Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-30, 16:32
  #13
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzara
PET-flaskor ihopsatta med något snöre. du kan hitta pantflaskor lite här och där. Bygg en flotte utav dem. Lägg kanske en plywoodskiva ovanpå så det är platt underlag för dig att sitta på.
Detta. Räcker med att det flyter på ett litet område som du kan hålla i med armarna och simma dig över.
Citera
2023-08-30, 16:45
  #14
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Jag vill ta mig över ån till en liten udde i mitten av ån, vad är det bästa / billigaste och bekvämaste sätt att ta mig dit?

undvik strömmande vatten med nån do-it-yourself lösning
Citera
2023-08-30, 16:51
  #15
Medlem
ErlingP75s avatar
Är det en gång du ska över? Eller tänker du regelbundet besöka udden?

Två brädor med frigolit under funkar lika bra som en sup.

Luftmadrass funkar

Vill du undvika att bli blöt helt men är ok att se dum ut går det bra med gummibåt från Rusta, går säkert att hitta såna saker billigt nu.

Jag förordar hemmabygge då det är kul med kreativitet.
Citera
2023-08-30, 17:29
  #16
Medlem
Varför åka båt? Simma över bara? Det är sommar fortfarande.
Citera
2023-08-30, 20:01
  #17
Medlem
En risflotte som du kör en presenning runt. Typ en sådan här:
https://youtu.be/tDyin4eZOYs?feature=shared&t=118

Man kan också köra gladpack runt det hela. Ungefär såhär:
https://www.youtube.com/shorts/CLZ6eR1XUuU

Är du riktigt hurtig så bygger du en A-bro eller dämmer upp ån sedan går över med torra skor.
Citera
2023-09-30, 21:41
  #18
Medlem
Packrafts är gjorda för just detta. En billigare variant en leksaksgummibåt i PVC. Men packraften är lättare och hållbarare.

Om du ska göra det ofta så är en billig plasteka som du lämnar i vassen förmodligen bäst. Men lite meck att få dit (å andra sidan kommer den att stanna där).
Citera
2023-10-01, 11:50
  #19
Medlem
godboys avatar
Vad menar TS med en å? Är det mer likt en älv eller en bäck? En å kan vara ganska smal och lugn till bred med hyfsad vattenhastighet. De kan vara hyfsat djupa med på sina ställen.

Men en Packraft är ett mycket bra alternativ. Dock får du mecket med att att blåsa upp och inte minst packa ihop den. Du vill sannolikt inte lämna den där då det finns risk att någon snor den lite beroende på hur platsen ligger till.

Ska du ut dit många gånger så bygg en flotte, dessa kan dock vara lite svårmanövrerade. En liten plasteka kan också vara en smart lösning, men den får du nog låsa fast och dölja. Är det långt till närmsta bilväg så kan den kanske få vara mer ifred.

Tyvärr så får man utgå från att saker blir stulna, sabbade eller bara att någon drar iväg en bit i flytetyget. Så det bästa kan kanske är en hemmagjord flotte som du kan dölja i vegetationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback