Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-09-07, 09:25
  #25
Medlem
Som en kontrast till TS så äter jag första målet runt 0730 för att sedan varannan timme äta igen vilket blir 7 mål/dagen. Funkar bra för mig som vill bygga någon form av manlig kropp men det är ett praktiskt helvete som dock ger pretationsmässiga fördelar.
Citera
2023-09-07, 09:54
  #26
Medlem
Sagodjurs avatar
ganska säker på att det finns trådar om periodisk fasta redan.
men det är ju lite sött att ni tror det är en stor grej att ni hoppar över frukosten...
Citera
2023-09-07, 09:57
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

Snart kört periodisk fasta i över 15-20 år jag hoppar frukost äter något litet till lunch exempelvis en shake eller några frukter sen vräker jag i mig mat på kvällen. Alltså verkligen vräker i mig.

Det är även lätt att gå ner i vikt, i perioder drar jag ner på frossandet på kvällarna och tappar några pannor på några veckor.

Mår så jävla bra, pigg glad och uppåt får aldrig några dippar under dagen som endel kollegor är helt utslagna efter lunch.

Människor i min omgivning tjatar på mig att det är skadligt i längden, men jag har provat äta under morgon/lunch och blir så trött, visst jag äter väl lunch ibland när det ska ätas på lunchen, men mår inte bra av det.

På kvällarna har jag energin uppe fram till jag ska gå och lägga mig.

Är det fler som har kört på samma upplägg i en sån lång period hur mår ni? Tror själv att mitt upplägg är nyckeln till ett lång liv, men man vet ju inte.

Jag har ungefär samma matmönster som dig. Äter aldrig frukost, liten lunch och äter sedan som ett monster from kl 18-19 ändå fram tills jag lägger mig. För mig är det dock inte periodisk fasta utan jag har helt enkelt ingen aptit på förmiddagarna och är upptagen med annat under eftermiddagarna. Har alltid varit så här. Jag har alltid ätit 75% av dagens kalorier under kvällen. Också fått höra att det inte är bra för matsmältningen osv. Är normalviktig åt smalare hållet och går nog upp/ ner lika lätt/ svårt som genomsnittet.

Dock brukar jag dra i mig en del diverse drycker med en del socker även tidigt på dagen.
Citera
2023-09-07, 10:34
  #28
Medlem
Käkat enligt PF i över 8 år nu och aldrig mått bättre, händer att jag tar en proteinshake till frukost om jag tränat hårt dagen innan.
Annars lunch 12.30 och ett mindre mellanmål vid 15 och middag vid 19-20.

Funkar perfekt att träna på morgonen innan lunch också! Har alltid mycket energi.
Testa!!
Citera
2023-09-07, 10:51
  #29
Medlem
Tervulls avatar
Jag kör 16:8 mån-fre. Äter mellan 11-19 ca 1900 kcal uppdelat på 3 mål plus ett mellanmål när jag löptränat. Jag upplever att jag får mer energi och inga blodsockerdippar. Har gått ner några kilo på köpet. Kommer fortsätta. Vad menar dina vänner skull vara skadligt då?
__________________
Senast redigerad av Tervull 2023-09-07 kl. 10:55.
Citera
2023-09-07, 11:13
  #30
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiivaa
Sumobrottare äter sådär. Ingen frukost, ingen lunch, tränar på dagen och äter mängder av mat (och öl) på kvällen.

Målet med den dieten är att bli så feta som absolut möjligt. De har utvecklat den metoden i flera hundra år och har uppenbarligen lyckats bra med det. Nackdelen är att de sällan blir äldre än 45 år.
Det är möjligt att beteendet gynnar båda ändamålen. Kalorier in och kalorier ut.

Vill du specificera din poäng?
Citera
2023-09-07, 11:19
  #31
Medlem
Jag har kört periodisk fasta så länge jag kan minnas. Äter nästan aldrig frukost, blotta tanken på mat innan lunch är motbjudande. Vid lunch brukar jag äta ordentligt. Relativt ofta är jag fortfarande mätt från lunchen och kan således skippa middagen. Men middagen blir ofta något lättare eller åtminstone mindre portioner. Jag mår också toppen av detta. Upplever precis som du att jag blir trött och hängig av allt jävla ätande. Är också trött på andra människors otroliga nyfikenhet och inbillad oro att jag inte äter frukost - "VAAAAA?! Jag överlever inte utan 16 mackor, 5 tallrikar gröt och en, frukt!!". Sköt ditt och skit i andra för helvete.
Citera
2023-09-07, 11:20
  #32
Moderator
HelgeBuks avatar
Har gjort det under ca 10 år, inte slaviskt men nästan alltid. Nu äter jag lunch så har nästan "normalt" matfönster, ca 12-22. Visst blir jag lite slö på eftermiddagen men det går rätt bra ändå. Den stora skillnaden som jag märkte direkt när jag började fasta var hur skönt det var att slippa panikhungern som brukade komma kl 10 efter en rejäl frukost nån gång mellan 7-8.

Som en extra bonus har jag knappt haft några hål i tänderna senaste 10 åren efter att ha haft väldigt många hål förut. Det är nog inte dumt att låta munnen vila några timmar.
Citera
2023-09-07, 11:20
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Mackor?
Det absolut sämsta man kan äta.
Stämmer inte, finns nyttiga mackor såklart
Citera
2023-09-07, 11:45
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
låter vidrigt att vräka i sig mat vid ett och samma tillfälle

Finns inget bättre.
Citera
2023-09-07, 12:48
  #35
Medlem
GeorgeCostanza123s avatar
Har levt med periodisk fasta i princip hela mitt liv. Egentligen omedvetet, anledningen är att jag aldrig äter frukost. Har försökt "vänja" kroppen att äta på morgonen men det finns ingen hunger eller sug överhuvudtaget. Jag äter i regel min första måltid runt 12:00 och den sista runt 20:00. Vilket gör att jag äter under 8 timmar.

Jag känner igen din beskrivning med att vräka i sig mat på kvällen. Finns inget stopp och hungern lägger sig inte trots avslutad måltid.
Citera
2023-09-08, 21:22
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

Snart kört periodisk fasta i över 15-20 år jag hoppar frukost äter något litet till lunch exempelvis en shake eller några frukter sen vräker jag i mig mat på kvällen. Alltså verkligen vräker i mig.

Det är även lätt att gå ner i vikt, i perioder drar jag ner på frossandet på kvällarna och tappar några pannor på några veckor.

Mår så jävla bra, pigg glad och uppåt får aldrig några dippar under dagen som endel kollegor är helt utslagna efter lunch.

Människor i min omgivning tjatar på mig att det är skadligt i längden, men jag har provat äta under morgon/lunch och blir så trött, visst jag äter väl lunch ibland när det ska ätas på lunchen, men mår inte bra av det.

På kvällarna har jag energin uppe fram till jag ska gå och lägga mig.

Är det fler som har kört på samma upplägg i en sån lång period hur mår ni? Tror själv att mitt upplägg är nyckeln till ett lång liv, men man vet ju inte.
Hej när du fastar hur länge fastar du själv kör jag lite periodisk fasta på c:a 13 - 15 timmar
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback