Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-08-24, 11:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Hej,
När jag klickar mig in på sidan, så får jag upp samma dator fast med något bättre processor, för endast 200 sek mer. https://www.komplett.se/product/1198...00-aio-238-fhd
Citera
2023-08-24, 11:41
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Helt värdelös för de summorna. Samtidigt är ju AIO-maskiner en ganska udda nisch.
Det verkar vara en nisch för kunder som inte vet så mycket om datorer och där man därför passar på att ta hutlöst betalt i förhållande till den blygsamma hårdvaran.

Sen har jag aldrig förstått vitsen med dator+skärm i ett, dvs att avstå från möjligheten att uppgradera bildskärm i framtiden, eller tvärtom för den delen, att behålla sin fullt fungerande skärm när man byter dator.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du kan inte tänka dig en minidator ...
Ja, en VAX, AS/400 eller DG Eclipse!
Citera
2023-08-24, 12:29
  #27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Sen har jag aldrig förstått vitsen med dator+skärm i ett, dvs att avstå från möjligheten att uppgradera bildskärm i framtiden, eller tvärtom för den delen, att behålla sin fullt fungerande skärm när man byter dator.
Idag är ju såväl datorer som skärmar så billiga så om man måste göra sig av med bägge vid en uppgradering så är det inte hela världen. Ett större problem är väl de dåliga komponenter som ingår redan från början, ex 27-tummare med 1920x1080 i upplösning eller som i TS fall, en celeronprocessor.
Citera
2023-08-25, 13:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Idag är ju såväl datorer som skärmar så billiga så om man måste göra sig av med bägge vid en uppgradering så är det inte hela världen. Ett större problem är väl de dåliga komponenter som ingår redan från början, ex 27-tummare med 1920x1080 i upplösning eller som i TS fall, en celeronprocessor.
Eftersom du räknar en 27-tummare med 1920x1080 som kass, vilket jag instämmer helhjärtat i, antar jag att skärmen som är billig nog att slänga vid en datoruppgradering ska vara 4K. Den billigaste på Dustin kostar 3700:-. Eftersom prisklassen i trådstarten är 7500:-, är det hälften av kostnaden.

Lite för dyrt för att vara en kasta-bort-skärm IMHO. Om man i stället lägger de pengarna på mer SSD-utrymme, mer RAM eller vassare CPU alt GPU får man mer valuta för pengarna.
Citera
2023-08-25, 13:16
  #29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Eftersom du räknar en 27-tummare med 1920x1080 som kass, vilket jag instämmer helhjärtat i, antar jag att skärmen som är billig nog att slänga vid en datoruppgradering ska vara 4K. Den billigaste på Dustin kostar 3700:-. Eftersom prisklassen i trådstarten är 7500:-, är det hälften av kostnaden.
2560x1440 är ett stort steg upp från 1920x1080, den förra upplösningen har 80 procent fler pixlar och 33 procent högre pixeldensitet. Och en sådan (IPS) går att köpa för 2000 kronor. En 1080p-skärm är bara 500 kronor billigare. Idag håller en vettig dator i runt 10 år. Att idag surfa runt eller använda Word med en i5-4460 eller liknande är inga problem. Hur stort bekymmer är det egentligen om man efter denna tidsperiod ersätter såväl dator som skärm samtidigt? Vi talar om en extra kostnad på en tia i månaden. Kan det inte vara värt den summan för att slippa alla extra kablar?
Citera
2023-08-25, 13:32
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vi talar om en extra kostnad på en tia i månaden. Kan det inte vara värt den summan för att slippa alla extra kablar?
En tia i månaden i 10 år blir 1200:- så då får du inte skärmen i ditt eget exempel. Men det förstås, behåller man sin dator i 10 år så har skärmen kanske ändå inte så lång livslängd kvar.

I övrigt tar jag hellre möjligheten att ha ett fritt val av moderkort (så jag vet vilken RAID jag får etc) framför att slippa själv organisera kablarna, men det var förstås inte något som spelar någon roll för OP.
Citera
2023-08-25, 13:37
  #31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
..men det var förstås inte något som spelar någon roll för OP.
Detta är väl hemligheten bakom en AIO, de köps av människor som vill ha en liten kompakt dator men som inte vill köpa en bärbar. Och det är en helt ok avvägning. Vad som är trist är väl att det säljs så mycket skit inom det här segmentet. Att en bärbar dator för 2000 kronor innebär en mängd kompromisser fattar väl alla, men en stationär för 7500 borde inte ha dessa kompromisser.
Citera
2023-08-25, 17:45
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Att en bärbar dator för 2000 kronor innebär en mängd kompromisser fattar väl alla, men en stationär för 7500 borde inte ha dessa kompromisser.
Det viktiga kanske är att köparen slipper "massor" burkar, och att den fungerar för behoven - Tänker mig en äldre person som mer eller mindre bara tittar på mail, nyheter och gör bankaffärer.

Men visst, hade jag endast haft de behoven så hade jag valt en enkel bärbar.
Citera
2023-08-25, 21:08
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
en stationär för 7500 borde inte ha dessa kompromisser.
Nej, där tycker jag att ditt råd att i stället satsa på en mini-PC är helt rätt för den som inte vill ha en laptop.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback