Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-19, 20:32
  #1
Medlem
konstits avatar
Såg en gång något TV-program där dom bl.a. visade en nyproducerad (?) svensk kamera som skulle lämpa sig väl att ta t.ex. naturbilder då skärpan var samma, oavsett djup ?

Kostade väl 100.000 eller något i den rättningen, och så var den stor som en resekoffert ! Om jag minns rätt var hela huset i trä...

Någon som minns programmet, eller kanske vet vad jag dillar om, det låter ju onekligen som något "hitte-på", men det kan möjligen ha varit något teknikprogram, dock senare än 70-talet, sannolikt 80-talet, men inte senare än 2000, med säkerhet.
Citera
2023-08-19, 21:54
  #2
Medlem
Amazon-mannens avatar
Någon Hasselblads-historia?
Citera
2023-08-19, 23:11
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Jag säger inte att det är svaret, men jag minns att komikern och filmskaparen Hans Alfredson höll på med något sånt.
Väldigt svårt att googla på då allt drunknar i annan info!
Citera
2023-08-20, 15:22
  #4
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Någon Hasselblads-historia?

100k och "svensk" - låter onekligen som just en Hasselblad modell "värsting".
Citera
2023-08-20, 16:28
  #5
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
100k och "svensk" - låter onekligen som just en Hasselblad modell "värsting".


Nix, det var inte en Hasselbladare, det var en ny aktör, men med några gamla idéer som fått nytt liv...

Bilderna var, så vitt jag kommer ihåg endast i s/v.
Om jag bara kunde komma ihåg vilket program det var jag såg den... Kom där någon efterföljare till Tekniskt Magasin, som jag inte minns ?
__________________
Senast redigerad av konstit 2023-08-20 kl. 16:43.
Citera
2023-08-20, 18:27
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nix, det var inte en Hasselbladare, det var en ny aktör, men med några gamla idéer som fått nytt liv...

Bilderna var, så vitt jag kommer ihåg endast i s/v.
Om jag bara kunde komma ihåg vilket program det var jag såg den... Kom där någon efterföljare till Tekniskt Magasin, som jag inte minns ?
Tv-programmet Sigma?
Citera
2023-08-20, 22:42
  #7
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tv-programmet Sigma?

Inte omöjligt... Jag vill minnas inslaget i huvudsak var en studioproduktion, och att man bl.a. visade bilder tagna i någon björskog, och att just skärpan var ensartad i hela djupet, ja... det blev nästan overkligt tydligt !
Citera
2023-08-21, 13:46
  #8
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Såg en gång något TV-program där dom bl.a. visade en nyproducerad (?) svensk kamera som skulle lämpa sig väl att ta t.ex. naturbilder då skärpan var samma, oavsett djup ?

Kostade väl 100.000 eller något i den rättningen, och så var den stor som en resekoffert ! Om jag minns rätt var hela huset i trä...

Någon som minns programmet, eller kanske vet vad jag dillar om, det låter ju onekligen som något "hitte-på", men det kan möjligen ha varit något teknikprogram, dock senare än 70-talet, sannolikt 80-talet, men inte senare än 2000, med säkerhet.
Det är inte FoCoz som du tänker på?

http://www.focoz.com/press/
Citera
2023-08-21, 17:31
  #9
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det är inte FoCoz som du tänker på?

http://www.focoz.com/press/

Nix, det var en analog historia... Men den här FoCoz är ju spännande också !
Bildexemplen minner ju precis om det jag lite klumpigt försökt beskriva, men den jag tänker på var mer som en "lådkamera", väldigt lång sådan och det var inte optiken men snarare exponeringstiden som var grejen (om jag minns rätt.

Men tack för spännande län i alla fall !
Citera
2023-08-22, 21:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Såg en gång något TV-program där dom bl.a. visade en nyproducerad (?) svensk kamera som skulle lämpa sig väl att ta t.ex. naturbilder då skärpan var samma, oavsett djup ?

Kostade väl 100.000 eller något i den rättningen, och så var den stor som en resekoffert ! Om jag minns rätt var hela huset i trä...

Någon som minns programmet, eller kanske vet vad jag dillar om, det låter ju onekligen som något "hitte-på", men det kan möjligen ha varit något teknikprogram, dock senare än 70-talet, sannolikt 80-talet, men inte senare än 2000, med säkerhet.
Programmet visade gissningsvis upp en svensk storformatskamera.
Eftersom de byggs i mycket små serier av entusiaster blir priset därefter.
Principen är att du kan tilta objektivet och filmplanet i förhållande till varandra och därmed styra skärpedjupet från mycket kort till i princip oändligt. Det möjliggörs genom att stora delar av kamerahuset utgörs av en bälg. Mycket riktigt är det en produkt som nog är vanligast (även om den inte är speciellt vanlig ren allmänt) hos naturfotografer. Dessutom en riktigt kul produkt
I sig inget nytt, vare sig att den var svenskbyggd, eller principen som sådan. Men att det kommer nya aktörer som gör mindre vanliga produkter är ju i sig kul att uppmärksamma.

googla storformatskamera.

Slänger in en Brasklapp. Det kan ha varit en mellanformatare eller småbildskamera med tilt/shift-optik. Ungefär samma princip.
__________________
Senast redigerad av martinator 2023-08-22 kl. 21:57.
Citera
2023-08-23, 08:34
  #11
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Programmet visade gissningsvis upp en svensk storformatskamera.
Eftersom de byggs i mycket små serier av entusiaster blir priset därefter.
Principen är att du kan tilta objektivet och filmplanet i förhållande till varandra och därmed styra skärpedjupet från mycket kort till i princip oändligt. Det möjliggörs genom att stora delar av kamerahuset utgörs av en bälg. Mycket riktigt är det en produkt som nog är vanligast (även om den inte är speciellt vanlig ren allmänt) hos naturfotografer. Dessutom en riktigt kul produkt
I sig inget nytt, vare sig att den var svenskbyggd, eller principen som sådan. Men att det kommer nya aktörer som gör mindre vanliga produkter är ju i sig kul att uppmärksamma.

googla storformatskamera.

Slänger in en Brasklapp. Det kan ha varit en mellanformatare eller småbildskamera med tilt/shift-optik. Ungefär samma princip.

Jag vill dock minnas att där inte var någon bälg, bara en jäkla stor trälåda, och att där var begränsat med optik... är osäker på om där ens var film i, eller om den istället liknade en "obscura" ?
(Vilket skulle förklara storlek och längre exponerimgstid), men att uppfinnaren löste problemet med att man mister lite skärpa med sådan en model... "oändligt" djup och skäpa alltså
__________________
Senast redigerad av konstit 2023-08-23 kl. 08:53.
Citera
2023-09-09, 08:13
  #12
Medlem
chibibottos avatar
Har inget svar till dig men kolla under den här länken: http://www.fotopaw.se/texter/svkam.htm - en tidslinje över svenska kamera tillverkare.

Hoppas du hittar vad du söker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback