar och sovsäck med kompisarna några gånger mellan april-september. Brukar bli kanske 3-4 gånger beroende på år.

Har använt farsan tält och liggunderlag som han förmodligen köpte på Biltema för många år sedan.

Har känt av i senaste vandringarna att det är för mycket att bära samt ganska obekvämt att sova i.

Undrar därför om någon kan ge mig förslag på beprövad sovsäck och liggunderlag som inte kostar skjortan? Kan inte ge ett belopp, men är ganska flexibel beroende på produktens kvalité.

Tacksam för svar.

Är du helsnurrig? Det är jag.

Jag har en vanlig sovsäck som jag försöker snurra runt i och sovsäcken hänger inte riktigt med utan tjorvar så att jag i värsta fall kan vakna flera gånger av att jag är invirad och fast. Känslan av att vara brutalt fasthållen och kramad av en anakonda är inget vidare.

Så här tänker jag; Fördel är att en sovsäck går att öppna upp och använda som ett vanligt täcke vid varmare temperatur. Fast då får man ju ibland huvan över ansiktet istället.

Snurrvänlig quilt finns förstås, men de är mindre varma än en sovsäck då de är öppna upptill. Sen ska du fästa quilten i liggunderlaget och då tar det stopp för min del. Om jag har förstått det hela rätt så ska man alltså krypa in ovanifrån under quilten?! Det svängutrymmet har då inte jag i tältet.

Jag behöver också få tips på en bra sovsäck. Den ska vara snurrvänlig, varm, fluffig i dun och lätt. Kallaste temperatur jag sover i är max -5 grader. Jag gissar att kalaset går loss på några tausingar, men det kan det ju vara värt för någonting som håller flera år framöver och ger god sömn.

Hojta till om du (eller någon annan) hittar något vettigt att sova i.
Citera
2023-09-05, 00:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Övernattar frekvent i skog och mark året om. Har en Carinthia Defence 4 som tidigare nämnts i tråden tillsammans med några andra alternativ. Den sovsäck som är mest prisvärd (kolla in priset!) är följande Urbergsäck:

https://www.outnorth.se/urberg/3-season-sleeping-bag-g5

Extremtemperatur -26.8 grader C
Komforttemperatur dam: -2.3 grader C
Komforttemperatur herr: -8.5 grader C

597 kr

Det är inte den smidigaste på marknaden när det kommer till packstorlek men pris kontra prestandaratiot är oslagbart. Bara att inhandla (om det nu inte är vikten som är viktigast men eftersom du efterfrågar prisvärda alternativ så tipsar jag om denna)

Har även testat en mängd olika liggunderlag. Ett av de mest privärda liggunderlagen är följande Sydvang-alternativ (R-värde 4.2):

https://www.outnorth.se/sydvang/aust...ulated-air-mat

597 kr


Det där är extrapris. andra sajter man sökt hamnar på 2000++
Citera
2023-09-07, 15:02
  #10
Medlem
OdlarSparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Är du helsnurrig? Det är jag.

Jag har en vanlig sovsäck som jag försöker snurra runt i och sovsäcken hänger inte riktigt med utan tjorvar så att jag i värsta fall kan vakna flera gånger av att jag är invirad och fast. Känslan av att vara brutalt fasthållen och kramad av en anakonda är inget vidare.

Så här tänker jag; Fördel är att en sovsäck går att öppna upp och använda som ett vanligt täcke vid varmare temperatur. Fast då får man ju ibland huvan över ansiktet istället.

Snurrvänlig quilt finns förstås, men de är mindre varma än en sovsäck då de är öppna upptill. Sen ska du fästa quilten i liggunderlaget och då tar det stopp för min del. Om jag har förstått det hela rätt så ska man alltså krypa in ovanifrån under quilten?! Det svängutrymmet har då inte jag i tältet.

Jag behöver också få tips på en bra sovsäck. Den ska vara snurrvänlig, varm, fluffig i dun och lätt. Kallaste temperatur jag sover i är max -5 grader. Jag gissar att kalaset går loss på några tausingar, men det kan det ju vara värt för någonting som håller flera år framöver och ger god sömn.

Hojta till om du (eller någon annan) hittar något vettigt att sova i.
Jag använder Helsport breheimen down. Den uppfyller alla krav med undantag för snurrvänlig, iallafall för mig men antar att det beror på hur tjock man är.
Jag har sovit i minus 10 grader i den utan problem.
__________________
Senast redigerad av OdlarSparris 2023-09-07 kl. 15:05. Anledning: Glömde nämna en viktig sak
Citera
2023-09-08, 22:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det där är extrapris. andra sajter man sökt hamnar på 2000++

Nej, detta är deras egna märke (Urberg) så du hittar inte vissa av mina exempel i andra nätbutiker. Om du hittar motsvarande produkter i andra nätbutiker, fast dyrare, så köper du inte därifrån helt enkelt. Följ mitt råd så får du något som faktiskt levererar till en spottstyver.
__________________
Senast redigerad av Gemini_ 2023-09-08 kl. 22:21.
Citera
2023-09-11, 15:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdlarSparris
Jag använder Helsport breheimen down. Den uppfyller alla krav med undantag för snurrvänlig, iallafall för mig men antar att det beror på hur tjock man är.
Jag har sovit i minus 10 grader i den utan problem.

Tack för tipset! När jag får bättre om tid ska jag grotta ned mig i sovsäcksdjungeln. Tidigare har jag hållit mig till märket med den berömda räven, för att det har varit svenskt och tillverkat i Sverige. Numer står det väl made in Taiwan eller China på varenda pryl och huvudkontoret är flyttat till skatteparadiset Schweiz. Är det ens svenskt längre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback