Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-29, 15:57
  #121
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuz
Har hört att de är lite främlingsfientliga där. Också lär man väl frysa lika mycket som man gör i Sverige.
Generellt har de inget mot skandinaver, men det underlättar självklart om man lär sig språket, vilket jag ser som en självklarhet om man ämnar leva i landet.
Citera
2023-10-30, 00:21
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Funderar på Norge. Skulle vilja flytta till en stad eller kommun som är motsatsen mot woke. Finns det någon sådan stad där de spottloskar eller gapskrattar om någon börja citera feminister eller genusvetenskapsmos? Har jobbat på några tokwoke ställen i Sverige och orkar inte det igen. På ett ställe läste de bokstavligen Judith Butler på kafferasten. Hela laget. "Dessa onda onda män" Sånt prat orkar jag inte.

Nej, åk till USA, svenskarnas rykte är förstört över hela Europa. Ingen respekterar er längre, ni är paria. Flytta till USA och säg att du är dansk om någon frågar.
Citera
2023-10-30, 13:26
  #123
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, åk till USA, svenskarnas rykte är förstört över hela Europa. Ingen respekterar er längre, ni är paria. Flytta till USA och säg att du är dansk om någon frågar.

Om man skall tro media är USA i delar av samhället mer woke än Sverige.
Nej, men skall inte behöva ljuga om att man är svensk.
Varför säger du "ni"? Vad är du?
Citera
2024-04-12, 23:35
  #124
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuz
Ungern tror jag det blir. Polen är bara oseriöst när jag frågar om värme.

Jag hoppas du inser att du måste lära dig ungerska, det är ett av de mest udda språken i Europa - det är inte ens indoeuropeiskt utan uraliskt, och lika när besläktat med svenska som apache, mongoliska eller swahili. Nej, du klarar dig fan inte på skolengelska eller engelska överhuvudtaget.
Ett substantiv på svenska kan böjas på 8 olika sätt (en hund, hunden, några hundar, hundarna, hunds, hundens, hundars, hundarnas). Ungerska - runt 200 !!

Polska är inte lätt, det är ett slaviskt och därmed indoeuropeiskt språk, men det är en barnlek mot ungerska.
Citera
2024-04-13, 13:11
  #125
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Citat wiki.

" To become a Monaco permanent resident (and ultimately a citizen), you must meet multiple requirements. First, you must invest a minimum of 1,000,000 euros, of which 500,000 euros must be deposited and kept in a Monaco bank. The other 500,000 euros must be put towards purchasing a property in Monaco."

Räcker för TS. När flyttar du?

Folk bor inte i Monaco, Monaco är till för att regga sig i och sedan bor man på annat håll. Monaco är en postlåda ungefär. Är man reggad i Monaco har man i regel flera kåkar runt om i världen.

Monaco som stad är ganska tråkig men områdena runt om kan vara kanska fina.
Citera
2024-04-13, 14:09
  #126
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Folk bor inte i Monaco, Monaco är till för att regga sig i och sedan bor man på annat håll. Monaco är en postlåda ungefär. Är man reggad i Monaco har man i regel flera kåkar runt om i världen.

Monaco som stad är ganska tråkig men områdena runt om kan vara kanska fina.

Tänk om vi haft samma regelverk i Sverige. 1 M€ för bli medborgare i landet… tänk så lugnt vi haft det…
Citera
2024-04-13, 19:41
  #127
Medlem
Adelaides avatar
Storbritannien är bra om man lyckas bo i ett överklassområde. Finns även många mindre och attraktiva städer längst kusterna som är trevliga och kostar en slant att bo i, vilket håller pack borta.

Kroatien är också bra och man får mycket för pengarna där. Fint och varierande landskap. Homogen befolkning. Minuset är väl språket (äldre generationen pratar nästan ingen engelska alls), låga löner och lite korruption här och där.
Citera
2024-04-22, 22:08
  #128
Medlem
Jag håller med om Kroatien.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3554154

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback